Avatar billede fuskeren Nybegynder
28. februar 2007 - 22:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Simple beregninger i formular (eller forespørgsel)

Hej alle
Jeg er udpræget begynder i access, bruger det en eller to gange om året.
Jeg har et simpel spørgsmål, er i gang med en db der består af en tabel med en formular. I tabellen er der 5 poster (tal) der skal sumeres (post1....... post5) til postTotal og vises i formulaern, gerne i takt med at post1 til post5 udfyldes. Jeg har forsøgt at gøre dette i fomularen, men kan ikke få det til at virke. Det er muligt at det rigtige er at oprette en forespørgsel, men det kan jeg heller ikke få til at virke.

Hvad skal jeg gøre ?

Hjælp
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2007 - 23:12 #1
Hvis din tabel har et felt, som eks. hedder TalFelt og du har indtastet 5 poster, så kunne du lave en fortløbende formular og i formularfoden lave et felt, som har =sum([TalFelt]) i kontrolelementkilden (højreklik på feltet og vælg egenskaber!~)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2007 - 23:19 #2
Hvis du har en tabel med 5 felter i og disse skal summeres, så kan du i detaildelen af formularen indsætte et felt, som har flg. kontrolelementkilde:
=[Felt1]+[Felt2]+[Felt3]+[Felt4]+[Felt5]

Både dette og forrige eksempel kunne også udføres ved at oprette en forespørgsel på tabellen i kontrolelementkilden for hele formularen. Dvs. højreklik helt uden for din formular i det mørkegrå område og så trykke på de 3 små prikker ude til højre for feltet postkilde!~)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2007 - 23:21 #3
Nåh, ja... I forespørgslen skal du selvfølgelig vælge din tabel (hvis den ikke allerede var valgt) og så vælge de felter du skal bruge og så trykke på knappen med summeringstegnet. Så kan du summere og mange andre ting!~)
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2007 - 05:44 #4
Jeg ville lave en forespørgsel og kalde relevante felter ned i gitteret. Vis > Totaler og vælg sum under felterne. enne forespørgsel bruger du som postkilde til en underformular i din formular.
Avatar billede fuskeren Nybegynder
01. marts 2007 - 11:11 #5
1000 tak for svarene til både spq og mugs, jeg har lige afprøvet spq's forslag og det virker som det skal, og jeg syntes at det er den mest elegante måde i denne situation, så tak skal du have.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2007 - 13:12 #6
elegant!~)