Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
17. maj 2007 - 15:30 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

indsætte strings i string

Jeg ville høre om der fandtes en smart og velegnet løsning på at indstætte strings i en string

Jeg har en string og et array hvor jeg vil indsætte mine værdier fra mit array forskellige steder i min string

%int er så mine værdier

eks.
$string = 'Jeg har %0 kat(te), %1 hund(e) og %2 rensdyr i min have';

Selvfølgelig er det til at finde en løsning, men det kunne være at der i forvejen var en indbygget funktion i PHP lavet til formålet?
Avatar billede morhan Novice
17. maj 2007 - 15:33 #1
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
17. maj 2007 - 15:41 #2
er der forskel på printf og sprintf?
Avatar billede Slater Ekspert
17. maj 2007 - 15:50 #3
Kun at sprintf returnerer strengen, hvor printf udskriver den.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2007 - 15:52 #4
Der er også:

$katte=7;$hunde=9;$rensdyr=13;
$string = "Jeg har $katte kat(te), $hunde hund(e) og $rensdyr rensdyr i min have";
Avatar billede freeagent Nybegynder
17. maj 2007 - 16:03 #5
måake kan du bruge funktionen:

str_replace()

http://www.php.net/manual/en/function.str-replace.php
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
17. maj 2007 - 16:31 #6
Jeg skal have lavet en løsning hvor jeg kan have alle mine info- og fejlmeddelelser i et array, så jeg bliver fri for at de ligger spredt ud over 9999 filer. Jeg har lidt svært ved at overskue og finde den mest passende løsning, men det skal virke noget i retning som det her

$MSG_ARR = array(
'login_email01' => 'E-mail ikke fundet',
'msg_delete01' => '\\0 beskeder blev slettet',
'tst01' => 'Hej jeg har \\0 katte, \\1 hunde og \\2 rensdyr'
);

function gen_msg($msg, $arr = array())
{
//
}

Men som sagt er jeg lidt i vildrede for at finde den bedste løsning. Der kan som sagt være 0 eller flere værdier som skal indsættes i mine meddeleser
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
17. maj 2007 - 16:34 #7
Det kan jo være jeg også griber det forkert an? Måske det skal opbygges på en anden måde? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2007 - 17:09 #8
Det er nok printf eller sprintf du skal have fat i. Se på http://dk.php.net/call_user_func_array denne smarte løsning:
<?php
function my_printf() {
  $args = func_get_args();
  return call_user_func_array('printf', $args);
}
?>
(Det er lidt bøvlet at have forskelligt antal parametre uden at bruge et array)
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 12:01 #9
mangler der ikke noget? jeg er ikke rigtig med på hvordan det fungerer?
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 12:14 #10
function my_printf()
{
    $args = func_get_args();

    return call_user_func_array('tst', $args);
}

function tst($arr)
{
    return printf('hey %s dig %s jeg er %s år', $arr);
}

echo my_printf('med', 10);
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 12:15 #11
hmm.. der er så lige et %s for meget, men får stadig fejl

Too few args
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 12:56 #12
Hvor kommer dine værdier fra? - det skulle ikke være så kompliceret som du gør det til?
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 13:16 #13
jamen så er jeg ikke helt med på hvordan
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 13:44 #14
Du skriver noget med:  "jeg har \\0 katte, \\1 hunde og \\2 rensdyr"  - hvor kommer de værdier fra?
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 13:54 #15
det var bare noget jeg skrev.. for man kan jo ikke indsætte variabler i en string :)

i mit indledende spørgsmål omtaler jeg også et array

jeg er ikke helt med på hvordan man får dit eksempel til at virke
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 13:55 #16
i en string = i en værdi i et array
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 14:00 #17
Og jeg er ikke med på hvor dine værdier kommer fra.
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 14:40 #18
jeg er netop heller ikke klar over hvor jeg skal sætte dem ind i dit eksempel :)

men jeg har mit array med de forskellige meddelelser

$MSG_ARR = array(
'login01' => 'E-mail ikke fundet',
'msg01' => '%s beskeder blev slettet',
'tst01' => 'Hej jeg har %s katte, %s hunde og %s rensdyr'
);

jeg skal så have lavet en funktion som formaterer den enkelte meddelelse

function gen_msg($msg, $arr = array())
{
// noget kode
}

gen_msg('tst01', array(43, 232, 2));
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 14:42 #19
men det behøver nødvendigvis heller ikke blive stillet op sådan her.. det eneste som er sikkert er at jeg har mit array $MSG_ARR.. Resten er op til hvad det vil virke bedst og mest dynamisk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 15:10 #20
Hvis du bruger

function my_printf() {
  $args = func_get_args();
  return call_user_func_array('printf', $args);
}

så kan du formentlig:

  my_printf(array('Hej jeg har %s katte, %s hunde og %s rensdyr',43,232,2);

Men da nu du har dine tekster for sig, så formentlig (også utestet)

my_printf(array($MSG_ARR['tst01'],43,232,2);

Hvis du for det her til at virke kan vi se om det kan gøres smartere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 15:10 #21
"Hvis du FÅR det her ..." - sku' det ha' været.
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 15:26 #22
function my_printf() {
  $args = func_get_args();
  return call_user_func_array('printf', $args);
}

$MSG_ARR = array(
'login01' => 'E-mail ikke fundet',
'msg01' => '%s beskeder blev slettet',
'tst01' => 'Hej jeg har %s katte, %s hunde og %s rensdyr'
);

my_printf(array('Hej jeg har %s katte, %s hunde og %s rensdyr',43,232,2));

her får jeg et array.. men forsøger jeg at køre en foreach på resultatet på my_printf får jeg en fejl
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 15:27 #23
Invalid argument supplied for foreach()
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 15:28 #24
eller hvis jeg smider en implode omkring my_printf
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 15:54 #25
Der er nok et "array" for meget:

my_printf('Hej jeg har %s katte, %s hunde og %s rensdyr',43,232,2);
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 16:29 #26
takker.. lav et svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 16:50 #27
Jeg samler slet ikke på point, tak. Og muligvis er det en smule for kompliceret, det vi har fundet på.
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 17:14 #28
jamen ok

For kompliceret? Du mener måske lidt det er en "lappeløsning"? :)
Avatar billede electrobeat_dk Nybegynder
18. maj 2007 - 17:18 #29
men jo, jeg kan selvfølig godt se at man jo i princippet bare kan gå udenom funktionen og så bare nøjes med

sprintf($MSG_ARR['tst01'], 23, 23, 32);