Avatar billede akg Nybegynder
03. juni 2007 - 18:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spam i gæstebog

Hej jeg har for ikke så længe siden, lavet en gæstebog: http://design.akgp.dk/gaestebog.php

Men nu er der sku et eller andet fjols som spammer den med links flere gange om dagen, noget gode råd til hvordan det kan forhindres, jeg tænker at det måske er en bot..?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. juni 2007 - 19:22 #1
Det er sikkert en bot, dvs, et program der reklamerer for et eller andet..

Kig på CAPTCHA: http://www.eksperten.dk/artikler/1106
Avatar billede akg Nybegynder
04. juni 2007 - 12:08 #2
Strikkede selv noget sammen:

$spam = 'lort';

if (strpos($tekst, $spam) >= 1)
{
echo "<meta http-equiv=\"Refresh\" content=\"0; URL=http://design.akgp.dk/gaestebog.php\">";
die(mysql_error());
}

Hvis man prøver at sende et indlæg til gæstebogen med ordet 'lort' blir man bare smidt i gæstebogen, inden indlægget blir sendt...

kan man ændre det så man har en liste?

f.eks.: $spam = array("lort","tis","fuck");

???
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. juni 2007 - 13:00 #3
Ja, men det er jo ikke beskyttelse mod spam.. det er beskyttles mod dårligt sprog.. :-)

Jeg er ikke PHP-programmør, så det kan jeg ikke hjælpe med lige nu.. men jeg kan lave nogle opslag på nettet senere/i aften, og finde oplysninger.. :-)
Avatar billede akg Nybegynder
04. juni 2007 - 13:22 #4
Ja det kan du have ret i!

Men der er en person (eller bot) som spammer bogen med en tekst og med en masse links!
Og der er et ord som går igen i alt det spam, så hvis teksten indeholder det ord blir intet postet i bogen! så det virker faktisk mod bottens spam! :P
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. juni 2007 - 13:59 #5
Som jeg skrev i 03/06-2007 19:22:00, er CAPTCHA vejen frem.. :-)
Det og nogle tekstfelter med bestemte formål..

Eksempel på en del af en form:

<form ....>
<input... en masse felter ...>

Slet indholdet af dette felt for at gemme indlæg: <input type="text" name="hulabula" value="muhahaha">
<input type="submit" name="submit" value="submit">
</form>

Her bruges feltet "hulabula" som kontrol-felt.. Hvis der står noget i feltet, skal der IKKE smides data i databasen.. :-)

Instruktionen "Slet indholdet af dette felt for at gemme indlæg" skulle gerne få mennesket til at slette indholdet af feltet "hulabula".. ellers gemmes deres indlæg ikke..

Det er nok en lidt bedre metode, end ban-visse-ord metoden.. :-)
Avatar billede akg Nybegynder
04. juni 2007 - 14:08 #6
Ok, jeg kan se hvad du mener - men tror jeg holder mig til min version (men snedigt det er det)!

smid et svar hvis du vil ha point
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. juni 2007 - 23:55 #7
Jeg vil stadig anbefale CAPTCHA eller det med et specielt felt.. :-)
- Svar