Avatar billede fico Nybegynder
13. juni 2007 - 13:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Begrænsning af brugerflade

Hej

Findes der en måde at begrænse en bruger på computeren, således at den kun kan bruger det program, som sættes til at starte automatisk ved logon.

Dvs. at man hver kan bruge start menuen, eller ikoner på skriverbordet samt genvejstaster med windowstasten.

Med venlig hilsen
Peter Bøgh
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. juni 2007 - 13:45 #1
Du kan med policies og security settings låse en PC ganske voldsomt ned.

i start - kør skriv MMC. Gå herefter i filer og add snappins. Vælg de sikkerhedsrelaterede, herunder særligt templates og leg så med det. Disse policies kan bl.a. fjerne funktionalitet og låse muligheder.

Hvor meget du kan låse ved jeg ikke, det bedste er at prøve sig frem. Start evt med en meget restriktiv template og lås derefter mere ned
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2007 - 14:36 #2
Er computeren medlem af et domæne, eller er det en stand alone computer.

Man kan godt blokerer for alt andet end lige det program du ønsker.
(men intet er mere sikkert end at det kan hackes)
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2007 - 15:37 #3
!!!!!  hvis det er en stand alone computer, så skal du være opmærksom på at du kan blive nød til at skulle geninstallerer hvis du bruger følgende fremgangsmetode, da politikken forhindrer dig i at komme til at rette i den senere. !!!!!

Er computeren medlem af et domæne, skal du tildele GPO til et OU, og smide computerkontoen der-i.

gpedit.msc > Bruger konfigurationer > Administrative skabeloner > System > kør kun tilladte windows-programmer .
Her kan du tilføje de programmer der må bruges på computeren.

Du skal dog være opmærksom på at der er adgang til andre "Windows dele" så som kontrolpanel, og andet som windows ikke selv opfatter som et "Program".

Hvis det er for at låse computeren så brugerne ikke laver ændringer så findes der andre måder.
Avatar billede fico Nybegynder
14. juni 2007 - 13:13 #4
Kan det ikke rettes via Admin-brugeren?
Avatar billede fico Nybegynder
14. juni 2007 - 16:24 #5
Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg fjerner visning af start-menu-bjælken og ligeledes beder den automatisk starter et program op.

Med venlig hilsen
PEter Bøgh
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2007 - 17:44 #6
1:  er computeren medlem af et domæne ?

2: hvilke begrænsninger skal der være på computeren ?

så tager vi den derfra.
Avatar billede fico Nybegynder
14. juni 2007 - 17:48 #7
1.: Domæne - Nej

2.: Det eneste brugeren skal kunne er at benytte et jukebox-program, som så skal starte op automatisk, programmet skal så have lov til bruge lydkortet og hente mp3-filer fra en given mappe
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2007 - 17:53 #8
ok,  jeg kikker lige om jeg har en template liggende som du kan bruge, og så vender jeg tilbage engang i aften.
Avatar billede fico Nybegynder
14. juni 2007 - 18:01 #9
cool takker
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2007 - 19:12 #10
jeg har pt ikke nogen liggende, så du skal nok igang med det som bufferzone forslår, og så teste det på en computer.  Sorry m8