Avatar billede javatosse Nybegynder
23. april 2007 - 15:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Max antal linier i Textbox

Hej

Hvordan sørger man for at der kun kan skrives et vidst antal linier en en textbox som har multiline sat til true.
Den textbox jeg benytter er fra System.Windows.Forms

Venlig hilsen
Jesper
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
24. april 2007 - 09:22 #1
der er mig bekendt ikke nogen property til det formål. Men du kan ved klik på enter vel teste på størrelsen af den property som hedder lines(string[]) og se om der der er det antal du max ønsker at tillade, og hvis det er tilfældet så ignorere denne.
Avatar billede javatosse Nybegynder
25. april 2007 - 23:30 #2
ja det lyder også umidelbart som en mulighed...desværre er det bare sådan at hvis man skriver en lang sætning som f.eks. fylder 2 linier, og man ikke har trykket enter efter 1. linie, så vil den tælle som én linie i lines(string[]) og altså kun fylde et index her, men se ud som to linier.

Så måske jag skulle lave en løsning der også tog højte for dette. Man kunne evt. tjekke på inputtet hver gang eventen TextChanged blev kaldt.

Men jeg kan ikke helt se hvordan løsningen skal skrues sammen.

Er der nogen der har en god idé???
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
26. april 2007 - 09:08 #3
Hvis du sætter property'en WordWrap til false så skifter den ikke selv linie.

Husk at sætte scrollbars til both så man kan se hvad man skriver.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
26. april 2007 - 09:09 #4
Hvis du gør det kan du bruge den løsning vi snakkede om først.
Avatar billede javatosse Nybegynder
26. april 2007 - 13:52 #5
grunden til at jeg til at jeg har dette problem er at min print-metode kun kan printe det ud man kan se i textboxen, og altså ikke det man kan scrolle ned til. Derfor nytter det heller ikke noget med en løsning der giver en horisontal scrollbar.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
26. april 2007 - 14:04 #6
Hvad så med kun at tillade et bestemt antal karaktere i hver linie...
Avatar billede javatosse Nybegynder
26. april 2007 - 14:16 #7
hvordan gør man det?
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
26. april 2007 - 14:29 #8
ja du skal så nok ud i noget streng analyse og manipulation ved hvert tastetryk...
Avatar billede javatosse Nybegynder
26. april 2007 - 16:51 #9
http://ryanfarley.com/blog/archive/2004/04/07/511.aspx

her er en løsning til at få det rigtige antal linier ud, lige meget om der bliver brugt return eller textboxen selv laver flere linier.

Nu har jeg mulighed for at tjekke på antallet at linier hver gang der bliver indtastet i textboxen.

Det jeg mangler er så forhindre at texten bliver indtastet hvis antallet af linier er større end det maks jeg har sat.

Er der nogen idéer???
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
27. april 2007 - 09:16 #10
kan du så ikke ignorere indtastningen hvis max antal linier er nået?
Avatar billede javatosse Nybegynder
25. juli 2007 - 18:30 #11
jeg lukker spørgsmålet. Det er ikke længere aktuelt for mig at finde en løsning