Avatar billede Mikker Praktikant
24. maj 2007 - 11:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder: ASP.net - Simpel database edit-form

Hej Eksperter

Jeg har en simpel tabel i en MsSQL 2005 database. Tabellen indeholder p.t. kun én kolonne: Navn.

Nu er øvelsen at jeg vil vise indholdet af "Navn" på en ASP.net side i en tabel. Hvert navn skal være et link til en Edit-side hvor man så kan redigere navnet (opdatere navnet i databasen). Man skal desuden også kunne oprette nye Navne.

Hvordan gør jeg det nemmest?

pft
Avatar billede maude Nybegynder
04. juni 2007 - 02:32 #1
Opret en SqlDataSource fra toolboxen og følg guiden.

Opret derefter et GridView fra toolboxen og vælg den datasource du lige har oprettet.

Denne metode er hurtig og let men ikke så fleksibel. Du kan f.eks. ikke lave navnene til links men så kan du i stedet lave en Ret-buttom.

Leg lidt med det, den fleksible metode anvender også GridView, men er for svær for mig lige at forklare her.
Avatar billede Mikker Praktikant
04. juni 2007 - 11:25 #2
Det jeg har problemer med er at lave navnene til links.

I PHP ville jeg have kørt resultaterne igennem med en while og så printe href's ud for hver linje.
Avatar billede maude Nybegynder
04. juni 2007 - 11:47 #3
Det sker automatisk, ingen brug for while. Du skal ikke anvende en tabel, gridviewet har struktur som en tabel.

Vil du have mere fleksibilitet set propertien "AutoGenerateColumns" for GridView til false og programmer selv resten i "Edit Columns" mv.
Avatar billede neoman Novice
04. juni 2007 - 11:58 #4
At lave links i en kolonne - hvis du ikke lige kan gennemskue Edit columns :
http://gridviewguy.com/ArticleDetails.aspx?articleID=133
Se nederst på siden : "Using HyperLinkColumn to send the values to a new page:"

En mulig metode til at tilføje en ny record:

1. Du har en side med f.eks. DetailsView kontrollen, som dine links fra dit GridView peger på (når du vil editere en record).

2. På siden med GridView kan du f.eks. tilføje en knap New Record. Denne skal så pege på samme side som indeholder DetailsView, men åbne DetailsView'et i mode=Insert. (f.eks. så kan DetailsViewét åbne i mode Insert, hvis IsNothing(Request.QueryString("parameternavn"))
Avatar billede neoman Novice
04. juni 2007 - 12:50 #5
Der er nogle eksempler her på hvordan man arbejder med GridView/DetailsView :
http://www.asp.net/learn/dataaccess/default.aspx?tabid=63#master
Avatar billede Mikker Praktikant
04. juni 2007 - 13:18 #6
Tak neoman. Det vil jeg kigge på.
Avatar billede Mikker Praktikant
08. juni 2008 - 22:43 #7
Smid lige et svar som jeg kan acceptere, så jeg kan få lukket det her spørgsmål.
Avatar billede Mikker Praktikant
18. august 2010 - 13:29 #8
Lukker