Avatar billede deamill Nybegynder
06. juni 2007 - 09:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Design hjælp (forms)

Hey,

Jeg har et design spørgsmål som nogen måske kan hjælpe mig med.

Jeg anvender VB.NET 8 (Visual Studio 2005)

Jeg har en applikation hvor ”hoved” formen er en MDIparent. I denne form åbnes så en masse forskellige under forms alt efter hvad man skal lave. Det er jeg lidt træt af.

Mit spørgsmål går på, om det er muligt at have en hoved form, hvorpå man har et område hvor man så kan vise/embedde sine andre forms, altså i stedet for de popper op som en ny form, så vises de på en eller anden måde, på den samme form.

Det jeg gjorde i gamle dage var, at have alle mine elementer på den samme form i groupboxes. De var så som standard skjulet. Hvis en bruger så trykkede på f.eks. ”log på” så vises groupboxen med de tilhørende komponenter på toppen af formen. Men det er meget svært at holde styr på når man får for mange elementer. Så jeg leder efter en lidt nemmere metode.

Håber nogen har en god idé :-)

På forhånd tak!
Avatar billede bubbaa Nybegynder
06. juni 2007 - 09:18 #1
Hvis der også er noget der hedder tabControl i VB tror jeg det er hvad du søger
Avatar billede thomaxz Nybegynder
06. juni 2007 - 15:54 #2
Hvis du har en "hoveform" som mdi-parent kan ud sgantes få det andre til væere der.

fomr1 <- hovedform
form2 <-underform
form3 <-underfom

i form1. sætter du properties IsMdiContainer til true

og når du så kalder form2

Dim frm2 As New Form2()
frm2.MdiParent=me
frm2.Show()

og den vil komme som mdi form i hovedformen

og når du så kalder form2

Dim frm3 As New Form3()
frm3.MdiParent=me
frm3.Show()
Avatar billede deamill Nybegynder
06. juni 2007 - 23:33 #3
Hey, jeg har prøvet at rode lidt med TabControl, i den forbindelse har jeg lavet nogle Tabs, men hvordan skjuler jeg dem som jeg ikke vil have brugeren skal kunne se?

Jeg har prøvet med den logiske: TabPage1.Hide() men den hider ikke selve tabben!?

Er det i øvrigt muligt at oprette tab pages i runtime?

På forhånd tak!

Kenneth
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. juni 2007 - 00:16 #4
Du skal have fat i tab'ene, på tab-controllen..

Men mener at det er en af de her:

TabPage1.Tabs
TabPage1.TabPages

Det giver dig en "collection",dvs samling..

Så kan du bruge [0] til det første tab, [1] til det andet tab, osv..

Eksempel:

TabPage1.Tabs[0]
TabPage1.TabPages[0]

Jeg mener at man også kan give dem navne, og bruge ["navnet på første tab"] i stedet for [0]..

Tilføjelse af tabs ved runtime, sker vist sådan her:

TabPage1.Add
TabPage1.AddTab

Eller noget i den stil.. det er noget tid siden, at jeg sidste har arbejdet med tabs.. :-)
Avatar billede danm Nybegynder
09. juli 2007 - 22:01 #5
tabpage.hide virker ikke i VS2005... Og den er desværre ikke fikset endnu.

Istedet skal du bruge Tabcontrol.TabPages.Remove(Tabpage1)

og for at vise tabpage1 igen bruger du

Tabcontrol.TabPages.Add(Tabpage1)