Avatar billede neoman Novice
01. maj 2007 - 22:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg bruge en javascript fil for flere aspx sider ?

Jeg er ved at strikke noget JS sammen. Koden ligger for øjeblikket i min ASPX fil.  Jeg har prøvet at smide den ud i en separat .JS fil, men det er åbenbart ikke helt så lige til. Der skal vist noget register-sjov til osv. Jeg har trådt på så mange miner i JS at jeg vil onde mig en short-cut :-) Hvordan kan jeg gøre brug af en JS fil som er fælles for nogle af mine aspx sider ?

Min erfaring på området er 0, så jeg ville påskønne en udskæring i pap, i meterhøje bogstaver :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. maj 2007 - 22:11 #1
Hvis du har en masterpage kan du bare placerer javascript der.
Så funktionerne tilgængelige alle steder.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. maj 2007 - 22:13 #2
lad os sige du i roden af dit webhotel har en mappe der hedder /javascript/

der har du en fil der hedder js.js

så smider du i din masterpage/eller hvordan du nu har bygget det op

<script src="/javascript/js.js" type="text/javascript"></script>

I din js.js fil skal du ikke have

<script> blokken..

kun ren javascript hvis man kan sige det sån..
Avatar billede jokkejensen Novice
01. maj 2007 - 22:16 #3
debugger du i VS.net vil mit eksempel fejle.

Jeg mener den indbygget webserver skriver ex:

http://localhost/WEBSITENAVN/Default.aspx

Så vil roden til javascriptet være

<script src="/WEBSITENAVN/javascript/js.js" type="text/javascript"></script>

eller bare

<script src="javascript/js.js" type="text/javascript"></script>

Jeg anbefaler du opsætter dit site til at debugge i IIS'en, så du kan refere til roden af dit vebhotel med /
Avatar billede neoman Novice
01. maj 2007 - 22:24 #4
Hermed gjort - altså  som beskrevet af jokkejensen - og fluks får jeg en Error on page :-(

Det orker jeg simpelthen ikke slås med lige nu, så nu ryger koden tilbage dertil hvor den var før :-(  Vil prøve at lege videre med det i morgen, nu skal det først og fremmest fungere. I skal nok få feed-back i en elelr anden form.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. maj 2007 - 22:26 #5
smid et link - så kan vi lynhurtigt sige hvad der er galt...
Avatar billede jokkejensen Novice
01. maj 2007 - 22:35 #6
Men ellers beskriv mappe strukturen osv.

Du benytter ikke ngoet vildcard i iisen, så js filer bliver behandlet af aspnet_isapi.dll eller noget skummelt ? - det burde ikke være så skide svært - i forhold til du er igang med at udvikle asp.net applikationer :)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. maj 2007 - 09:11 #7
Jeg kom i tanke om at :

www.fiddler2.com

Er det godt tool til at debugge med :)
Avatar billede neoman Novice
03. maj 2007 - 11:25 #8
Ok - har brugt nogle timer på det uden resultat. På nettet er der ikke to samme meninger om sagen, det rangerer fra <script src="filnavn".. over <link runat="server" href="filnavn"> til diverse konstruktioner med PageLoad- event samt noget Register-halløj.

Sitet ligger på min egen computer i C:/Websites/MinApplikation som rod, og JS-filen ligger i C:/Websites/MinApplikation/Scripts/selector.js, og min VS bruger IE til at vise det med. Jeg benytter ingen wildcards i issen ! :-) Mine sider ligger både i C:/Websites/MinApplikation og i C:/Websites/MinApplikation/nogle_undermapper.

Jeg har prøvet følgende indsat i headeren på masterpage:

A. <script type="text/javascript" src="~/Scripts/selector.js>
B. <script type="text/javascript" src="/Scripts/selector.js>
C.  <link runat="server" href="~/Scripts/selector.js">
D.  at lege med #include på hver underside, hvor js-filen så også indeholder <script ..> og </script>

Jeg havde ting i filen i stil med (<% = "'"myHiddenField.ClientID+"'" %>) og har så også prøvet at smide det ud (da jeg i et indlæg på nettet fandt en påstand om at .NET ikke fortolker "fremmede" filer) - det hjalp heller ikke. Er påstanden rigtig ?

En anden faktor jeg fandt omtale af på nettet er, at hvis man har scriptet liggende i en separat fil (som jeg jo tilstræber), så kan klienten cache den, så man sparer lidt trafik der også - er det rigtigt ?

Finally : HVORDAN GØR JEG ?:-) (den eneste ting jeg endnu ikke har prøvet er blot at lægge selve scriptet i masterpagen.
Avatar billede neoman Novice
07. maj 2007 - 18:12 #9
Eftersom der ikke er flere inputs så lukker jeg - med uforrettet sag desværre :-( Tak for hjælpen.