Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 21:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke UPDATE

Hejsa

Nogle der kan se en fejl her...

mysql_query("UPDATE nyheder (emne, nyhed) VALUES ('$emne','$nyhed') where id ='$id'") or die (mysql_error());

for denne fejl:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(emne, nyhed) VALUES ('','') where id ='4'' at line 1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 21:28 #1
UPDATE nyheder SET emne='$emne', nyhed='$nyhed' where id ='$id'
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 21:35 #2
Så virker det, lige et hurtig spørgsål, kan man lave sådan at en side reloades når man har kørt et script?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 21:47 #3
Efter et PHP-script får man en ny side.
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 21:52 #4
ikke hvis man udføre scripten, på samme side som man laver UPDATEn?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 21:54 #5
joh...
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 21:55 #6
hmm, den gør mit ikke, jeg skal først trykke f5 før, jeg kan se den virker har ændret det den skulle
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 21:59 #7
Så er det jo nok hvad du har programmeret den til at gøre.
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 22:01 #8
Min kode ser sådan ud..

<?php
session_start();

//include de forskellige sider
include("../login/tjek_logind.php");
include ("../funktioner/connect.php");
include ("../funktioner/top.html");

echo"
<div id='main'>
    <div id='content'>
    Ret/Slet Nyheder<hr size='1' >
<table>
    <tr>
        <td width=\"200\">";
    $getoplysninger = mysql_query("SELECT id, emne, DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%Y') AS dk_dato from nyheder ORDER BY dato DESC") or die(mysql_error());
        while ($r = mysql_fetch_array($getoplysninger)) {
            $id    = $r[id];
            $emne  = $r[emne];
            $dato  = $r[dk_dato];

                echo"<br><a href=\"{$_SERVER[PHP_SELF]}?id=".$id."\" name=\"nyhed\">".$dato." ".$emne."</a>"; }"</td>";

echo"<td width=\"200\">

<form method=\"\">";

$get_id = intval( $_GET['id'] );
$retoplysninger = mysql_query("SELECT emne, nyhed from nyheder where id = '$get_id'") or die(mysql_error());
        $r = mysql_fetch_array($retoplysninger);
            $emne    = $r[emne];
            $nyhed  = $r[nyhed];
echo"
<form action=".$php_self.">
<input type=\"text\" size='24' style='WIDTH: 221px;' name='retemne' value=\"$emne\" /><br />
<textarea style='WIDTH: 223px; HEIGHT: 81px' name='retnyhed' rows='4' cols='24'>$nyhed</textarea><br /><br />
<input name='ret' class='button' type='submit' value='Ret nyhed'> <input name='slet' class='button' type='submit' value='Slet nyhed'>
</form>";
    if($ret) {
            mysql_query("UPDATE nyheder SET emne='$retemne', nyhed='$retnyhed' where id ='$id'") or die (mysql_error());
            echo "Nyheden er rettet";
            }
    elseif($slet){
        $sletquery = mysql_query("DELETE from nyheder where id='$id'") or die (mysql_error());
            echo "Nyheden er slettet";
    }

echo"
    </td>
    </tr>
</table>
</div>";
include ("../funktioner/menu_login.php");
include ("../funktioner/bund.html");

?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 22:08 #9
På din side laver du en SELECT før du laver en UPDATE. Du skal blot lave din UPDATE før din SELECT.
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 22:10 #10
Jamen, jeg kan vil ikke skrive min kode før jeg skal bruge den eller?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 22:20 #11
Om du vil, skal jeg ikke blande mig i. Men du kan.

Det der sker når du trykker på knappen i din form, sker først på "næste" side, som sagtens kan, og altid bør, starte med det der nu skal gøres, inden selve siden skal vises. (Ok, det var lektion 1, der er også en lektion 2 med hvad man egentlig skal gøre efter en POST, men den tager vi en anden dag, ik'os'?)
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 22:24 #12
Okay, jamen tak for hjælpen, min plan er nu også at ligge det i en fil for sig selv, og så kommer det jo til at virker.... vil du smide et svar
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2007 - 22:42 #13
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede codemanager Nybegynder
28. april 2007 - 22:43 #14
Okay bare iorden, for sat god weekend.