Avatar billede strandgaard Nybegynder
29. marts 2007 - 18:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Referenceliste med access og VB express

Hej Eksperter !

Jeg har (i første omgang) brug for lidt opstartshjælp, fordi jeg er kommet til at sige til min chef at jeg kunne lave noget smart mht. automatisk generering af referencelister for det firma jeg arbejder for.

Før jeg kaster mig ud i projektet, ville jeg dog lige høre om de tanker jeg har gjort mig er rigtige, eller om der er andre bedre veje at gå.

Jeg har for flere år tilbage lavet både lidt access og VB-programmering, så derfor udspringer min ide fra disse programmer.

Det jeg skal have op at stå, er en database, hvor der for hver sag firmaet har, lagres en række data i en access database. Det være sig, kunde, arb.beskrivelse, nøgletal for arbejdet, samt et billede fra projektet.

Det er meningen at data skal kunne tilføjes af den enkelte via en brugerflade lavet i VB (Db bliver lagt på en fælles server). Det er så meningen at der skal kunne søges i databasen, både som alm. sagskartotek, og således at man via en liste kan udvælge projekter til en referenceliste (hvis det er muligt).
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget det kræver, og om det er bedst at anvende rapport-funktionen i access, eller om det er nemmere og lave noget brevflet med word.

Ville være rart, hvis der er nogen med lidt mere erfaringen indenfor området, kunne guide mig lidt igang, om evt. rette min opmærksomhed mod bedre egnet programmer eller måder at udføre "arbejdet" på.
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2007 - 18:20 #1
Når du omtaler VB - Så mener du vel VBA?

Access er da et udmærket program til sådan et projekt.

M.h.t. at lægge db på en server, skal du se på funktionen "Opdelt Database", hvor du lægger en back end bestående af tabeller på en server, og en front end bestående af alle andre objekter på hver arbejdsstation. Disse front ends bliver så ved hjælp af sammenkædning koblet til tabellerne i back end.

Så længe Access rapporter kan handle data, skal du blive der og ikke blande andre programmer ind i det.

Billeder er ikke noget problem. Du skal blot lægge billederne udenfor db, og blot linke til dem med en tekststreng. Der ligger en udmærket artikel om emnet. Jeg har også en testdb der viser hvordan du gør. Blot læg din e-mail, sdå skal jeg sende den.

Hvad merner du med "referenceliste"?
Avatar billede neoman Novice
29. marts 2007 - 18:46 #2
Her kan du måske finde en Access DB som til en vis grad håndterer en problematik som ligner din: http://office.microsoft.com/en-us/access/HA012341591033.aspx
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2007 - 18:54 #3
VB express?
You say ".. flere år tilbage lavet både lidt access og VB-programmering .."
So I assume that was in VB5/6. If you are talking VB.NET then your in another world although that doesnt mean that you cant do in in VB.NET it wil just tale time to get the hang of things.

You could do it all in Access, forms etc for user input and Access reports are also good.

You could also do it as you did before and make the forms (user input) in VB6 and use Access as the DB. And you can still use Access reports by automating Access from VB, but that requires Access on each PC using the application. That would also be necessary if you did it all in Access. You dont need Access if you only use it as a database. Then you could use Word as reports etc. using automation.
Avatar billede strandgaard Nybegynder
29. marts 2007 - 19:26 #4
Hej alle :-)

@ mugs: lyder spændende med et eks. min email er: l_strandgaard(snabela)hotmail.com

En referenceliste (vores i hvert fald) er en dokument vi fremsender til kunder, og det indeholder et A4-ark pr. projekt med relevante data på tidligere opgaver der ligner den som kunden ønsker løst. Hvis f.eks de skal have lavet et stykke vej, så sender vi alle vores tidligere relevante projekter hvor vi har lavet noget vej. På hver A4-ark, er der så en kort beskrivelse af projektet, omfang, udførelsessum et billede og andre relevante informationer.

@ neoman: Kigger på den når jeg har fri fra arbejde... omkring kl. 22.00.

@ terry: Det var VB6 jeg rodede med dengang :-). Jeg skulle helst have noget op at stå uden alle maskiner skal have access insstalleret... Havde dog ikke tænkt på at jeg kunne lave forms inde i access... men den løsning er vel ikke brugbar, når ikke alle brugere har access. Og derfor er jeg vel også nødt til at generere rapporterne i f.eks word ?
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2007 - 19:43 #5
It is also possible to make it all in Access and then only have a version of Access runtime installed on each PC. You normally need Access developer edition to allow (license) you to distribute Access runtime.
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2007 - 19:46 #6
Eksempel sendt.
Avatar billede strandgaard Nybegynder
29. marts 2007 - 22:45 #7
Tak for det fremsendte mugs, får ikke lige set nærmere på det i aften, men det ser ud til at være noget jeg kan bruge :-)

Nogen deer har et eksempel på at man kan udvælge poster fra en liste (afkrydsning, overføring til anden lise, eller dbl.klik ) hvorved man kun får de udvalgte poster i sin rapport ?
Avatar billede mugs Novice
30. marts 2007 - 05:47 #8
På Thomas Jepsen's hjemmeside makeITeasy.dk, ligger der en fremragende dynamisk søge- og filtreringsfunktion, hvor du kan udvælge een eller flere poster og udskrive de filtrerede poster.
Avatar billede strandgaard Nybegynder
31. marts 2007 - 18:20 #9
Jeg takker for svarene, kan se jeg lige skal ha kigget lidt på det hjælp i har givet, så jeg deler nogle point ud her, og så åbner et nyt spørgsmål når jeg går rigtig igang...
Avatar billede strandgaard Nybegynder
31. marts 2007 - 18:21 #10
Hov, nu fik mugs alle pointene, det var meningen du skulle have delt 70/30 med terry - sorry...
Avatar billede terry Ekspert
31. marts 2007 - 21:05 #11
No problem, mugs needs them more than I do :o)
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2007 - 21:12 #12
Jeg burde have lagt et link her til et nyt spørgsmål med point til terry:

http://www.eksperten.dk/spm/771045