Avatar billede prays Nybegynder
15. juni 2007 - 12:26 Der er 5 kommentarer

Udtræk fra to tabeller

Hejsa,

Jeg har to tabeller, hvor jeg på baggrund af hvad den ene indeholder skal finde ud af hvad der skal hentes ud af den anden.
Tabellerne er bygget således op:

Cam
----
Id
Pic
Des
Url
Klasse
S_Des
Reg_Url

Cam_R
-----
Id
CId
Username
Klasse
---------------------------------------------------------------------------
Den skal først hente fra cam_r, hvor den henter username=$username og klasse=$klasse.
Dernæst skal den udskrive fra cam, dem som ikke er at finde i det første udtræk. Det skal lige pointeres at CId er det samme Id som Id på en række i Cam.

Efter dette skal det udskrives så jeg kan udskrive des, pic, url og s_des fra cam tabellen.
Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg virkelig har bøvlet med det her i et stykke tid :)
Avatar billede bjarnefrimann Nybegynder
15. juni 2007 - 12:36 #1
Kom med dine select sætning så kan jeg måske rette den til.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. juni 2007 - 12:46 #2
Hvis din version understøtter subselect, burde det her kunne gøre det.
SELECT * FROM Cam WHERE Id NOT IN (SELECT CId FROM Cam_R WHERE Username = X AND Klasse = Y)
Avatar billede coderdk Praktikant
15. juni 2007 - 13:15 #3
Første:

SELECT cr.* FROM Cam_R AS cr INNER JOIN Cam AS c ON cr.CId = c.Id

Anden:

SELECT c.* FROM Cam AS c LEFT OUTER JOIN Cam_R ON c.Id = cr.CId WHERE cr.CId IS NULL

Totalt utestet, men det burde virke :)
Avatar billede coderdk Praktikant
15. juni 2007 - 13:16 #4
Anden skulle nok have et alias på:

SELECT c.* FROM Cam AS c LEFT OUTER JOIN Cam_R AS cr ON c.Id = cr.CId WHERE cr.CId IS NULL
Avatar billede prays Nybegynder
15. juni 2007 - 23:50 #5
Det ser ud til at hmortsensen's fungerer fint nok, har dog ikke prøvet din coderdk, det gør jeg lige når jeg får tid.