Avatar billede drdal Nybegynder
03. april 2007 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SMS send extended characters via GSM modem

Hej eksperter

Jeg er ved at lave et program der sender og modtager SMS beskeder på dansk.

Jeg kan på nuværende tidspunkt godt modtage extended characters    som "æøå", men når jeg vil sende dem bliver de på modtagerens telefon til et "?"

GSM modemet er sat op på følgende måde:

AT+CSMP=17,167,0,0
AT+CMGF=1
AT+CNMI=0,1,0,0,0
AT+CSCS="8859-1"

Altså "text mode" og ikke PDU..

Jeg har forsøgt at lave det om til PDU, men kan ikke hitte hoved og hale på det..

jeg har forsøgt mig lidt med noget Replace, med nogle hex værdier, men det virker heller ikke..

nogle forslag
Avatar billede staever Nybegynder
09. april 2007 - 11:07 #1
Jeg vil anbefale dig at se om du ikke kan kode det hele i PDU, det er besværligt. Du skal have gang i noget bit-shifting osv. Nedenstående er 2 links som jeg brugte da jeg legede med det, det første er hvordan hele beskeden er kodet, og det sidste hvordan selve beskeden er sat sammen.

Mht. æøå og alle de andre speciel tegn skal disse have et escape tegn foran, hvilket kun kan klares i PDU. Her har jeg lige lagt et link på min hjemmeside til en fil med samtlige GSM tegn som der kan sendes:

http://www.developers.dk/sms/gsm_charset.txt

http://www.dreamfabric.com/sms/
http://www.dreamfabric.com/sms/hello.html
Avatar billede drdal Nybegynder
09. april 2007 - 16:52 #2
send svar
Avatar billede staever Nybegynder
09. april 2007 - 20:48 #3
hermed et svar ... kunne du bruge det?
Avatar billede drdal Nybegynder
10. april 2007 - 08:53 #4
Yes, det har hverfald fået mig nærmere på en PDU løsning. tak