Avatar billede zeroaim Nybegynder
23. marts 2007 - 00:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dataset for dummies, hvor finder jeg det?

Hej

Nu har jeg i 2 dage bøvlet rundt med Dataset og jeg er sådan set ikke kommet så meget videre.

Jeg kan bruge "Add new item" og så tilføje et dateset i App_code folderen. Den kan jeg så binde til alle mulige controls. MEN jeg kan på ingen måde finde ud af hvordan jeg får fat i den eller dens inhold i mine .aspx.cs sider.

Nu giver jeg simpelthen op på det her forsøgen mig frem, så er der ikke en derude der kan give mig en udførlig forklaring (artikel lignende) gerne med kode eksempler til.

Eller henvise mig til en online tutorial , en webside eller en forklarer det her helt ned til mindste detalje OG på en måde så selv dummies (undertegnet åbenbart) kan forstå det.

Der er 200 point nu, men der kan også komme 1000 hvis det kan motivere en eller anden derude. For nu er jeg godt nok kørt sur i det her.

Tak
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. marts 2007 - 00:27 #1
Hvis vi siger at du har dannet dit dataset udfra en database der hedder FormulaOne, med en tabel i der hedder Cars, og du har valgt at kalde dit DataSet for FormulaOneDataset, så vil koden se ud som noget i denne stil:

FormulaOneDataset data = new FormulaOneDataset();
CarsTableAdapter adapter = new CarsTableAdapter();
adapter.Fill(data.Cars);
foreach (FormulaOneDataset.CarsRow car in data.Cars)
{
    Response.Write(car.Brand);
}

Ovenståend kræver en
using FormulaOneDatasetTableAdapters;

Giver det dig noget at komme videre på?

Mvh
Avatar billede zeroaim Nybegynder
23. marts 2007 - 00:53 #2
Error    43    Typen eller navneområdenavnet 'PlayerInfoTableTableAdapter' kunne ikke findes (mangler der et 'using'-direktiv eller en assemblyreference?)

Det plus 15 varnings og 27 messages var hvad jeg fik ved med den her kode.

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Collections;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using PlayerInfoTableTableAdapter;

public partial class Default2 : System.Web.UI.Page
{
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {

    }

Avatar billede snepnet Nybegynder
23. marts 2007 - 08:14 #3
Ja så hedder dit namespace ikke PlayerInfoTableTableAdapter - normalt sætter den også et s til sidst, som i mit eksempel... Altså PlayerInfoTableTableAdapters.
Men du kan se navnene i dataset designeren.
Mvh
Avatar billede zeroaim Nybegynder
23. marts 2007 - 08:48 #4
Godmorgen.

Jeg håber da du har ret, men jeg mener nu jeg copy/pastede det fra designeren.

Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor det her er blevet så stort et problem for mig. Jeg har aldrig været så frustreret og brugt så lang tid på at forstå en så forholdsvis simpel ting. Jeg formoder der er sket det at jeg er kommet helt skævt ind på emnet, og så efter 2 dage med at læse og prøve mig frem, er jeg simpelthen blevet for forvirret og har tabt overblikket totalt.

Jeg sætter virkelig stor pris på at du gider bruge din tid på at forsøge at få mig tilbage på sporet omkring det her.

Jeg sidder desværre på et fuldstændigt håbløst kursus i dag, så jeg er ikke ved min pc før i eftermiddag.
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. marts 2007 - 10:14 #5
Du kan bare skrive når du kommer til klaveret igen - du er også velkommen til at lægge din messengerkonto her.. Så skal jeg nok pinge dig, og se om jeg kan guide dig igennem.
Mvh
Avatar billede mochr Nybegynder
23. marts 2007 - 17:58 #6
hvad med:

        DataSet ds = din adapter ting...

        for (int i = 0; i < ds.Tables.Count; i++)
        {
            //En måde
            Label1.Text = ds.Tables[i].Rows[0][3].ToString()

            for (int r = 0; r < ds.Tables[i].Rows.Count; r++)
            {
              //En anden måde
              Label2.Text = ds.Tables[i].Rows[r][0].ToString();
            }
Avatar billede zeroaim Nybegynder
23. marts 2007 - 19:32 #7
Jeg når desværre ikke at kigge på det i dag. Men imorgen er jeg på igen.

Msn: schultz_madsen@hotmail.com
Avatar billede zeroaim Nybegynder
26. marts 2007 - 23:46 #8
Hej igen

Undskyld jeg har været væk fra det her spørgsmål hele weekenden, men der er sygdom i familien, så der røg lige en weekend.

snepnet . jeg ved ikke om du har tilføjet mig på din messenger, mne jeg har prøvet at acceptere alle, så hvis du har, så håber jeg det virker.
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. marts 2007 - 14:15 #9
Du er tilføjet, men jeg gjorde det først igår (eller måske i forgårs :o).
Mvh
Avatar billede zeroaim Nybegynder
03. april 2007 - 10:17 #10
Hej

Jeg smider point til snepnet for det meget generøse tilbud om hjælp. Håber jeg kan fange dig på msn når jeg lige har tid. Der har som sagt været lidt meget pga sygdom i familien.

Smider du ikke lige et svar snepnet
Avatar billede snepnet Nybegynder
01. juli 2007 - 09:09 #11
Et svar kommer her - beklager at det er kommet så sent.
Mvh