Avatar billede geekpower Nybegynder
05. juni 2007 - 19:06 Der er 7 kommentarer

Xpath vs dom

Hejsa,
jeg er blevet fortalt, at xpath er bedre end dom, på grund af at den søger hurtigere et xml dokument.. men hvordan gør den lige det ? kan ikke lige se hvordan den kan være hurtigere ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2007 - 19:22 #1
Hvad ??

XPATH er doc.SelectNodes eller SelectSingleNode og doc er et DOM document, saa XPATH
bruger DOM.
Avatar billede geekpower Nybegynder
05. juni 2007 - 19:31 #2
øhm.. så vs xml-document klassen.. kan det passe :s ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2007 - 01:59 #3
Nu tabte du mig. XPATH kræver et dokument. Hvus du meget præcist kender
strukturen af XML dokumentet kan du sikkert lave noget hurtigere end XPATH, men
det bliver nemt til noget forfærdeligt kode.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2007 - 12:06 #4
En xmlreader er hurtigere end et xmldocument fordi det er forward only.
Men kræver mere kode og er bestemt en fordel ved store xml dokumenter eller hvis der skal mange små ind og ud.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2007 - 12:32 #5
Xmldocument bruger dom til at arbejde med xml'en.
Avatar billede herchin Nybegynder
08. juni 2007 - 09:19 #6
For at forklare det på en anden måde:

DOM er et xml-document, som er bygget op som et træ. For at navigere i træet bruger man XPath. Som udgangspunkt fungerer det på den måde, at en node altid er i kontekst i træet og man navigerer ud fra den. F.eks. hvis du står i en node og tager dens parent node, så skifter du kontekst og står derefter i parent node til den node der var i kontekst før.

Et XPath udtryk:

/descendant::book

Returnerer alle book-nodes under root-node.

<books>
  <book>
  </book>
  <book>
  </book>
</books>
Avatar billede herchin Nybegynder
08. juni 2007 - 09:21 #7
Iøvrigt kan denne tutorial hurtigt klarlægge, hvad XPath er. Den tager vel omkring en time at læse igennem. Lav nogle små opgaver og du er stærkt gående i manipulering af XML-dokumenter. http://www.w3schools.com/xpath/