Avatar billede webint Nybegynder
07. april 2007 - 16:03 Der er 5 kommentarer

Tjekke count af "besoeg"

hej jeg har en mysql database hvor jeg har en tabel der hedder "hjemmesider"!!

i den vil jeg gerne tælle alle "besoeg" sammen.

altså jeg har fx 90 rækker, så skal den plusse alle besoeg sammen og echo det i php.

har prøvet noget med
SELECT COUNT(`visninger´) AS antal FROM hjemmesider

men det ikke som jeg vil..

forstår i?
Avatar billede showsource Seniormester
07. april 2007 - 16:15 #1
SELECT COUNT(`visninger´) tæller antal rows.
Hvis visninger indeholder antal besøg, skal du brug SUM

SELECT SUM(`visninger`) ..........
Avatar billede vaisgaard Nybegynder
08. april 2007 - 00:22 #2
Du skal gøre to ting, den ene er at ændre feltet i din database til en integer. Det ser ud til at feltet er defineret til tekst (varchar). Matematik på varchar er bare noget rod.

Efterfølgende skal du bruge SELECT SUM(visninger) AS antal FROM hjemmesider. Husk der ikke skal ' på hver side af visninger da feltet nu er integer og ikke tekst.
Avatar billede showsource Seniormester
08. april 2007 - 07:13 #3
Hov, ser først nu at der også bruges ` og ´, og det er jo forkert også,
Kun ` skal bruges.
Og det er jo ikke det samme som ' ( vaisgaard )
` bruges til at "sikre" det er et navn i mysql, så f.eks. by kan bruges i flg.
SELECT `by` FROM tabel WHERE id = 1
Noget som normalt ikke kan lade sig gøre, da by er et reserveret ord.
Avatar billede nixir Nybegynder
08. april 2007 - 12:59 #4
Så når vi ser på det hele bliver showsources svar til:

visninger = int

SELECT SUM(`visninger`) AS antal FROM hjemmesider

Så skal showsource bare lige huske at svare som et "svar" og ikke som "kommentar" ... ;)
Avatar billede showsource Seniormester
08. april 2007 - 17:20 #5
Ku' jeg jo måske godt, men vil egentlig kun svare i Apache kategorien ...

Og webint har jo heller ikke gi'et lyd fra sig ...