Avatar billede caz1986 Nybegynder
17. juni 2007 - 17:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Har brug for hjælp med noget matematik

1.Lineær sammenhæng

Du skal herunder udlede en ligning for en linie, der går gennem to kendte punkter, og udlede en ligning for tangenten gennem et punkt (x0,f(x0) på grafen for en differentiabel funktion.

2. Trekantsammenhænge

Du skal herunder bevise en af cosinusrelationerne.

3. Trekantsammenhænge

Du skal herunder bevise en af arealformlerne f.eks.:T= ½*a*b*sin(c) og sinusrelationerne.
Avatar billede noerbo Nybegynder
17. juni 2007 - 17:55 #1
1)
a) Du har t kendte punkter (x1,y1) og (x2,y2) til en linie på formen y=ax+b. Det vil sige du kan opstille to følgende ligninger:

y1 = a*x1 + b og y2 = a*x2 + b
Tricket er nu at finde a og b.
y1 = a*x1 + b y2 = a*x2 + b
y1 - a*x1 = b og y2-a*x2 = b
y1 - a*x1 = y2 - a*x2
(y1-y2) / (x1-x2) = a
Ud fra det kan du nu finde b:
y2-a*x2 = b

Vi kalder funktionen for f(x) og det differentirede udtryk for f'(x).
Du leder igen efter en linie på formen y = ax+b
a beskriver hældningen og er derfor givet ved a=f'((x0,f(x0))
b kan så udledes ligesom ovenfor
b= f(x0) - x0 * a

2+3) Vil tro det er pythagoras kombineret med hvad du ved cos/sin i en enhedscirkel
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
17. juni 2007 - 18:06 #2
her er beviset for cosinusrelationen:

http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/cosine.shtml

Areal beviset:

http://regentsprep.org/regents/mathb/5E1/areatriglesson.htm

evt. kig lidt her, her er både areal og sinusrelationen diskuteret lidt.

http://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=361035
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
17. juni 2007 - 18:08 #3
men bare lige for at høre, har du ikke en bog med beviserne? For hvis det er dele af beviserne i bogen du ikke forstår, må du nok uddybe lidt hvoir det er.
Avatar billede caz1986 Nybegynder
17. juni 2007 - 18:13 #4
nej jeg har ikke en bog med biviserne desværre :(

og tusind tak for jeres hjælp! :D
Avatar billede caz1986 Nybegynder
19. december 2011 - 15:59 #5