Avatar billede trp79 Nybegynder
07. april 2007 - 19:29 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

GPS tracking med SDK - køb af komponenter

Hejsa
Jeg kunne godt tænke mig at anskaffe mig nogle GPS-sendere, således at positionerne på dem kan trackes på en PC.
Et krav er, at der skal være SDK til dem således, at jeg selv kan udvikle noget software - hvori jeg kan udtrække GPS'ernes lokationer.

Håber nogen kan finde nogle links til steder, hvor man kan købe sådanne eller har erfaring med lign.

På forhånd tak
Avatar billede Beach Mester
08. april 2007 - 06:03 #1
Øhh... Bliver lidt forviret af dit ? da du nok ikke her på planet earth for lov til sådan bare lige at kaste noget som helst GPS signal ud i æteren.
Du skriver "GPS-sendere" hvilket i min verden betyder at du vil sende signaler ud i verdensrummet der ved den mindste fejl kan få div. skibe, fly og andet hapengut til at navigere forkert!!! Følgerne ville være det rene kaos world wide *S*

Mit forslag må derfor være at du bruger et par timer mere på at sætte dig ind i hvad GPS er og hvordan det arbejder inden du søger.

At jeg så godt ved hvad du egentlig mener er en helt anden ting. Du ønsker vel at kunne spore en sender og vise dens position på et kort ikk???

Her bruger man ikke GPS men ganske alm. GSM (Mobiltlefoni) som INTET har med GPS at gøre!
Systemerne er kort fortalt bygget op så den GPS-modtager der sidder i eks. en bil kan sende dens kordinaler via GSM til en modtager (en mobil modtager) som så konvertere kordinalerne til noget der kan plottes ind på et kort.

Men selve komminukationen imellem sender og modtager sker altså vis mobilnettet (GSM) og ikke via GPS signaler:-)

Bortset fra alt dette så har jeg endnu ikke hørt om nogle der gratis ligger deres koder på nettet til fri afbenyttelse!

//Beach
Avatar billede trp79 Nybegynder
08. april 2007 - 11:19 #2
Hej Beach.
Ja du har helt ret. Det jeg søger er flere sendere, som jeg kan spore GPS positionerne på (bare positioner, ikke nødvendigvis et kort). Så jeg søger altså sådan nogle sender, og et stykke software hvortil sendernes positioner bliver tilsendt. Positionerne skal jeg selv kunne hive ud og behandle (det kunne fx være at det medfølgende software gemte de aktuelle positioner i en database eller lign. hvorfra jeg selv ville kunne trække informationerne ud og analysere).
- Har du et bud på, hvor jeg vil kunne købe noget i den stil?

Ud over det har du nok ret i, at jeg "nok lige" skal sætte mig noget mere ind i, hvordan det fungerer.
- Har du nogle gode links?

På forhånd tak, mvh
Torben
Avatar billede Beach Mester
09. april 2007 - 04:35 #3
Hey Torben

Så har vi fået på plads hvad du ønsker, problemet er så hvem der ønsker at ligge deres arbejde ud så alle kan bygge videre på ideén:-)

Da din idé med at kunne se hvor en given sender befinder sig ikke er ny, men for Alm. dødelige er noget der næsten kun bliver brugt af større transportfirmaer og som tilbehør i MEGET dyre personbiler (læs: over én mill. kroner) så er det ikke software der ligger og flyder rundt omkring på nettet som næsten alt andet:-)

Jeg kender selv kun til ét eller to offentligt setups (som kan købes af alle!) som kan give dig et lille hint om hvor meget Prod. går op i at de er de eneste ene--->
http://www.easy-track.dk/
http://www.tyvstop.dk/possission-gpstracker-med-gsmtelefon-ekstern-ant-batteribackup-p-510.html

Der findet med sikkerhed mange flere firmaer der sælger systemer bygget op efter det som du går efter. Men er også ret sikker på at de holder deres kort ret tæt på hånden:-(

Da jeg selv har "en smugle" styr på hvad sådan et setup bruges til i det alm. europa så kan mit bedste "hint" til dig blive at søge på --->Flådestyring<--- på nettet og se hvad der kommer ud af det.

Slutligt (altså ikke mere fra mig) må blive at du skal bruge rigtig mange timer på at finde ud af at bygge en GPS-modtager der kan konvertere en given potition til en kode der kan sendes via SMS til en modtager der kan dekode denne til et plot på et kort:-)

//Beach
Avatar billede trp79 Nybegynder
09. april 2007 - 09:33 #4
Super Beach
Tak for hjælpen, smid du bare et velfortjent svar :)
Avatar billede Beach Mester
10. april 2007 - 01:12 #5
Glæder mig at høre der var lidt guf imellem bogstaverne du kunne bruge:-)

//Beach
Avatar billede trp79 Nybegynder
11. april 2007 - 07:34 #6
Jeg må lige have kigget noget mere på. Og der er vist lang vej endnu før jeg får, lad os bare sige 2 gps modtagere med tilhørende GSM modul som sender deres positioner til en server, hvorpå jeg selv kan programmere logikken....
Men Rom er jo heller ikke bygget på en dag... :)
Avatar billede Beach Mester
12. april 2007 - 02:24 #7
Rent faktisk tror jeg ikke det er så hulens svært igen hvis bare det må fylde lidt mere end en tændstik-æske.
En lille computer bygget op over et nano-motherboard tilsluttet en alm. GPS-mus
Derefter et lille snifferprogram der går ind og lure den angivne position af og sender data videre til en telefon osv osv.,.... Det modsatte i den anden ende:-)

Det store problem vil nok i stedet være at banke det hele ned i en størrelse som ikke fylder noget. Her skal man ind og brænde div. kredse mm. og så er det at jeg står af *S*

Rigtig rigtig god arbejdslyst *LOL*

//Beach
Avatar billede hyha Nybegynder
19. april 2007 - 20:28 #8
hmm...husker et eller andet med nogle IC kredsløb fra mine elektroniktimer. For ganske få penge kunne, (og sikkert også kan,) et lille kredsløb der kunne lokalisere et GPS signal, og sende det serielt ud i form af et NMEA signal. Jeg (uden at vide ret meget om det), bruger vi nogle GSM moduler hvor jeg arbejder, der sender SMSer til os i vedligehold. Jeg har aldrig været inde og rode med dette modul men der er bl.a. en alm RS232 indgang. Og kører også noget ehternet til vores maskiner, der kan sende fejl til os. Sådanne to moduler, med f.eks. en PIC imellem må kunne løse opgaven.
Avatar billede trp79 Nybegynder
20. april 2007 - 23:22 #9
Det var da alle tiders ide. Tak fordi du gad, at vende tilbage :)
Avatar billede trp79 Nybegynder
23. april 2007 - 20:27 #11
Hej hyha. Dit link virker desværre ikke (session timeout), vil du ikke beskrive, hvordan du kom frem til det som linket henviser til?
Avatar billede hyha Nybegynder
23. april 2007 - 21:08 #12
Jo gerne.
Gå på sitet: www.rsonline.dk
Øverst er der et søge felt, skriv "505-6727" og vælg og rullemenuen ved siden af, vælg "RS varenummer". klik søg. Bemærk også der ligger et datablad over komponentet.
Avatar billede trp79 Nybegynder
24. april 2007 - 23:14 #13
Koster det kun 52 kr for et GPS modul, der kan tilsluttes computeren?? Det kan vel ikke passer - overskriften er"GPS module cable assembly", men hvad betyder det?

Kan se i data bladet, hvordan den sender informationer - forrygende, selvom jeg ikke fatter det hele :)
Avatar billede hyha Nybegynder
24. april 2007 - 23:44 #14
Jeg vil mene det er et komplet modul. Der står i databladet bl.a. "12 parallel channel GPS receiver", samt under  der er noget med NMEA output på ti pins. Så jeg vil tro det er noget af det rigtige vi har fat i. Og i teorien kan du tilslutte den til min serielport, men kræver noget conf. af din port, så den ikke tager signalet som alm RS232 signaler, men så den læser det som NMEA. Jeg prøvede at arbejde en smule med NMEA dengang jeg gik i skole. Den sender ret simpelt bare et stream af data, der indeholder, f.eks. positioner, klokkeslet højde, antal sattelitter den kan se osv. Det var egentlig derfor jeg skrev det med at smide en PIC imellem, så kan du selv programmere/konvertere dit NMEA signal til det du ønsker det skal bruges til...

Det er lidt deffus, hvad det egentlig er du gerne vil bygge. Hvad skal det bruges til, og hvordan havde du tænkt dig du ville have det til at virke? Hvor langt skal den kunne spores?
Avatar billede Beach Mester
25. april 2007 - 01:41 #15
Ser stadig med fra sidelinien:-)

//Beach
Avatar billede trp79 Nybegynder
25. april 2007 - 08:25 #16
Hvad er en PIC?
Det jeg vil bygge er bare en GPS modtager, der kan sende sin position, fx en gang pr. minut via GPRS. Det er fint med mig, med de oplysninger der står i databladet, det gør jo, at man fx via Java kan tilgå porten og aflæse de oplysninger som receiveren sender, og sende dem videre til en server man selv udvikler. Og det er faktisk det min tanke går ud på. At have flere receivere, der kan sende deres position til en server via GPRS.

Det ser ud til at 505-6698 er med RS232 port, men den koster 479. 505-6705 er med USV og koster 500. Det ser ud til disse har samme datablad som den du henviser til, så jeg forstår ikke helt, hvad det er man får for de 52 kr i 505-6727.
Avatar billede hyha Nybegynder
25. april 2007 - 23:39 #17
Hmm... Ud fra det du skriver er jeg ikke helt sikker på hvad det er jeg har henvist til. Men ring bare til dem, deres kunde service er generelt meget god, og meget hjælpsomme.
En PIC er en microprocessor du selv kan programmere. Typisk er det med et sprog der minder om et begrænset C sprog. Jeg har kun rodet lidt med dem. Den jeg har til at ligge herhjemme er en ATmega16-16PI. Der kræves et board til at brænde chippen i (kan genbrændes ca 1000 gange. tror jeg gav 300 for et sæt med et par chip i). Nå men den jeg har liggende (Se RSonline.dk vare nummer:472-5977) 32 ind-/udgange, opsætning af RS232 porte. Du kan tilslutte IrDa, displays osv. Minder et eller andet sted lidt om en PLC hvis du kender noget til disse.
Avatar billede hyha Nybegynder
25. april 2007 - 23:51 #18
Hmm...kiggede lidt lige kort på komponenterne, tror det er én af de dyre du skal have, og det sidste er vist bare et kabel der passer på den. Jeg prøvede lige i mit papirskatalog, men det er desværre for gammelt. Prøver lige i morgen at kigge på det, når jeg kommer på arbejde, og ser om det er nemmere at gennemskue i de nyere kataloger
Avatar billede hyha Nybegynder
26. april 2007 - 21:31 #19
Nå, jeg kiggede efter det i dag, men uden held. Heller ikke i det nye katalog er komponenterne med... desværre...
Avatar billede hyha Nybegynder
26. april 2007 - 21:39 #20
Kom lige til at tænke på den GPS jeg havde i bilen. Det var med en ekstern GPSmodtager, der kørte med et serielt signal til min PDA, da den går direkte på seriel porten på PDAen, må du kunne bruge en sådan én. Den er ikke ret stor, og købte den for et par år siden. Og tror den kostede 130,- dengang. Den var af mærket Haicom (se haicom.com.tw).

På deres hjemmeside har de nogle forskellige recievers, og en af dem kan sikkert bruge til en billigere løsning. Prøv evt også at se punktet: "GPS/GSM Vehicle Tracking System " Jeg ved ikke om det er sådan noget du søger. Og har heller ikke løst det, men det kunne måske være noget.

http://www.haicom.com.tw/hi_305III.shtml#
Avatar billede logtech Nybegynder
06. maj 2007 - 20:25 #21
Jamen vi har jo lige hvad du skal bruge, og det kan frit downloades fra www.easy-track.dk
Du kan download en ActiveX komponent, som er ufattelig nem at bruge i både VB & C.

Se her:
EST1.GetPos (imei As String,latitude,longitude,satellites,kmh,index,setup As String)

Du kalder bare EST.GetPos med IMEI koden for den pågældende EasyTrack og EST.GetPos vil så returnere længdegrad, breddegrad, antalsatelliter, hastighed m.m.)
Enklere kan det ikke være.
Avatar billede trp79 Nybegynder
08. maj 2007 - 08:14 #22
Super med al den respons :) Jeg må lige prøve at kigge videre på easy-track.dk og på http://www.haicom.com.tw/hi_305III.shtml#

Tak!
Avatar billede LarsMalmsten Nybegynder
05. januar 2010 - 16:47 #23
Ved godt at tråden er ved at være gammel - men kig evt. her: http://www.gps-tracker-logger.dk

Vh. Lars
Avatar billede cpufan Juniormester
14. marts 2010 - 23:29 #24
Du kan også kigge på http://ifindu.dk der er et stort udvalg af gps-trackere og tilhørende software.
Der følger også noget software med gratis til hver tracker, så positionerne kan ses f.eks. på google earth.
Avatar billede e100efb Nybegynder
24. juli 2011 - 17:42 #25
Der findes efterhånden ret mange forskellige tracking løsninger. De løsninger jeg har bedst erfaringer med er:

http://www.logitrack.dk eller http://www.3dtracking.dk som begge er løsninger hvor hardwaren ikke er i fokus men softwaren. Dvs. du kan bruge forskellige hardware enheder med dem.
Avatar billede e100efb Nybegynder
24. juli 2011 - 17:43 #26
ja det gik rigtig godt med de links... du får dem lige igen:

http://logitrack.dk/gps-tracking/

http://www.3dtracking.dk
Avatar billede e100efb Nybegynder
07. september 2011 - 19:57 #27
Fandt lige den her:

http://www.autotracking.dk
Avatar billede HansTheMan Nybegynder
21. februar 2013 - 09:39 #28
Det er da efterhånden en omfattende liste med links til GPS trackere. Personligt bruger jeg http://www.safetrack.dk