Avatar billede neoman Novice
15. april 2007 - 13:20 Der er 1 løsning

Hente ChildRows fra tabel i typed data set

Jeg eksperimenterer med TableAdapter og og er rendt ind i et problem med hentning af relaterede data.

Mine datatabeller - PK - Primary Key,FK= Foreign Key

Activities: ActivityID (PK), .....

ResourceRequests : ResourceRequestID (PK), ActivityID (FK),...

Ovenstående tabeller ligger i et typed data set, og der er en 1-to-many relation defineret mellem tabellerne.

Rækken Activity har en metode Activity.GetResourceRequestsRows, som er automatisk dannet når jeg definerede relationen i datasættet.

Nu tester jeg følgende kode, som har hensigt at hente de ResourceRequests som tilhører en given Activity.

        Dim adapter As New ActivitiesTableAdapter
        Dim tblActivities As New ActivitiesDataTable
        adapter.Fill(tblActivities)
        Dim adapter3 As New ResourceRequestsTableAdapter
        Dim tblResourceRequests As New ResourceRequestsDataTable
        adapter3.Fill(tblResourceRequests)

        Dim Activity As ActivitiesRow = tblActivities.FindByActivityID(txtActivityID.Text)

        MsgBox(Activity.GetResourceRequestsRows().GetUpperBound(0).ToString)

Denne giver følgende fejl :

Unable to cast object of type 'ActivitiesRow[]' to type 'ResourceRequestsRow[]'.

Jeg forsøgte også Activity.GetChildRows("relationens navn") - men den returnerer 0 rækker.

Nogen som har et hint ?
Avatar billede neoman Novice
15. april 2007 - 14:45 #1
Og løsningen er her :
        Dim rs As New RosterDataSet
        Dim adapter As New ActivitiesTableAdapter
        Dim Activities As RosterDataSet.ActivitiesDataTable
        adapter.Fill(rs.Activities)
        Dim adapter3 As New ResourceRequestsTableAdapter
        Dim ResourceRequests As RosterDataSet.ResourceRequestsDataTable
        adapter3.Fill(rs.ResourceRequests)
        MsgBox(rs.Activities.ChildRelations.Count.ToString)

da man jo skal  have fat i HELE datasættet, for at få relationerne med.