Avatar billede bubbaa Nybegynder
01. juni 2007 - 14:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tilgå session variable

Jeg har en session variable jeg satens kan tilgå via
If (Not Session("oldSurvey") Is Nothing) Then
                oldSurvey = Session("oldSurvey")

men da jeg skal tilgå den mange steder fra, vil jeg gerne have flyttet den over i en anden klasse. Men jeg får en fejl, jeg ikke kan gennemskue.

Exception Type: System.NullReferenceException
Message: Object reference not set to an instance of an object.
TargetSite: System.Web.SessionState.HttpSessionState get_Session()
HelpLink: NULL
Source: System.Web

Men hvad gør jeg forkert?
Avatar billede neoman Novice
01. juni 2007 - 14:40 #1
HttpContext.Current.Session("oldSurveys")
Avatar billede bubbaa Nybegynder
01. juni 2007 - 14:50 #2
Det virker, smider du et svar?
Men hvorfor kan jeg nøjes med Session("oldSurvey") i den anden klasse? De har importeret de samme filer.

Nu får jeg fejlen på den næste linie kode i stedet :(
Avatar billede neoman Novice
01. juni 2007 - 15:11 #3
Ikke helt forstået - kaldet med httpcontext.current.session virker i en linje men ej i den næste ?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
01. juni 2007 - 15:17 #4
nej, i den anden klasse jeg har kan jeg godt kalde session() direkte, men i den nye jeg har oprettet skal jeg skrive httpcontext.current foran.
hvorfor skal httpcontext.current  bruges nu, når de importerer de samme ting?
Avatar billede neoman Novice
01. juni 2007 - 15:25 #5
Kommer an på hvor/hvordan de klasser er defineret.

Kig hvilke namespaces du har importeret i klassefilerne. Den hvor du ikke behøver httpcontext har formentligt System.Web importeret.

Jeg har ikke selv 100 % styr på det, men det har jo lidt mening, idet nogle klassefiler jo intet aner, og intet skal ane, om web, når de også kan bruges af ikke -web applikationer:)
Avatar billede bubbaa Nybegynder
01. juni 2007 - 15:27 #6
de har begge importeret de samme, også system.web
Avatar billede neoman Novice
01. juni 2007 - 15:29 #7
Okaay - så ved jeg det ærligt talt ikke :-(
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. juni 2007 - 16:47 #8
Er den ene en codebehind fil ?
Avatar billede lifo Nybegynder
01. juni 2007 - 18:00 #9
som dr_chaos siger så er det nok fordi den nye fil er en normal class fil om ikke arver fra noget
og den anden er en code behinde fil som arver fra Page
og der er derfra du kan tilgå Session i din codebehind fil