Avatar billede daahl Nybegynder
06. maj 2007 - 22:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Matematik spørgsmål :S

hey (matematik) eksperter..

Har et par opgaver, jeg godt kunne bruge lidt hjælp til... ved det godt virker lidt underligt, men hvis der var en matematik fanatiker der har lyst til at hjælpe lidt, og tjene nogle point ville jeg blive glad!

opgaverne lyder:

En lejlighed købes for 1.500.000 kr. Værdien af lejligheden forventes at vokse med 2% om året.
a) Bestem forskriften for den funktion f, der angiver den forventede værdi af lejligheden x år etfer købet.

b) beregn den forventede værdi af lejligheden 6 år efter købet.

Opgave 2:

Funktionen f har forskriften:
f(x)=(x+3)*(x+2)*(x-2)*(x-3)

a) bestem nulpunkterne for f

b) bestem fortegnsvariationen for f
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. maj 2007 - 22:25 #1
Opgave 1, vink. Efter første år er den 1500000*1.02 kr værd
Opgave 2, vink: Når der står (x+3)*noget, så vil x=-3 give 0.  Og ganger man det hele sammen får man x^4+noget - altså en 4. gradsligning. Et meget negativt tal (x=-1000) vil opløftet i 4. give et meget stort positivt tal.
Avatar billede daahl Nybegynder
06. maj 2007 - 22:38 #2
Opgave 1 har jeg løst nu, mange tak..

Men opgave 2 fatter jeg stadig intet af :S
Avatar billede rynke10 Novice
07. maj 2007 - 07:46 #3
Det er jo 4.grads ligning, men du kan komme nemt om ved det. Alle parantesrne ganges med hinanden. Kan du få bare en parantes til at give nul, så er resultatet nul. Altså find en værdi for x der får parantesrne til at give nul, der er jo så 4 løsninger ialt.
Avatar billede daahl Nybegynder
29. januar 2008 - 11:53 #4