Avatar billede ljungberg Nybegynder
27. juni 2007 - 16:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp! Computeren slukker efter 3 minutter

Jeg har et kæmpe problem med min PC. Når jeg tænder den går der ca. 3 minutter så slukker den af sig selv. Det startede uden varsel! Den har kørt fint i et års tid uden problemer. Der er ingen oplysninger i event log. Den gør det også hvis jeg går direkte i Bios og lader den stå der. I Bios kan jeg se at CPU temp ikke kommer over 35 grader! Jeg har forsøgt at tage RAM klodserne ud en af gangen, men samme sker. Jeg har også frakoblet alt ekstern hardware. Nogen der har ideer til hvad jeg ellers kan forsøge????
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2007 - 17:19 #1
Har du set efter nullermænd i PCU blæser og ribber?
Avatar billede ljungberg Nybegynder
29. juni 2007 - 22:18 #3
Jeg har forsøgt at rense indvendigt uden held. Kan det være strømforsyningen der har en løs forbindelse og derfor bare slukker?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juni 2007 - 23:07 #4
Strømforsyningen ,næppe hvis der altid går ca. 3 min. men prøv at undersøge
dine ram. Hvis du har mere end 1 ramblok, så prøv at tage en ud på skift.
Hvis du kun har 1 blok, så kør en ramtest.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede ljungberg Nybegynder
29. juni 2007 - 23:34 #5
Jeg har forsøgt at tage ram modulerne ud en af gangen (der sidder to x 512 i) uden held. I mellemtiden har jeg også fået pillet køleren (en Zalman) til CPU'en af, men glemte lige det med køle paste mellem CPU og køler. Her derfor ikke prøvet at tænde siden. Er det vigigt med køle pasten, eller kan jeg godt forsøge at tænde?
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2007 - 00:59 #6
Du kan godt forsøge at tænde, når du bare ikke lader den arbejde med noget,
for kølepasta er vigtig, fordi det skaber en bedre kontakt mellem fladerne.
Men husk, ordet kølepasta er misvisende. Det er ikke sådan, at et godt lag
kølepasta køler bedre, tværtimod, kan det få CPUén til at gå ned på grund af
varme. Laget af kølepasta skal være ganske tyndt, og skal kun dægge små
sprækker i fladerne.
Avatar billede teknik Juniormester
30. juni 2007 - 01:58 #7
Din fejlfindingsprocedure ser meget fornuftig ud, så det er lidt småt med guldkornene.

Modsat fri4alt, så tror jeg dog godt at det kan være strømforsyningen.
Selv om han da har ret i at tiden burde variere lidt mere
afhængigt af om du starter fra "kold" eller "varm" tilstand.

- Forsyningen checkes lettest ved at låne en PC af en "modig" person, og så midlertidigt bytte de to strømforsyninger og se om det hjælper.

Hvis du har ekstraudstyr internt i PC'en, fx. mange drev, indstikskort eller lamper så er det også muligt at det kan være nok at frakoble noget af det.

Er der ikke nogen af disse to som hjælper, så falder mistanken
på en syg bundkortskomponent.
Noget som normalt løses ved at skifte bundkort...og når man skal til det, så kommer Processor og ram jo gerne oveni.

Hvis PC'en kun er omkring et år gammel, som teksten "kørt fint i et års tid"
kunne antyde,så har du fortsat en vis chance for at få fejlen rettet på garanti/reklamationsret, - altså hvis det er en nogenlunde anstændig forhandler du har handlet hos.

Enig mht. at risikoen ved ikke at forny kølepasta er minimal.
Især da din CPU temperatur på 35gader er så langt udenfor farezonen at en stigning på nogle få grader ikke vil kunne skade.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2007 - 02:27 #8
Hvad fandt du ud af?
Avatar billede ljungberg Nybegynder
07. juli 2007 - 12:42 #9
jeg har faktisk ikke fået løst problemet endnu! Jeg har været væk i den sidste uges tid, så jeg har ikke haft mulighed for at kigge på det. Jeg skal have fundet en der har en strømforsyning liggende så jeg kan prøve om det er den der ikke funger. Hvis det ikke er  den så er der næsten kun bundkortet tilbage!
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2007 - 13:09 #10
OK.
Avatar billede ljungberg Nybegynder
08. juli 2007 - 00:14 #11
I et sidste desperat forsøg har jeg nu taget skærmen fra så der kun er strøm på compen og ikke andet. Og nu ser det ud til at den kører? Er der nogen der nogensinde har hørt om at en skærm skulle kunne foresage at computeren slukker?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juli 2007 - 01:58 #12
Næh, men det er jo heller ikke sikkert det er skærmen der er noget galt med.
Det kan være grafikkortet, eller måske alligelvel strømforsyningen? Når du tager
skærmen fra, bruges der jo ikke strøm til grafikkortet. Der er jo ikke andet at gøre
end at eksperimentere. Et andet grafikkort, prøve skærmen på en anden computer,
låne anden strømforsyning.
Avatar billede ljungberg Nybegynder
08. juli 2007 - 18:00 #13
Nå, efter jeg har haft skærmen taget fra kan jeg slet ikke få liv i skærmen igen. Jeg har testet skærmen på en anden computer så den virker fint. Jeg har SLI så jeg har prøvet at slå det fra og prøvet et grafikkort ad gangen. Computeren tænder fint nok men der kommer aldrig liv i skærmen. Det er ligesom om der kun er gang i blæsere. Harddiskene kører ikke og jeg kan ikke få DVD drevet ud. Kunne det tyde på at det er CPU der er røget?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juli 2007 - 21:35 #14
Jeg er ret desorienteret. Du skriver:I et sidste desperat forsøg har jeg nu taget skærmen fra så der kun er strøm på compen og ikke andet. Og nu ser det ud til at den kører? Hvad mener du med det? Det lyder som om, at du ikke har haft en anden skærm
på, og har set windows starte op? Du bliver nok nød til, at forsøge med en anden skærm.
Avatar billede ljungberg Nybegynder
08. juli 2007 - 23:11 #15
Jeg har prøvet med en anden skærm. Der kommer slet ikke liv i skærmen. Det er som om der aldrig kommer gang i andet en blæsere som jo vil køre ligemeget hvad, bare de er sat til strømforsyningen. Derfor mistænker jeg CPU for slet ikke at virke! Jeg kan se at der aldrig kommer liv i harddiske og jeg kan ikke få dvd drevet til at åbne.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. juli 2007 - 23:49 #16
Av den er svær! Hvis DVD drevet ikke kan åbne, er der vist kun 2 muligheder, enten
en ny strømforsyning, eller et nyt bundkort. Kan du ikke låne, en strømforsyning?
Jeg ved desværre ikke, om et dødt bundkort kan gøre, at DVD drevet ikke kan åbne.
Du kan da også have ret i det med CPUén.
Det er sådanne problemer man kan løse på et værksted, ved at prøve sig frem, for
os andre kan det jo blive dyrt at prøve sig frem, uden at have noget at prøve med.
Men prøvemetoden er vel den eneste mulige. Du står i et stygt dilemma. Jeg ville
nok låne en strømforsyning, og hvis det ikke er der problemet ligger, så ville
jeg opgive både bundkort og CPU, for at sikre mig, at det jeg købte fungerede
optimalt. Men prøv nu først det med strømforsyningen.
Avatar billede ljungberg Nybegynder
09. juli 2007 - 11:05 #17
Ja det tror jeg også er vejen frem. Og nu hvor jeg har taget det ene grafikkort af kan en "normal" strømforsyning sikkert være fin nok. Med begge grafikkort kræves der jo 500 watt! Men tak for hjælpen! fri4alt får point da du har været med hele tiden og kommet med masser af gode ideer
Avatar billede ljungberg Nybegynder
09. juli 2007 - 11:05 #18
hov det kræver lige at svar, hvis du er interesseret i point!
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2007 - 13:20 #19
Takker og krydser fingrende for, at det kun er strømforsyningen:)