Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 16:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

siden skal centreres ved for høj opløsning & uønskede scrolls

Min side er optimeret til 1024 x 768. hvis man ser den på en 1024 x 1280, ryger den op i toppen af brugerens skærm.
Hvis jeg skriver koden sådan:
</head><body>
<table style="height:100%;width:100%;"><tbody><tr><td>
<div id="main2">

bliver den centreret i 1280 x 1024, men så får jeg scrolls i opløsningen 1024 x 768 på IE6 (ikke i version 7).
bytter jeg om på div id og tablestyle sådan:
</head><body>
<div id="main2">
<table style="height:100%;width:100%;"><tbody><tr><td>

får jeg ikke scrolls i 1024 x 768 IE6, men så mister jeg centreringen i opløsningen 1280 x 1024.

Hvordan får jeg løst problemet, så siden både er centreret ved høj opløsning, og ikke har scrolls i lav opløsning? Hvis jeg fjerner div id, opnår jeg det ønskede, men så mister jeg mit baggrundsbillede, som div id refererer til. :(

www.julie-agersten.dk

Tak på forhånd!

Julie
Avatar billede roenving Novice
24. februar 2007 - 16:45 #1
-- kan du så ikke bare sætte baggrunden på tabellen ?-)
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 17:07 #2
Det er meget muligt - men jeg ved bare ikke præcis hvor, jeg skal sætte den ind? *G* jeg er ikke skide sej til det her... ;)
Avatar billede roenving Novice
24. februar 2007 - 17:40 #3
<table style="height:100%;width:100%;background: url(minBaggrund.jpg) center center;">
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 18:01 #4
men så skal jeg jo gøre det på samtlige sider i stedet for bare at referere til mit stylesheet?
Avatar billede roenving Novice
24. februar 2007 - 18:11 #5
Du kan jo bare gøre det, at du sætter en klasse på tabellen (ja, det skal du gøre på samtlige sider, men det er en engangs-ting !-), og så sætte style-properties i stylesheetet !o]
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 18:21 #6
En klasse? *GG*
Avatar billede roenving Novice
24. februar 2007 - 18:33 #7
f.eks. class="siteTable", som så kan refereres i dit stylesheet:

.siteTable{height:100%;width:100%;background: url(minBaggrund.jpg) center center;}

-- men du kan også bruge et id til det:

id="mainTable"

#mainTable{height:100%;width:100%;background: url(minBaggrund.jpg) center center;}

-- personligt vil jeg nogen gange foretrække en klasse (som kan dække flere elementer på samme side med ens egenskaber !-), andre gange, hvis det f.eks. er en tingest, der _altid_ vil være unik, vil jeg bruge et id !o]
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 18:44 #8
lige nu ser mit stylesheet sådan ud:
html, body {
height:100%;
margin:0px;
padding:0px;
}
body {
background-color:#cccccc;
}
a:link {
color:#CCCCCC;
}
a:visited {
color:#CCCCCC;
}
a:active {
background-color:#CCCCCC;
}
body {
scrollbar-face-color:#373737;
scrollbar-highlight-color:#104218;
scrollbar-3dlight-color:#000000;
scrollbar-darkshadow-color:#000000;
scrollbar-shadow-color:#453D3A;
scrollbar-arrow-color:#cccccc;
scrollbar-track-color:#0E0E0B;
}
html {overflow:auto;}
p {margin:0px;}
#main1 {background:url('../Images/Baggrunde/Baggrund.gif') #373737 no-repeat 50% 0;height:520px;position:relative;}
#main2 {background:url('../Images/Baggrunde/Baggrund2.gif') #373737 no-repeat 50% 0;height:520px;position:relative;}
#main3 {background:url('../Images/Baggrunde/Baggrund-photoshoot.gif') #373737 no-repeat 50% 0;height:520px;position:relative;}
#main4 {background:url('../Images/Baggrunde/Baggrund-kontakt.gif') #373737 no-repeat 50% 0;height:520px;position:relative;}

hvor og hvordan skal det så ændres? jeg bruger 4 forskellige baggrundsbilleder på mine sider...
Og hvad skal jeg så skrive på de enkelte sider?
Avatar billede roenving Novice
24. februar 2007 - 18:55 #9
Så sætter du bare en klasse og 4 ids på din mainTable:

<table class="mainTable" id="main1" ...

#main1{background-image:url('../Images/Baggrunde/Baggrund.gif');}
#main2{background-image:url('../Images/Baggrunde/Baggrund2.gif');}
...

.mainTable{background:#373737 no-repeat 50% 0;/*height osv. */}

-- hvad bruger du height mv. til ?-)
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 19:14 #10
html, body {
height:100%;
margin:0px;
padding:0px; - det er noget Mcclemens lavede til mit stylesheet, for at siden kunne blive centreret. http://www.eksperten.dk/spm/763350

jeg er bange for, jeg stadig ikke forstår præcis, hvad jeg skal gøre.
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 20:15 #11
jeg tænkte faktisk bare på, om jeg ikke kan gøre siden lidt mindre i stedet for, sådan at jeg ikke får scrolls i IE6 - jeg er bare ikke helt klar over, hvordan jeg gør, fordi jeg har fået hjælp til nogle koder, jeg nok ikke helt forstår ;)

jeg har prøvet at ændre her:
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" height="460" width="950" style="width:950px;height:460px;margin:0px auto;">

men det hjælper ikke, jeg gør det mindre - hvor skal jeg så formindske siden?
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 20:37 #12
nu tror jeg faktisk jeg fandt ud af det :) men vil stadig gerne give dig point for din tid! :D
Avatar billede agersten Nybegynder
24. februar 2007 - 21:27 #13
nå det gjorde jeg så ikke alligevel... så hvis du har et bud, vil jeg være taknemmelig!
Avatar billede agersten Nybegynder
27. februar 2007 - 08:32 #14
pga manglende svar, lukker jeg denne