Avatar billede hygta Nybegynder
23. marts 2007 - 09:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

XML request

Jeg er ved at lave en side som skal indeholde noget information, som skal hentes fra en server ved hjælp af xml.
Det har jeg aldrig prøvet før, så er der nogen der kender en toturial til at oprette en webservice som man kan sende en xml request til, som så sender noget data tilbage som jeg kan putte på min side.

Det jeg vil er altså at lave en webservice som indeholder eks.
Information om lande
  Navn på land
  Hovedstad

  Navn på land
  Hovedstad

Jeg vil så lave en side som kan udskrive disse informationer
  Ved at lave en XML request til min ny service
  Få informationen returneret og indkorpurere den på siden.

Jeg vil desuden også meget gerne have informationen ind i et array
eller lignende inden jeg putter den på siden,
fremfor at udskrive den direkte til siden ved hjælp af en repeater.

Hvis der er nogen der har eksempel kode vil det være helt perfekt.
En god toturial for de tungnemme :) vil også være god.
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. marts 2007 - 10:12 #1
Jeg synes du skal hente ASP.NET AJAX Extension, og gøre det med det... Det fungerer meget enkelt.
Du kan hente det her:
http://ajax.asp.net
Det er link til download direkte fra forsiden, og der ligger tonsvis af videoer derude.

Men men ... Et hurtigt eksempel:

// en webservice
using System;
using System.Web;
using System.Collections;
using System.Web.Services;
using System.Web.Services.Protocols;
using System.Web.Script.Services;

/// <summary>
/// Summary description for DateTimeService
/// </summary>
[WebService(Namespace = "http://tempuri.org/")]
[WebServiceBinding(ConformsTo = WsiProfiles.BasicProfile1_1)]
[ScriptService]
public class DateTimeService : System.Web.Services.WebService
{
    public DateTimeService()
    {
    }

    [WebMethod]
    public string GetTime()
    {
        return DateTime.Now.ToString();
    }

Og siden hvorfra du tilgår den:
// lidt script:
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    function getTime()
    {
      DateTimeService.GetTime(showTime);
    }

    function showTime(result)
    {
      document.getElementById('txtTime').value = result;
    }
    </script>

// lidt til din form:
<form id="form1" runat="server">
<asp:ScriptManager ID="scriptManager" runat="server">
    <Services>
        <asp:ServiceReference Path="DateTimeService.asmx" />
    </Services>
</asp:ScriptManager>
<input type="button" onclick="getTime();" value="Invoke Service" />
<asp:TextBox id="txtTime" runat="server" />
<br />
</form>

Så har du en asynknron/postback-fri adgang til din server.

Mvh
Avatar billede hygta Nybegynder
23. marts 2007 - 11:17 #2
Mange tak for hjælpen. Det minder lidt om det jeg var ude efter, men det der ajax var jeg ikke lige klar på. Jeg fandt lige det jeg skulle bruge på http://www.codeproject.com/soap/BeginnerWebService.asp Herligt lille how-to.
Men send et svar for din hjælp er helt sikkert point værd. :)
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. marts 2007 - 12:52 #3
Et svar får du her :o)
Mvh