Avatar billede dasch87 Nybegynder
13. juni 2007 - 19:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dual Boot

Hej Eksperter

Jeg har installere ubuntu feisty fawn som en dual boot sammen med min Windows XP pro...
Normalt når jeg har prøvet at gøre det før er der automatisk kommet et vindue når jeg startede computeren op hvor jeg kunne vælge mellem mine styresystemer. Dette er dog ikke tilfældet denne gang.
Nu kan jeg kun starte Ubuntu.
Da jeg installerede Ubuntu bad jeg den bare om at benytte al fri disk plads, så min ntfs partition skulle gerne være uberørt, og jeg kan se filerne stadig er der.
Hvordan kan jeg boote mit XP?
Indtil videre har jeg prøvet mig frem i menu.lst (se nedenfor) men når jeg prøver at vælge windows, siger den det er forkert partition.

Her er menu.lst hvis det hjælper:
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
#            grub-install(8), grub-floppy(8),
#            grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
#            and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not change this entry to 'saved' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default        0

## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout        30

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
# hiddenmenu

# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing
# control (menu entry editor and command-line)  and entries protected by the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
#      password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret

#
# examples
#
# title        Windows 95/98/NT/2000
# root        (hd0,0)
# makeactive
# chainloader    +1
#
# title        Linux
# root        (hd0,1)
# kernel    /vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#

# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=33234403-6b46-4d02-9e4e-4f107abcbb3f ro

## Setup crashdump menu entries
## e.g. crashdump=1
# crashdump=0

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd0,1)

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
##      alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
##      lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
##      lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
##      altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
##      memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## ## End Default Options ##

title        Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
root        (hd0,1)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=33234403-6b46-4d02-9e4e-4f107abcbb3f ro quiet splash
initrd        /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic
quiet
savedefault

title        Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode)
root        (hd0,1)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=33234403-6b46-4d02-9e4e-4f107abcbb3f ro single
initrd        /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic

title        Ubuntu, memtest86+
root        (hd0,1)
kernel        /boot/memtest86+.bin
quiet

title        Windows 95/98/NT/2000
root        (hd0,2)
makeactive
chainloader    +1

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

her er sudo fdisk -l, hvis det hjælper:

Disk /dev/sda: 60.0 GB, 60011642880 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7296 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System
/dev/sda1            2438        7296    39029917+  f  W95 Ext'd (LBA)
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2  *          1        2437    19575171  83  Linux
/dev/sda5            2550        7296    38125048+  7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            2438        2549      899577  82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Jeg ville blive meget glad hvis det kunne løses., på forhånd tak!
/Dasch
Avatar billede mrpingo Nybegynder
13. juni 2007 - 23:05 #1
Hej

Din fdisk ser lidt sjov ud, sammenlignet med min...
Disk /dev/sda: 250.0 Gb, 250059350016 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 30401 cylindre
Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte

    Enhed Opstart  Start        Slut    Blokke  Id  System
/dev/sda1  *          1      10199    81923436    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2          10200      30023  159236280  83  Linux
/dev/sda3          30024      30401    3036285    5  Udvidet
/dev/sda5          30024      30401    3036253+  82  Linux swap / Solaris

Hmm

Min menu.lst: (Uden alle #)

title        Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
root        (hd0,1)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=c3f26ef1-0a46-40e6-a5f9-985440747c2f ro quiet splash locale=da_DK
initrd        /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
savedefault

title        Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic (recovery mode)
root        (hd0,1)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=c3f26ef1-0a46-40e6-a5f9-985440747c2f ro single
initrd        /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic

title        Ubuntu, memtest86+
root        (hd0,1)
kernel        /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title        Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
makeactive
chainloader    +1
Avatar billede mrpingo Nybegynder
13. juni 2007 - 23:06 #2
Jeg spekulerede på : root  (hd0,0) ???
Avatar billede dasch87 Nybegynder
14. juni 2007 - 08:37 #3
Jeg har prøvet med root (hd0,0)..., så siger den bare "No such partition"...
Men er helt enig i at min fdisk ser mærkelig ud...
Avatar billede mrpingo Nybegynder
14. juni 2007 - 19:48 #4
Tja, da du heller ikke har en udvidet partition...

Har du backup af dine data???

Grunden til at jeg spørger er at jeg vil foreslå dig at starte med cfdisk i stedt for fdisk, og så eventuelt flytte din boot til sda1...
Men tvivler på det hjælper, så jeg ville nok selv slette hele Linux installationen og så gentage den...
Ubuntuen ser jo selv at der er fri plads på disken..., og dén snupper du så.
Avatar billede dasch87 Nybegynder
15. juni 2007 - 12:49 #5
Jeg har prøvet at slette partitionen med ubuntu og så starte den op., og så kan den ikke finde noget styresystem. Nu har jeg installeret ubuntu forfra, på samme måde som før., og så har jeg installeret plugin så jeg kan skrive/læse ntfs partitioner, så der kan jeg i hvert fald gå ind og redde alle mine filer. Så må jeg måske bare prøve at installere windows forfra...
Avatar billede mrpingo Nybegynder
15. juni 2007 - 14:40 #6
Lyder som det bedste bud.
Held og lykke med det.
Avatar billede dasch87 Nybegynder
05. september 2007 - 14:07 #7
svar