Avatar billede tom_chr Nybegynder
31. maj 2001 - 17:05 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Audiorecording og Windows 2000

Min plan er at få gang i noget multitrackrecording på min pc. Jeg har windows 2000 prof. Mangler endnu at købe lydkort, men har planer om at købe Hoontech så snart Su´en rækker til det.
Jeg vil nu gerne høre om hvordan jeg konfigurerer windows 2000 og min computer bedst muligt til multitrackrecording?
Avatar billede grav Nybegynder
01. juni 2001 - 07:25 #1
Den bedste måde er at installere Win98!
Der findes endnu ingen lydkort med ordenlige drivere til Windows 2000.
Ser man f.eks. på MidiMan\'s Delta-serie, som nok er den serie lydkort, der har flest forsk. drivere, er Win2k WDM driverne stadig i beta og kører kun med et latency på 47 millisekunder.
Win98 og Linux ASIO driverne kører derimod med 8 ms.
Det er vidst muligt at lave drivere, der giver et ordenligt latency i WIn2k, men det er altså ikke rigtig gjort endnu.
Jeg kører selv dual boot med Win2k og Win98se.
Det giver de fordele, at jeg kan rode Win2k til med alle mulige underlige programmer, mens Win98 er så \"clean\" så mulig. Alle baggrundstasks forstyrrer nemlig audioapplikationers ydelse en del.
Avatar billede grav Nybegynder
01. juni 2001 - 07:25 #2
(Ikke linux ASIO, men Mac-ASIO, selvf.)
Avatar billede msmows Nybegynder
01. juni 2001 - 14:25 #3
Lige præcis Hoontech har fine drivere til W2k.
Avatar billede msmows Nybegynder
01. juni 2001 - 14:28 #4
Ellers kan jeg kun bakke grav op.
Avatar billede grav Nybegynder
01. juni 2001 - 21:47 #5
Hmm, dem må jeg lige ta\' et kik på ;)
Avatar billede grav Nybegynder
01. juni 2001 - 21:54 #6
Det lyder næsten for godt til at være sandt, med alle de features og specs, det dér DSP 2000 har ... er A/D D/A converterne noget ved?!
Avatar billede msmows Nybegynder
01. juni 2001 - 22:49 #7
De er endog meget fine.
Avatar billede tom_chr Nybegynder
02. juni 2001 - 12:09 #8
Men fungerer Hoontechs lydkort så ok til win 2k?
Hvad er dine erfaringer msmows? Vil du stadig anbefale mig at køre win 98?
Grunden til at jeg gerne vil bruge win 2k er p.g.a stabiliteten. Det er ikke gået ned en eneste gang for mig endnu.
Avatar billede msmows Nybegynder
02. juni 2001 - 13:54 #9
Det fungerer fint i w2k. Jeg arbejder med videoredi. hvilket indebærer en del audioarbejde, har derfra en ganske god erfaring. Vi bruger både w2k og 98se.
Ud fra mange produktiontimers erfaring kan jeg kun gøre som grav, anbefale 98 (vælg 98se). Trods manges modvilje mod Microsoft, er deres systemer nu rigtig gode. 98se er et rigtig godt grundlag for audioarbejde.
Avatar billede msmows Nybegynder
02. juni 2001 - 14:01 #10
Vi har til dato ikke haft maskiner der er gået ned, heller ikke vore 98maskiner. Vi genstarter dog maskinerne inden et større projekt påbegyndes. Samtidig bruger meget ram og lader maskinen med en konservativ swapfil (som i 95).

Kun for Windows98/98SE:
W98(se) bruger \"PageFile_Call_Async_Manager\", det medfører dog hård brug af harddisken, og har man rigeligt med ram er det faktisk irriterende. Det laves om ved at tilføje følgende til system.ini.Find afsnittet [386Enh] tilføj denne linie:
ConservativeSwapfileUsage=1

Gem og genstart.
Avatar billede grav Nybegynder
02. juni 2001 - 20:31 #11
msmows >> Nu drøner jeg rundt med en clean Windows 98se og 256 mb ram på en K7 500mhz. Vil du anbefale mig at bruge ovenstående tip?
Ved du i øvrigt hvad Hoontech Win2k driverne kan klare mht. Latency?
Avatar billede msmows Nybegynder
02. juni 2001 - 22:37 #12
>grav -ja med 256mb ram vil jeg absolut anbefale ovenstående.
Prøv at kigge på www.hoontech.com der er masser af oplysninger.
F.eks. ang. DSP24 Value ( http://www.hoontech.com/english/index.html )
et citat: \"Andreas from TweaMax had a very detailed look on the DSP24 Value. You can read the complete review here. His comments: \"2ms @ 96KHz!!! Need I say more?\" / \"Among all the hardware I have tested I must say that this is one of the most fantastic products I have ever seen.\" / \"Exceptional latency response\"\"
Avatar billede tom_chr Nybegynder
04. juni 2001 - 10:29 #13
Tak for jeres hjælp. Lige points til hver!