Avatar billede zahi Nybegynder
22. maj 2007 - 10:01 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Ny Domain controller

Hej!

Jeg har en server der fungerer som Domain controller samt som en Fil/print server.
Server kører Win Server 2003 Standard Edition.
Det er en gammel server der snart skal udskiftes med en ny server.

Derfor vil jeg spørge hvordan er det nemmest at udskifte server?

Kan man kopiere AD , scripts , DNS, DHCP, printer drivers osv fra den gamle til det nye server?

Jeg har 5 lokationer der logger sig på server og ca. 40 brugere.
Der kører en logon script når brugere logger sog til serveren.

Der er også 3 andre servere der er på netværket.

Er der nogen der har en forslag hvordan kan man gøre det?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2007 - 10:15 #1
join den nye dc til dit domæne, og flyt rollerne til den nye.
Decommision den gamle server.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2007 - 10:16 #2
printer drivere skal du nok finde igen, eller installerer på den nye.
Avatar billede triton Nybegynder
22. maj 2007 - 10:25 #3
Avatar billede zahi Nybegynder
22. maj 2007 - 10:25 #4
Kan man bare flytte AD osv til den nye server?

Hvad skal jeg gøre med login scriptet? Skal jeg bare ændre navn på den nye Domain controller i scriptet?
Avatar billede holmus Nybegynder
22. maj 2007 - 10:27 #5
Kære zahi

Det er faktisk nemmere, end du tror.

Hvis du installerer en ny server op, som skal være den der overtager. Når den er installeret, så kører du den kommando der hedder DCpromo. - Det gør den til en domænecontroller.

Når dette er gjort, giver du den lidt tid til at få alle informationer over - her får du DNS, Login Scripts etc. over på din nye maskine, også. (det ligger så to steder).

DHCP og Print Drivers skal du selv ind og flytte.

Så skal du have flyttet de 5 FSMO roller, dette gøres i de forskellige snapins. Den eneste der kan være lidt tricky er Schema Masteren - men det er som sådan ikke noget voldsomt indgreb.

Herefter skulle det blot være at køre dcpromo på din gamle server, og herefter slukke den. - husk lige at sørge for at få sat de rigtige ipadresser etc. op.

Nu skulle du være kørende på dine nye servere.

Jeg vil dog anbefale at du altid kører med min. 2 domaincontrollere - så mister du ikke ALT - hvis den ene crasher...
Avatar billede zahi Nybegynder
22. maj 2007 - 10:45 #6
jeg har faktisk 2 domaincontrollere i dag.

Dvs. hvis jeg kører DCpromo på den nye server vil denne kopiere alt fra den gamle til den nye server altså AD, DNS, login scripts osv ?

Hvordan kopierer DHCP til den nye server?

Hvad med domain navn, skal jeg vælge en ny navn?
Avatar billede holmus Nybegynder
22. maj 2007 - 10:55 #7
Nej, du behøver ikke ny navn - det der er vigtigst er at flytte FSMO rollerne.

Ja, så længe DNS zonerne er Active Directory Integreret! :)

Vedr. DHCP:
http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/325473
Avatar billede zahi Nybegynder
22. maj 2007 - 11:15 #8
dvs. tingene der skal gøres er:
1. installere den ny server
2. kører dcpromo på den nye server
3. flytte DHCP og printer drivere
4. flytte FSMO
5  køre dcpromo på den gamle server

hm hvordan flytter jeg de 5 FSMO?
Hvornår overtager den nye server alle funktioner fra den gamle? Er det efter jg kører dcpromo på den gamle server eller?
Hvis et eller andet går galt med den nye server kan jeg så slukke den og fortsætte med at køre med den gamle server?
Avatar billede holmus Nybegynder
22. maj 2007 - 12:02 #9
Når du har kørt pkt. 4 - flyttet FSMO - så har den nye dine roller. Herefter er det den der er din primære. Indtil da er det den gamle.

Vedr. FSMO, er der en vejledning her;
http://helpdesk.singlepointoc.net/support-center/index.php?x=&mod_id=2&id=14
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2007 - 11:10 #10
så vidt jeg ved, flyttes fsmo rollerne selv til en ledig DC ved kørsel af DCpromo !
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2007 - 11:15 #11
http://9z.com/discussion/forums/thread-view.asp?tid=5&posts=1

se midt på siden...

Men når du alligevel er igang, er det en god ide at sætte dig ind i hvordan virker FSMO rollerne...

Men kører du bare dcpromo på den gamle server vil den selv søge efter en anden dc til at overføre rollerne til.  (igen intet er perfekt så du kan være uheldig at den ikke gør som den skal) men det er en sjældenhed.
Avatar billede zahi Nybegynder
23. maj 2007 - 14:14 #12
hej igen

dvs. jeg skal ikke flytte FSMO (punk 4), da den flyttes aut. når man kører dcpromo på den gamle server..
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2007 - 18:16 #13
Med mindre noget fejler ( at din primære dc ikke kan oprette kontakt og ligende)  men jeg synes at du skal gøre det manuelt, om ikke andet så for at lære noget, og så ved du hvor dine roller er placeret.
Det er nemlig ikke sikkert at de bliver placeret på samme server hvis du har flere DC på nettet.

Men du kan køre dcpromo på den gamle server og så flyttes rollerne automatisk til en anden server,  Ja.
Avatar billede holmus Nybegynder
23. maj 2007 - 18:23 #14
Jeg skal være helt ærlig - jeg har aldrig selv, før nu, hørt/oplevet at rollerne automatisk bliver rykket rundt. Jeg ville som sådan altid vælge at gøre det manuelt - så har jeg styr på hvad der skal være hvor! ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2007 - 21:40 #15
jeg mener også at det er at fortrække, men det kan lade sig gøre uden.

Ulempen kan være at fsmo rollerne bliver spredt over flere DC'er, eller at rollen fordeles til en DC som ikke er hensigtmessig.

Men som admin i et stører net, vil man helst vide precis hvor de er, også for at lette fejlfinding.
Avatar billede zahi Nybegynder
24. maj 2007 - 09:01 #16
Før jeg uddeler points til Jer har jeg en lille sidste spørgsmål.

Hvis det går galt til sidst med et eller andet på den nye server kan man så "bare" slukke den nye server og fortsætte med at køre på den gamle.
Jeg mener efter man har kørt helle processen.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2007 - 09:27 #17
det er netop derfor at jeg (og de andre) synes at du manuelt skal flytte FSMO rollerne.
Så er du sikker på at rollerne er flyttet over på 1 bestemt server, og du kan teste systemets stabilitet ved bare at slukke for den Gamle server før du kører dcpromo.
På den måde kan du teste om dit server netværk kører stabilt med den nye DC server som har FSMO rollerne tildelt.

Opstår der problemer på dit net, kan du altid tænde for den Gamle server igen, og så kommer alt online igen. (og du kan begynde at fejlfinde)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2007 - 09:29 #18
( Underforstået, at hvis den nye server ikke har fået alle fsmo overført. ) vil det virke når den gamle tændes igen.

Er du i tvivl, så bør du nok gøre det i en weekend, så du har en tidshorisont at fejlfinde i hvis du kommer til at lave en fejl.

Det er faktisk ret simpelt, så hold humøret højt  ;-)
Avatar billede zahi Nybegynder
24. maj 2007 - 09:39 #19
henrik svendsen

vil du sende et svar?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2007 - 09:49 #20
Det kan du tro !
Render du ind i problemer kan du bare kontakte mig over mail.
hfsvendsen  (AT) mail .dk