Avatar billede peter_e99 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kolonne, hvor hvert tal har mellem efter. Hvordan slettes det?

Hejsa,

Jeg har et regneark med 4000 rækker, hvor hvert tal står med et mellemrum bagefter. Det betyder, at tallet ikke genkendes, og jeg skal derfor have slettet dette mellemrum. Hvordan gøre man det automatisk? Nogle bud?
Avatar billede b_hansen Novice
13. juni 2007 - 15:15 #1
Hvis du blot skal gøre det en enkelt gang, er det letteste at lave en søg og erstat. I søgefeltet indsætter du et mellemrum, mens ud ikke indsætter noget i erstat-feltet
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:22 #2
Hmmm. Det virker ikke. Den skriver bare 'det søgte blev ikke fundet'. Jeg tænker lidt makro eller et eller andet. Men kan ikke finde ud af at gøre det dynamisk, så det gælder på en enkelt celle! Er det muligt?
Avatar billede x-lars Novice
13. juni 2007 - 15:26 #3
Prøv med enten =VÆRDI(A1) eller =FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE(A1) i B-kolonnen. Men tricket med søg/erstat burde nu virke.
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:33 #4
Nu har jeg forsøgt at markere hele kolonne b og indsætte de to kommandoer, men intet sker. Og søg-erstat feltet virker altså ikke!
Avatar billede x-lars Novice
13. juni 2007 - 15:40 #5
Og du er sikker på, at der er tale om mellemrum? og kun ét per celle?
Avatar billede x-lars Novice
13. juni 2007 - 15:45 #6
Hvad sker der med dine beregninger, hvis du bare stiller dig i cellen med tallet, trykker F2 for at redigere og så bare trykker på Enter?
Avatar billede supertekst Ekspert
13. juni 2007 - 15:55 #7
Prøv evt. at indsætte den kode i VBA (alt+f11) i Ark 1 - :

Sub FjernBlanke()
    antalræk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    For r = 1 To antalræk
        Cells(r, 2) = Trim(Cells(r, 2))    'kolonne 2 = B får fjernet blanke
    Next
End Sub
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
13. juni 2007 - 16:40 #8
Hvis jeg trykker f2 og derefter 'enter' sker der intet. Jeg har prøvet at kopiere koden ind i VBA, men dette løser heller ikke problemet.

Jeg er sikker på, der kun er ét mellemrum pr. celle. Højst mærkværdigt!
Avatar billede x-lars Novice
13. juni 2007 - 17:23 #9
kan du evt. sende dit ark på x_lars at yahoo.com? Så prøver jeg at kigge på det.
Avatar billede excelent Ekspert
13. juni 2007 - 17:38 #10
marker dine "tal" og kør makro

Sub Convert()
For Each x In Selection
x.Value = Application.Substitute(x, Chr(34), Empty)
Next
End Sub
Avatar billede quark-8382 Nybegynder
13. juni 2007 - 19:31 #11
Kopier en af de celler hvor du har mellemrumet, åben Søg og erstat, indsæt teksten, slet alt pånær mellemrummet i søgefter og lad så Erstat med stå blank.

Erstat nu alle, så skulle problemet være løst ;-)

Sådan har jeg klaret de ark jeg har haft dette problem i.
Avatar billede kabbak Professor
13. juni 2007 - 19:45 #12
skriv 1 i en celle
kopier cellen
marker de andre, dem med et mellemrum
vælg indsæt specielt
vælg Multiplicer
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
14. juni 2007 - 09:50 #13
Tak for alt jeres hjælp. Jeg har prøvet det hele, og éen ting virkede: Nemlig guark-8382's fine, men meget lavpraktiske svar.

Hvad problemet præcis har været aner jeg ikke. Men tegnet har nok været noget andet end et mellemrum, hvad det så end har været ved jeg ikke?

Guark; gider du smide et svar, så skal jeg give dig pointene. Og endnu engang: Super mange tak for jeres iver og hjælp alle sammen :-)
Avatar billede quark-8382 Nybegynder
14. juni 2007 - 13:32 #14
Hermed svar, ja, det er samme ide jeg har at det ikke er et mellemrum, men noget der ligner.