Avatar billede lmejding Nybegynder
01. juni 2007 - 09:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brug af "or" i sql

Hej

Jeg har nogle records i en ms db som skal vises på en side - bortset fra tre navngivne records, id = 247, 248 og 249

Jeg gør følgende - men de vises alligevel - hvad gør jeg galt?

Set vis_sider = Conn.Execute("Select * from indhold")
Do until vis_sider.EOF
If vis_sider("id")<>"247" or vis_sider("id") <>"248" or vis_sider("id") <>"248" then
response.write vis_sider("navn")&"<br>
end if
vis_sider.MoveNext
Loop"%>
Avatar billede softspot Forsker
01. juni 2007 - 09:22 #1
Du skal benytte and i stedet for or

If vis_sider("id")<>"247" and vis_sider("id") <> "248" and vis_sider("id") <>"248" then
01. juni 2007 - 09:24 #2
Der er noget galt med logikken i det du skriver. vis_sider("id") vil altid være forskellig fra enten 247,248 eller 249 (det er det, du skriver)- kan jo ikke være lig med alle 3 værdier på en gang.

Prøv med and i stedet!
Avatar billede -mundi- Nybegynder
01. juni 2007 - 09:31 #3
du kan også skifte din SQL til:
Set vis_sider = Conn.Execute("Select * from indhold where id not in (247, 248, 249)")
og så helt fjerne din if.
Avatar billede lmejding Nybegynder
01. juni 2007 - 09:47 #4
Perfekt - jeg tænkte ikke lige på til tricket med at fravælge allerede i sql kaldet, som -mundi- foreslår. Den virker perfekt - takker alle - mundi smid svar..
Avatar billede -mundi- Nybegynder
01. juni 2007 - 10:04 #5
1 stk svar