Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 08:23 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver man en zip i dos?

Hej jeg har et zip program som kører i dos vinduet på min win XP, Det er bare det at når jeg skriver kommandoen zip test.txt test.zip så protesterer den, jag har prøvet andre måder at skrive det på men lige meget hjælper det.
Planen er at jeg skal pakke en mappe som indeholder mapper og filer?
Avatar billede knixe Nybegynder
03. maj 2007 - 08:34 #1
Det lyder underligt du bruger det i DOS, hvad er den for en Version... Er der ikke en readme txt file du kan bruge til noget.. Og hvorfor ikk bare bruge den sædvanlige i til Windows XP ? :)
Avatar billede supertekst Ekspert
03. maj 2007 - 08:37 #2
Har du zip-programmet - hvis ja - højreklik på mappen - vælg iflg. det viste
- hvis nej så download winzip-programmet.
Avatar billede jps6kb Novice
03. maj 2007 - 08:38 #3
Prøv at skrive:

zip /?

Som regel kommer der lidt hjælp frem om variabler og syntax du skal bruge for at programmet kører rigtigt. :)
Avatar billede jps6kb Novice
03. maj 2007 - 08:38 #4
I øvrigt, du siger den protesterer.. hvad skriver den? Ville måske være rart at vide. :)
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 08:38 #5
Det er fordi, at jeg med en .com fil trækker en masse filer ud af et program som backup, denne kører nemlig på et dos vindue, disse filer og mapper vil jeg nemlig have pakke på en samlet zip fil.
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 08:43 #6
hvis jeg skriver zip test.txt test.zip så svarer den: zip error: Nothing to do <test.txt>.
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 08:46 #7
Kender i en bedre metode, hvor jeg alligevel kunne indlejre en pakkekomando i min com fil, det behøves ikke nødvendigvis at være zip.
Avatar billede jps6kb Novice
03. maj 2007 - 08:46 #8
Har du prøvet "zip /?"  ?
Avatar billede jps6kb Novice
03. maj 2007 - 08:46 #9
Hvad koder du det i? Går ud fra du sidder og skriver en rutine til det?
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 08:50 #10
Skal du ikke bruge det lille pkunzip program?

Noget med pkunzip <mappe1> <mappe2.zip>

Der er vist også noget med, at det gamle dos program ikke kan tage mapper, men kun løse filer.
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 08:52 #11
Jeg har win xp og bruger dets version af dosvindue, med de noget reducerede muligheder i forhold til den gamle dos.
Jeg har prøvet at skrive zip/? men det kender den ikke hvis jeg bare skriver zip så kommer det her:
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Askø>cd..

C:\Documents and Settings>cd..

C:\>cd ny mappe

C:\Ny mappe>dir
Disken i drev C har ikke noget navn.
Diskens serienummer er 4409-A5F5

Indhold af C:\Ny mappe

03-05-2007  07:37    <DIR>          .
03-05-2007  07:37    <DIR>          ..
03-05-2007  08:07    <DIR>          unz540x3
03-05-2007  07:23          246.106 unz540x3.zip
03-05-2007  08:15    <DIR>          zip23xn
03-05-2007  07:21          149.552 zip23xn.zip
              2 fil(er)          395.658 byte
              4 mappe(r)  88.674.115.584 byte ledig

C:\Ny mappe>cd zip23xn

C:\Ny mappe\zip23xn>zip /?

zip error: Nothing to do! (/?.zip)

C:\Ny mappe\zip23xn>zip test.txt test.zip
        zip warning: name not matched: test.zip

zip error: Nothing to do! (test.txt)

C:\Ny mappe\zip23xn>zip
Copyright (C) 1990-1999 Info-ZIP
Type 'zip "-L"' for software license.
Zip 2.3 (November 29th 1999). Usage:
zip [-options] [-b path] [-t mmddyyyy] [-n suffixes] [zipfile list] [-xi list]
  The default action is to add or replace zipfile entries from list, which
  can include the special name - to compress standard input.
  If zipfile and list are omitted, zip compresses stdin to stdout.
  -f  freshen: only changed files  -u  update: only changed or new files
  -d  delete entries in zipfile    -m  move into zipfile (delete files)
  -r  recurse into directories    -j  junk (don't record) directory names
  -0  store only                  -l  convert LF to CR LF (-ll CR LF to LF)
  -1  compress faster              -9  compress better
  -q  quiet operation              -v  verbose operation/print version info
  -c  add one-line comments        -z  add zipfile comment
  -@  read names from stdin        -o  make zipfile as old as latest entry
  -x  exclude the following names  -i  include only the following names
  -F  fix zipfile (-FF try harder) -D  do not add directory entries
  -A  adjust self-extracting exe  -J  junk zipfile prefix (unzipsfx)
  -T  test zipfile integrity      -X  eXclude eXtra file attributes
  -!  use privileges (if granted) to obtain all aspects of WinNT security
  -R  PKZIP recursion (see manual)
  -$  include volume label        -S  include system and hidden files
  -h  show this help              -n  don't compress these suffixes

C:\Ny mappe\zip23xn>
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 09:01 #13
Hej Robotten, kan ikke dovnloade pkzip & pkunzip fra det første link, link nummer 2 virker men her er kun pkunzip.
Avatar billede jps6kb Novice
03. maj 2007 - 09:14 #14
Har du prøvet at bytte rundt? Så du skriver zip test.zip test.txt?
Den skriver at navnet matchede ikke. Det må være den fil den prøver at pakke ned der ikke er der?
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 09:22 #15
Jeg har lige fundet en pkunzip et andet sted (http://www.uv.tietgen.dk/staff/mlha/PC/Soft/DOS/3P.htm) det er en version 2.04 den vil kun pakke fil ikke mappe.
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 09:22 #16
Rettelse det er pkzip og ikke pkunzip.
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 09:22 #17
Det havde jeg ikke lige set:
http://downloads.vnunet.com/download/61.html

Har det hele, og jeg afprøvede det også lige. Det virker fint.

pkzip <filnavn> <fil-der-skal-pakkes>

Og filnavn skal kun være "navn", ikke "navn.zip"
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 09:38 #18
Lidt ærgeligt at jeg ikke kan pakke mapperne som findes under den mappe jeg pakker.
Avatar billede tummas Nybegynder
03. maj 2007 - 09:57 #19
Har fundet den rigtire kommando her kommer den:
pkzip -p -r test test\*.*
denne gemmer alle filer og undermapper med filer som ligger under mappen test og gemmer dem i en zip fil kaldet test.zip

jps6kb og robotten i har givet mig noget indput jeg er glad for derfor point.
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 09:59 #20
Fint
Avatar billede jps6kb Novice
03. maj 2007 - 10:07 #21
Jeg siger mange tak. ;)