Avatar billede michael_c Nybegynder
07. marts 2007 - 16:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

brug af xml i php

Hej Jeg har en fast rapport jeg gerne vil have lavet i xml. Hvor jeg har et excel ark som i forvejen har en struktur og hvor jeg i virkeligheden kun skal putte nogle tal ned i nogle foruddefinerede felter.

Spørgsmålet er hvad der skal til for at jeg kan lave denne særlige xml struktur, for jeg kan vel ikke bare lave et almindeligt textoutput og så åbne det som xml. Tidligere har jeg bare proppet tallene ned i en txtfil, men her mister jeg jo formattering og lignende.

En typisk linie kunne se ud som følger:

<Cell ss:StyleID="s48" ss:Formula="=IF(RC[-1]=0,&quot;&quot;,RC[-1]-RC[-2])"><Data
      ss:Type="String"></Data></Cell>,

hvor jeg så måske bare skal ind og skrive et tal i feltet, som jeg har trukket fra mysql.
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. marts 2007 - 17:32 #1
Du kan med php lave xml filer sådan her:

<?php
header("Content-Type: text/xml");
echo '<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>'
echo '<cell>';
echo '<data>Noget data fra databasen</data>';
echo '</cell>';
?>
Avatar billede michael_c Nybegynder
07. marts 2007 - 23:24 #2
Det var da usædvanlig simpel, jeg mener at den har brokket sig over syntaxen, men det er formentlig fordi jeg ikke har haft den rigtige encoding eller content type, men anyway tak for svaret
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. marts 2007 - 07:58 #3
Svar!
Avatar billede windcape Praktikant
08. marts 2007 - 08:04 #4
Det er dog at anbefale at benytte PHPs DOM extension, som basere sig i DOM specifikationerne fra www.w3.org/DOM

Læs mere på www.php.net/DOM

<?php

$dom = new DomDocument('1.0','utf-8');
$cell = $dom->appendChild($dom->createElement('cell'))
$cell->appendChild($dom->createElement('data','noget data')); // bemærk at dette ikke er en CDATA node

header("content-type: application/xml");
echo $dom->saveXML();

?>

P.S. det er application/xml jakobdo, ikke text/xml.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. marts 2007 - 08:38 #5
Windcape: Så blev jeg også klogere, tak for info. :o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. marts 2007 - 09:22 #6
Takker for point.