Avatar billede kannesen Nybegynder
03. april 2007 - 21:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ensartet skalering af flash i frames

Nedenstående side er bestående af 3 frames som hver skal have en flash animation som indhold.

www.annesen.dk/kjartan/index2.htm

problemet er at de enkelte frames og deres indhold skaleres uafhængigt af hinanden... jeg vil gerne at de begge holder venstrekant og højrekant sammen... sådan at de ikke skaleres uafhængigt... lad os sige at jeg reducere browservinduet med 50%, så bliver den lille øverste frame's indhold meget småt i forhold til den store midterste frame's indhold.

har du en idé?
Avatar billede _k Nybegynder
04. april 2007 - 12:46 #1
Hvorfor laver du det ikke bare i én Flash-film? Husker jeg korrekt, så blev frames-begrebet skudt sønder og sammen af samtlige usability eksperter og brugervenlighedevangelister midt i halvfemserne. Så om ikke andet, så bør du nok lave tabeller i stedet.... hvis du altså ikke bare laver én Flash-film ;)
Avatar billede kannesen Nybegynder
04. april 2007 - 12:57 #2
mit problem er at der er nødvendigt at siden deles op i 3 dele... "top" med en menu som kan navigere, "main" hvor forskellige sider kan navigeres til fra menu'en og "bund" som skal være i bunden af browseren lige meget hvor stort vinduet er. den midterste del skal være variabel, så der altid er lige stor afstand mellem "top" - "main" og "main" - "bund"

håber du kan hjælpe
Avatar billede _k Nybegynder
04. april 2007 - 13:28 #3
Selvom du smider alt ind i én film, kan du stadigvæk lave midterdelen "variabel" eller "dynamisk"... i hvert fald så længe vi snakker Flash.

Skulle jeg løse problemet (uden at smide alt ind i én film), ville jeg give mine Flash film en fast størrelse. Det er meget fint at de kan skalere, men man kan jo alligevel ikke navigere med dine menuknapper eller læse din footer hvis de bliver for små.
Du kan angive en fast størrelse i din embed-kode eller inde fra Flash i menuen: file->publish settings - fanebledet "HTML" og vælge Dimensions "pixels"
(og så ville jeg smide embed-koden ind i en tabel med procent-størrelse i stedet for at holde det hele i frames!)
Avatar billede kannesen Nybegynder
04. april 2007 - 13:35 #4
hvordan ville du løse det hvis du kunne smide det i én fil? jeg vidste ikke man kunne lave midten variabel.
Avatar billede _k Nybegynder
04. april 2007 - 13:50 #5
Nu kender jeg ikke dit Flash-niveau, men gætter på du er begynder? Taler jeg ned til dig, så sig endelig til!

Du kan lave midten variabel ved enten at hente alternative tekster ind i den med LoadVars/XML-objektet eller at skifte hele indholdet med LoadMovie.

LoadVars er super hvis du vil hente nogle tekster fra f.eks. en tekst-fil. XML-objektet kan ligeledes hente tekst udefra - naturligvis i en XML-struktur.
Pointen er at du har et dynamisk tekstfelt som opdateres med de udefrakommende variable.

Laver du nogle selvstændige Flash-animationer, video eller noget helt tredje, kan du hente dem ind vha. LoadMovie. I princippet loader du en swf ind i en swf, og det kommer man faktisk rigtigt langt med.

På med vanten. Lav nogle tests og se hvad der passer dig bedst. Så vil der åbne en større applikationsudviklings-verden for dig ;)
Avatar billede kannesen Nybegynder
04. april 2007 - 13:54 #6
du taler bestemt ikke ned til mig...

jeg takker for svaret, hvis du svarer kan jeg acceptere...

har du evt. en idé til et sted hvor man finder tutorials i at bruge LoadMovie? (jeg tror det er den der rammer bedst hvad det er jeg skal... det der skal loades i den midterste del er nemlig statisk!

..tak!
Avatar billede _k Nybegynder
04. april 2007 - 14:11 #7
Jeg vil anbefale den indbyggede hjælp. Bare søg på "LoadMovie" og hop ned til "LoadMovie Function" på listen.

Ellers kan du prøve den her tutorial: http://www.tutorials-expert.com/tutorial/showTutorial/20867/loadMovie-and-unloadMovie-functions.html

...men jeg ville nu selv anbefale at anvende syntaksen: mc.loadMovie("minswf.swf"); fremfor: loadMovie(mc, "minswf.swf");

Held og lykke med det.
Avatar billede kannesen Nybegynder
04. april 2007 - 14:38 #8
mange tak!