Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
16. marts 2007 - 15:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

opret og updater ny record med DataSet og Access

Hej

Jeg har et lille spm. ang. opret og updater i asp.net da jeg er ny på dette område.

Når jeg henter data fra min access db til min side så bruger jeg:

    Private Sub OpenDB1()
        ' Connection til en database samt SQL Select forspørgsel
        DBConnection = New OleDbConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings("ConnectionStringDogs").ConnectionString)
        SQLString = "SELECT * FROM Kennel WHERE OwnDog = 'YES' ORDER BY DogID ASC;"
        DBAdapter = New OleDbDataAdapter(SQLString, DBConnection)
        DBDataSet = New DataSet()
        DBAdapter.Fill(DBDataSet, "KennelEng")
        ' Hvis der ikke er data i databasen eller ingen recorder at vise, udskriv til en Label med id=NoRows
        If (DBDataSet.Tables(0).Rows.Count = 0) Then
            NoRows.Text = "<center><b>Vi har pt. ingen hunde selv.</b></center>"
        Else
            ' Udskriv data til en Repeater med id=RepeaterShowOwnDogs
            DBDataView = New DataView(DBDataSet.Tables("KennelEng"))
            RepeaterShowOwnDogs.DataSource = DBDataView
            RepeaterShowOwnDogs.DataBind()
        End If
    End Sub

Hvordan kan jeg benytte ca. samme opstilling men hvor den updater eller opretter en ny record hvis jeg har noget ala:

<asp:TextBox id=Text1 runat="server"/>
<asp:TextBox id=Text2 runat="server"/>
<asp:TextBox id=Text3 runat="server"/>
<asp:Button id="Button1" runat="server" Text="Submit" />

håber nogle kan hjælpe med dette. Og Go weekend til dem der lige kigger forbi ;)
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. marts 2007 - 22:55 #1
Hvis du har et DataSet som det du har vist, kan du:
DataRow newRow = DBDataSet.Tables["kennelEng"].NewRow();
newRow["x"] = "hej";
newRow["y"] = 19;
newRow["z"] = false;
(Du må jo så bruge din egne kolonnenavne).
Efterfølgende kan du så lave en DBAdapter.Update(DBDataSet);
Mvh
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
20. marts 2007 - 20:06 #2
okay så

newRow["x"] er det felt i min tabel som skal oprettes !?
"hej"; er så dataen fra evt Text1 textboxen er det korrekt !?
Avatar billede snepnet Nybegynder
20. marts 2007 - 22:44 #3
Ja - du opretter en ny række, og propper værdierne ind (x er så et kolonnenavn... du har givetvis andre navne end dem jeg har brugt ;o)
Du skal for øvrigt sørge for at lægge rækken ind i tabellen inden du opdaterer:

DataRow newRow = DBDataSet.Tables["kennelEng"].NewRow();
newRow["x"] = "hej";
newRow["y"] = 19;
newRow["z"] = false;
DBDataSet.Tables["kennelEng"].Rows.Add(newRow);

Mvh
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
21. marts 2007 - 09:25 #4
okay takker læg du bare et svar ;)
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. marts 2007 - 13:24 #5
Kommer her :o)
Mvh