Avatar billede allan-k Nybegynder
06. juni 2007 - 12:19 Der er 5 kommentarer

Vis antal tegn, samt mellemrum og prikker til max længde

Er der en der kan hjælpe, er blevet lidt rusten med dagene :)

Har en database hvor jeg trække en tekst ud. Linien der udskrives til er ex. 200 i længde, men teksten fra databasen er ex. 125 i længde, så kunne jeg tænke mig at der kom et mellemrum samt prikker  op til resten af de 200 i total længden.

håber det er til at forstå, samt en der kan hjælpe :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
06. juni 2007 - 12:30 #1
Er det antallet af tegn, vi snakker om, eller en pixelbredde af teksten?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
06. juni 2007 - 12:47 #2
Jeg fandt dette script, som burde kunne hjælpe dig:
function klip($tekst, $laengde = 50, $tolerance = 0)
{
  $punktum = strpos(substr($tekst, $laengde - $tolerance, 2 * $tolerance), '.');
  $mere = '...';
  if (strlen($tekst) <= $laengde + $tolerance) {
    $slut_pos = strlen($tekst);
    $mere    = '';
  } elseif ($punktum !== false) {
    $slut_pos = $laengde - $tolerance + $punktum;
  } else {
    $slut_pos = $laengde;
  }
  return substr($tekst, 0, $slut_pos) . $mere;
}
Avatar billede mstorgaard Praktikant
06. juni 2007 - 12:48 #3
Hvis man sætter $laengde til 100 skiller den ved 100 tegn og sætter tre punktummer bagefter. Hvis man sætter $tolerance til fx 10, så vil den lede efter et mellemrum op til 10 tegn væk til hver side, og så skille den der.
Avatar billede morhan Novice
06. juni 2007 - 12:50 #4
$str = substr($str.' '.str_repeat('.',200), 0, 200);
Avatar billede allan-k Nybegynder
06. juni 2007 - 13:00 #5
det er antal tegn