Avatar billede slobo Nybegynder
13. april 2007 - 22:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

På hvilke bundkort kan min AMD socket A bruges?

Mit bundkort døde her i aften - et Asus A7N8X-VM med en Socket A processer. Jeg skal have et bundkort med samme chipset (Nvidia) og hvor min nuværende processer og ram (DDR) passer, så jeg blot kan smide diskene og andet indmad ind så det kører. Kan jeg f.eks. bruge et Asus m2A, som oprindelige skal have en Socket AM2, og hvad med chipsettet, er det kompatibelt? Er der overhvoedet nogle af de nyerer kort, der er kompatible med en Socket A?
Avatar billede screem_brille Novice
13. april 2007 - 23:04 #1
hvis du skal kunne bruge det som det er nu, skal du have et bundkort der er magen til (dvs samme model), du kan IKKE benytte en socket A cpu i en AM2 board, de er IKKE kompatible.
Avatar billede slobo Nybegynder
13. april 2007 - 23:12 #2
Ok. Men kig lige på dette link: http://www.prcdata.dk/page.asp?screen=1648 her står, at dette AM2 board er kopatibelt med Athlon 64. Er Atholin 64 en Socket A, oder was? (Jeg har en Athlon, men ved ikke om det er en 64, står ikke på cpu'en)
Avatar billede slobo Nybegynder
13. april 2007 - 23:21 #3
Godt så. Hvis min gamel Athlon ikke kan bruges, hvilken processer og hvilket borad skal jeg så købe for at kunne starte op udem problemer? Kan jeg regne med, at det ernok at vælge et nvidia chipset?
Avatar billede screem_brille Novice
13. april 2007 - 23:33 #4
nej socket A er kun kompatible med socket A boards, og du vil altid (næsten) når du skrifter bundkort, skulle lave en reparetion af windows, da det er forskellige drivere der benyttes.
Avatar billede slobo Nybegynder
13. april 2007 - 23:36 #5
Kan du give mig lidt hjælp til, hvad jeg skal vælge? Det skal være billigt og så kompatibelt som muligt.
Avatar billede screem_brille Novice
13. april 2007 - 23:38 #6
føst, hvordan ved du at det er bundkortet der er defekt ? og skal et andet bundkort være nyt eller må det godt være brugt ?
Avatar billede slobo Nybegynder
13. april 2007 - 23:56 #7
Da jeg  koblede et eksterntdrev til sagde det plop, og der er intet signal til skærmen og harddisken booter ikke. Jeg har taget c-drevet du og tjekket, om det kan kører. Det virker fint. Har oplevet noget lignedende før emd Asus.
Avatar billede slobo Nybegynder
13. april 2007 - 23:57 #8
Jeg vil egentlig gerne have det overstået i morgen, så en nny cpu med en board ville være at foretrække.
Avatar billede slobo Nybegynder
14. april 2007 - 00:12 #9
Kan man overhovedet købe ATA/Ide bundkort i sag?
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2007 - 00:24 #10
ja det kan man sagtens købe endnu, men de nyere boards har som regel kun 1 port, så man maks kan tilslutte 2 enheder, og så resten via SATA
Avatar billede slobo Nybegynder
14. april 2007 - 10:13 #11
Hvis jeg f-eks. køber Asus M2M-vm nvidia nforced 30 med SATA og PCI-express (med tilhørende cpu), kan du så vurdere, om den kan køre med (og starte op)med det  hardware jeg har (altså ata haddisk)? Se den evt. på www.shg.dk under bundkort.
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2007 - 11:04 #12
du kommer ikke udenom at du skal lave en repair af windows bagefter, men personligt ville jeg skifte til intel hvis jeg var dig, de performer meget bedre.

Det board du omtaler benytter DDR2 ram, så du kan ikke benytte det ram du har nu, og skal du også ud og have ny ram, vil det være tåbeligt i mine øjne IKKE at vælge intel.
Avatar billede drgonzo Praktikant
14. april 2007 - 13:16 #13
du kunne evt købe et asrock bundkort med ddr og ddrII understøttelse, agp og pci-e understøttelse, så kan du skifte ram, hdd og gfx løbende. Så skal du bare have et asrock bundkort og en core2duo cpu

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211314 bundkort

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216460 CPU
Avatar billede allanfo Praktikant
14. april 2007 - 15:20 #14
Har du kontrolleret, om det er din strømforsyning der har tabt en kreds? Jeg har haft en strømforsyning, der gav et smæld, og derefter slukkede computeren. Da jeg havde skiftet strømforsyningen, virkede alt igen.
Avatar billede slobo Nybegynder
10. november 2007 - 19:09 #15
f