Avatar billede brisom Nybegynder
03. juni 2001 - 02:05 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Laangsom opstart...Hjælp

Mine pc\'er er blevet sindsygt langsom til at starte op. Det tager faktisk 21,57 min. sidst jeg tog tid, når jeg logger på mod serveren.
Det tager ca. 10 min før logon screen kommer frem og derefter ca. 10 min før end at skrivebordet kommer, men det tager ingen tid hvis jeg logger på lokalt(dog stadig 10 min før logon screen). Der er opdateret med de sidste nye service packs. Pc\'erne er P2-400 og P3-450 med 128 Ram nok HD og resten er vist ikke så vigtigt. (bruger Trend Office scan, så virusser skulle der helst ikke på maskinen)
Det underlige er at når først maskinen nu er startet op så kører den fint.(så fint man nu kan med 128MB RAM og win 2k Pro)
Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt ?
(Det er ved at drive mig til vanvid... har forsøgt at geninstallere et par maskiner men det har ikke hjulpet)
Avatar billede well_r Nybegynder
03. juni 2001 - 02:08 #1
tjek dit netkort..jeg har tidligere haft problemer med at få min computer til at starte hurtigt op..fordi jeg havde 3com netkort.. .. jeg forstod heller aldrig hvorfor den tog så lang tid..på min computer..når lige netop 3com netkortet var i.. mens den på andre computere virkede HELT fint..
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2001 - 02:12 #2
Tja en nyinstallation ville nok ikke være af vejen, hvad siger dinne logfiler, er der fejl under opstarten. Har du defragmenteret for nygligt, eller er din hardisk ved at være opbrugt.
Avatar billede brisom Nybegynder
03. juni 2001 - 02:12 #3
Det skulle vel ikke være et 3COM905-B eller C ?
Avatar billede brisom Nybegynder
03. juni 2001 - 02:18 #4
HD plads er der nok af. Jeg har reinstalleret 3 forskellige maskiner og de får samme problemer når de har kørt et par dage.
Defragmentation er forsøgt.
Logfilerne har jeg ikke fundet noget i.
Problemet piner mig, det er første gang i min 5år periode som pc teknikker at jeg ikke kan sætte finger på hvor problemet er.
Avatar billede brisom Nybegynder
03. juni 2001 - 02:19 #5
well_r: Hvad gjorde du for at løse problemet med 3com kortet ?
Avatar billede jasber Nybegynder
03. juni 2001 - 02:31 #6
Skulle der være et problem med W2K sammen med 3coms 3COM905 kort?
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2001 - 02:38 #7
Har du prøvet at tjekke disse maskiner for om de er windows 2000 klar. Det skulle vel ikke være AMD.
Avatar billede brisom Nybegynder
03. juni 2001 - 02:45 #8
kharder: Det er AMD hvis de er begyndt at lave P2 og P3 ;-)
Maskinerne er 2K komp.
Nej der skulle ikke være noget problem med 3COM kortet. Det har virket uden problemer før påsken. Derefter er det gået ned ad bakke. Desuden virker 3COM kortet fint under win98.
Avatar billede well_r Nybegynder
03. juni 2001 - 10:18 #9
Brism.. jeg må desværre sige at jeg fik stofanet og de gav mig et netkort - så jeg bruger ikke det netkort mere

men det kan godt være at det har noget med motherboard at gøre (er ikke den helt store indenfor hardware) ... for jeg afprøvede netkortet hos min onkel.. og det kørte fint... HELT uden problemer under opstart
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juni 2001 - 11:12 #10
Jeg tror dit problem er din cache, du har glemt at sætte den i bios, derfor den langsomme tid, det skal ikke tage mere end 1-2 min.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juni 2001 - 11:15 #11
Har du ikke et punkt under bios der hedder \"CPU internal cache & \"External cache\"
Avatar billede monz_2001 Nybegynder
04. juni 2001 - 12:41 #12
har du mangle filer i roden på din computer ???
da FAT tableller har MEGET svært ved at håndtere mange små filer på en gang selv om disse filer slet ikke bliver brugt i opstart.
en han havde 20000 små filer der var under 4kb i roden og det tog ham 20 minutter at starte op.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2001 - 13:13 #13
Du kan også søge på alle *.tmp filer og få slettet dem effektivt, tøm skraldespanden bagefter.
Så kan du baefter lave en god gang defragmentering, det hjælper altsammen ;o)
Avatar billede well_r Nybegynder
04. juni 2001 - 15:10 #14
hehe
ville for sjovs skyld lige se hvad jeg havde i mine temps..hehe

temp internet filer:
18.508filer
336.592.896byte

og i temp:
740filer
147.865.600byte

Damn.. min com.. kørte sq lidt hurtigere efter de var væk..*LOL*
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2001 - 15:36 #15
well r> Ja, og endnu bedre blir\' den med en defragmentering - helst med Norton Utilities ;o)
Avatar billede brisom Nybegynder
04. juni 2001 - 21:27 #16
Der ligger ikke andre filer en dem Windows selv laver, alt data ligger i Subdirs..
Browseren er sat til at tømme temp Inet files når den lukkes. Jeg bruger NTFS, alt andet ville være fjollet på en pc der kun kører 2K.
Alle jeres forslag er prøvet, jeg er snarer uden efter om det kan være noget imellem klienten og serveren.
Er der noget der, der kan kan få den 2K pro til at kører så langsomt ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2001 - 22:35 #17
Har du slået cachen til i bios - vigtigt, ellers tar det en hulens tid!
Avatar billede jj2 Nybegynder
05. juni 2001 - 05:06 #18
>>brisom

Prøv evt. følgende:

1. -Kør diskoprydning, Reclean41, Scandisk & defrag i denne rækkefølge lige efter kold-start - selvom du har gjort det før. -En stor regristrerings-database med mange fejl kan øge start-tiden.
-Har du mange partition på dine HDD?

2. -Kør net diag for en sikkerheds skyld - selvom det måske ikke er nødvendigt?
-Evt. refleksioner på kablet kan også øge start-tiden, hvis du logge på netværket ved kold-start?

3. -Deaktivere alle TSR-programmer som du ikke bruger alligevel.

Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede brisom Nybegynder
08. juni 2001 - 11:21 #19
jj2: Er prøvet, ville du også prøve det ved reinstalleret win2K ?

Denne fejl meddelse har jeg fundet i logfiler log-fil:

Windows kunne ikke bestemme brugerens eller computerens navn. Returværdi (1722).
Avatar billede brisom Nybegynder
08. juni 2001 - 11:38 #20
Her er en lidt mere detaljeret beskrivelse...
Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    Userenv
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    1000
Dato:        02-11-2000
Klokkeslæt:        16:44:21
Bruger:        NT AUTHORITY\\SYSTEM
Computer:    XXXX
Beskrivelse:

Windows kunne ikke bestemme brugerens eller computerens navn. Returværdi (1753).
Avatar billede brisom Nybegynder
08. juni 2001 - 13:52 #21
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. juni 2001 - 14:04 #22
brissom> Det var godt du fandt løsningen, jeg har i hvert fald lært af det om ikke andet ;o)
Siden bliver printet ud og gemt, man kan aldrig vide om man får brug for det!