Avatar billede michaelmyers Nybegynder
01. juni 2001 - 22:07 Der er 2 kommentarer

Perl.exe og input

Når man på en web server kalder et perl script med nogle informationer ser url\'en f.eks sådan ud: www.minserver.dk/cgi/et_script.pl?username=jens&by=odense

er det mugligt i en ms-dos box at skrive:

c:\\perl\\perl et_script.pl og give scriptet den samme input (username=jens&by=odense) ????

Jeg mener at jeg engang fik perl til det, men jeg er ikke sikker....

TAK!

Avatar billede sbm Nybegynder
19. juni 2001 - 15:47 #1
Hvis du fyrer et perl-script af i en prompt, skal eventuelle parametre stå bagved med mindst et mellemrum mellem navnet på dit script og så parametrene. (Ellers tror den at dine parametre er en del af filnavnet, som den så naturligvis ikke kan finde.)

Herefter kan dine parametre hentes i system-variablen @ARGV hvor $ARGV[0] indeholder det første parameter og $ARGV[1] indeholder det andet osv...

Hvis du \"bare\" vil lave et langt parameter som f.eks. username=jens&by=odense skal du muligvis passe på særtegnene som & da de måske har en særlig betydning. Du kan måske gardere dig ved at pakke parametret ind i \"\" . Herefter kan du lave split på & og efterfølgende på = så du får det hele opdelt i navn = værdi.
Avatar billede utah2000 Nybegynder
26. juni 2001 - 15:57 #2
Hvis der står: (offline mode: enter username=value pairs on standard input) når du skriver c:\\perl\\perl et_script.pl i en dosbox, kan du  skrive jens&by=odense og trykke Ctrl+c
(prøv det plejer at virke hos mig :o))