Avatar billede phuc69 Juniormester
10. april 2007 - 19:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oprette flere knapper med løkke

X Jeg har følgende kode. Jeg vil gerne ændre den således at den kan oprette flere knapper i en løkke. Hvordan kan der lade sig gøre i visual basic express.

Dim button1 As New Button()
        button1.Text = ("HEJ")
        button1.Location = New Point(15, 15)
        Controls.Add(button1
Avatar billede baxos Nybegynder
10. april 2007 - 22:09 #1
Drejer det sig om et bestemt antal?
Avatar billede phuc69 Juniormester
11. april 2007 - 09:25 #2
nej det gør det ikke. Der jeg gerne vil have hjælp til er en eller anden form for next løkke.
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
01. maj 2007 - 20:53 #3
Hej,
Hvis jeg har forstået dig korrekt, så er det noget i denne stil, du ønsker. Det væsentlige trick er, at du skal huske at koble en delegate på knappernes clickevent med AddHandler.

Oprettelse af knapper dynamisk:

Private Sub CreateButtons(ByVal numberOfButtons As Integer)
  For i As Integer = 0 To numberOfButtons - 1
    Dim btn As New Button()
    btn.Location = New Point(10, 25 * i) ' eller hvor de nu skal placeres - burde nok være parametre til metoden
    btn.Name = "btn" + i.ToString()
    btn.Text = "Knap " + i.ToString()
    AddHandler btn.Click, AddressOf HandlerButtonClick ' kobler delegate på clickeventet
    Controls.Add(btn)
  Next
End Sub

Eventhandler, hvor alle dine dynamisk oprettede knappers clickevent håndteres:

Private Sub HandlerButtonClick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)
  Dim btn As Button = CType(sender, Button)
  Dim btnIndex As Integer = System.Int32.Parse(btn.Name.Replace("btn", ""))
  ' Gøre hvad der nu skal gøres afhængigt af, hvilken knap det nu er der er trykket på
End Sub

Håber du kan bruge det.
Mvh.
Jens
Avatar billede phuc69 Juniormester
01. maj 2007 - 21:13 #4
Hej Jens
Det går lige et par dage inden jeg kan afprøve koden - men den ser meget spændende ud
Avatar billede phuc69 Juniormester
02. maj 2007 - 17:26 #5
Det virker bare
:-)