Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 15:05 Der er 68 kommentarer og
1 løsning

Tabel i 100% højde

Hej...

Jeg er i gang med at lære at lave en hjemmeside i Dreamweaver 8, og har til det formål købt bogen "Dreamweaver 8 i praksis - Af Heine Lennart Christensen".

Jeg går den slavisk igennem ligesom bogen foreskriver det.

Da jeg kommer til at skulle sætte den første tabel, som skal danne baggrund for selve grundlayoutet sætter jeg tabellens højde til 100%. Jeg følger bogens forskrifter til punkt og prikke, men mit skærmbillede i Dreamweaver er helt anderledes end det jeg får i browseren. I Dreamweaver ser det ud til at tabellen bliver 100% af skærmbilledet, mens det i browseren kun er parkeret i toppen af browservinduet. Det fylder altså langt fra 100% af browservinduet.

Har I nogle ideer og gode råd til hvordan jeg kommer videre?

Hvis der skal oplyses yderligere omkring hvad jeg bruger må I endelig skrive det...

Med venlig hilsen

Lasse
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 15:20 #1
Lad os lige slå en ting fast, en tabel må ikke have en højde på 100%! - det har aldrig været meningen og det bliver det nok heller aldrig. Står det virkelig i bogen ?-)

Jeg ville foreslå dig at bruge en <div> men nu ved jeg jo ikke hvordan dit indhold ser ud. Måske har du jo netop brug for at indsætte dit indhold i en tabel. Forklar lidt yderligere hvordan din opbygning ser ud så kan vi komme med en løsning.

Btw. er dette ikke i den forkerte kategori? :-)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 16:35 #2
Jo det har du nok ret i.. Altså at det her er den forkerte kategori... Jeg ledte efter noget med asp da det er det siden bliver bygget med. Det gik lidt hurtigt. Sorry.

Og ja der står at tabellen skal have en højde på 100%. Her er det site som skal bygges: http://www.globe.dk/dreamweaver8_praksis/lennartcykling/

Og som jeg kan se det, stemmer de billeder der er i bogen ikke overens med det resultat jeg kan se i min browseren. Ifølge bogen skal den tabel hvori layoutet skal sættes gå ned til bunden af browservinduet. Og i min browser ser det ud til at det kun går ned til der hvor indholdet stopper...

Jeg håber at du bærer over med min kunnen, og prøver at give mig løsninger jeg forstår..

Med venlig hilsen

Lasse
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 16:43 #3
border og cellpadding på din tabel skal være sat til 0
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 16:47 #4
Gawi...

Det gjorde ingen forskel!!!
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 16:55 #5
post din html.. så kan man jo bedre se hvad du mangler :) eller gør forkert
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 16:56 #6
indtil du poster den.. så skal der selvfølgelig ikke være det her over din tabel
<p>&nbsp;</p>

eller

<br />
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 16:59 #7
Du får den som den ser ud...

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-image: url(img/baggrund.jpg);
    height: 100%;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="722" height="100%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="#FFFFFF">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:00 #8
#lasserks

Kig på denne artikel, den forklar dig hvordan du KAN løse problemet: http://apptools.com/examples/tableheight.php

#qawi

Af ren nysgerrighed ville jeg lige høre hvordan det du skrev i 16:43:31 skulle kunne hjælpe på tabel højden? ;-)
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:01 #9
Hmm, den kode du linkede til og den du postede her er ikke ens..

Den du postede her har jeg rettet til:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-image: url(img/baggrund.jpg);
    height: 100%;
    margin: 0;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="722" style="height: 100%;" border="1" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="#FFFFFF">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:02 #10
Den jeg linkede er den færdige som forfatteren har lavet, og den jeg poster er den jeg har lavet. Jeg er jo ikke kommet særlig langt i bogen.
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:04 #11
Ok, så prøv den jeg skrev i 17:01:46
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:05 #12
#qawi

"Af ren nysgerrighed ville jeg lige høre hvordan det du skrev i 16:43:31 skulle kunne hjælpe på tabel højden? ;-)"

Jeg fulgte bare dit råd... Mit spørgsmål går jo ud på at finde ud af det med højde og intet andet. Og det du foreslog har jo ikke noget med højden at gøre :-)
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:05 #13
simplus >> Nu kommer det jo an på hvordan man tolker problemet:) hvis border er = 0 men cellpadding er 3 så vil det se ud som om den ikke rammer toppen.

sådan forstod jeg problemet.

desuden er jeg enig i at din kode er rigtigt:)
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:06 #14
lasserks >> jeg er også glad for du fulgte mit råd;) men nu var der heller ikke nogen som hakkede på dig:) men på mig hehe

og i har fået en forklaring nu
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:08 #15
Simplus : "Ok, så prøv den jeg skrev i 17:01:46"

Det hjælper ikke... Nu er tabellen flyttet op, og der er ikke luft mellem toppen af browservinduet og tabellen. Det er også fint, men tabellen er stadig kun i toppen, og kommer ikke nærheden af bunden, som den, ifølge bogen, skal ramme...
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:10 #16
Gawi : "lasserks >> jeg er også glad for du fulgte mit råd;) men nu var der heller ikke nogen som hakkede på dig:) men på mig hehe

og i har fået en forklaring nu"

Jepper :-)
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:10 #17
lasserks >> sæt border = 0  nu så går den lidt længere ned i bunden:)
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:11 #18
medmindre bogen selvfølgelig ikke har border = 0..

men kigger lige på html'en hos mig selv og ser hvad den laver.
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:11 #19
Nårh ja på den måde. Sådan så jeg ikke på det :-)

Det er dog sandt, men i de fleste tilfælde glemmer folk at sætte body margin til 0 så jeg gik straks ud fra at det var det. Det var det så også :-)

med hensyn til: "nu var der heller ikke nogen som hakkede på dig:) men på mig hehe" så undskylder jeg hvis du opfattede det sådan. Det skulle i hvertfald ikke lyde sådan.
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:12 #20
Underligt det ikke virker lasseks, for det jeg skrev i 17:01:46 virker både i IE, FF og Opera her...
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:15 #21
simplus >> jeg opfattede det ikke som noget ondt:)

koden virker også hos mig.. men med border sat til 0 gik den en bitte smule længere ned i bunden.
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:16 #22
Simplus -

Jeg har kopieret den kode du lagde ind i dreamweaver og testet den, men det fungerer bare ikke. Der er stadig kun en aflang tabel som er klistret op i toppen af browservinduet... Der er et kæmpe tomrum ned til bunden. Jeg tester i IE7
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:21 #23
lasserks >>

ser det også forkert ud her?

http://www.kalp.dk/Tabel1.htm

her er den også uden border..

http://www.kalp.dk/Tabel.htm

kan godt være mig som bare synes der er forskel
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:22 #24
Altså jeg testede også i IE7 og det virkede.

Prøv istedet at åbne notesblok og skrive min kode ind, gem den som test.htm og åben i dreamweaver og se den der.
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:23 #25
Det ser helt rigtigt ud... Specielt nr. 2 du har linket til. Det er noget á la det jeg vil frem til.
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:24 #26
Nummer 2 er uden border.

Har du tjekket din html i browseren?
når siden er åbnet der? måske er html'en ikke helt den samme mere der.
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:25 #27
Og det ser også fint ud igennem Dreamweaver... Hvad i alverden er der så galt med min kode?
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:36 #28
Nogle gange vil browseren ikke opdatere (det sker nogle gange for mig) så prøv ligesom qawi nævner at trykke vis -> kilde i din browser og se om koden matcher den mig og qawi viser. Hvis ikke den gør det, jamen så er det jo problemet. Ellers er det et ret underligt problem :-)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:39 #29
Sådan her ser den ud i Dreamweaver:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-image: url(img/baggrund.jpg);
    height: 100%;
    margin: 0;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="722" style="height: 100%;" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="#FFFFFF">
  <tr>
    <td bgcolor="#FFFFFF">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

Og sådan her i browseren:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-image: url(img/baggrund.jpg);
    height: 100%;
    margin: 0;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="722" style="height: 100%;" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="#FFFFFF">
  <tr>
    <td bgcolor="#FFFFFF">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:40 #30
det er også korrekt.. men når den åbner i Internet Explorer så højreklik lige på siden og vælge "vis kildekode".
Den kode er interessant at se:)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:44 #31
Det har jeg lige gjort... Det er det du ser i mit seneste indlæg.
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:45 #32
Dreamweaver vil åbenbart ikke tage det her med ud på nettet:
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

Det er i dreamweaver's kode, men ikke i sidens kode når det kommer ud i browseren.
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:46 #33
så skal du omdøbe din fil fra html til .asp

så mine links før skal f.eks omdøbes til

Tabel.asp

istedet for

Tabel.html
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:47 #34
går ud fra ASP er understøttet;o)
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:47 #35
Den er der heller ikke behov for, jeg forstår ikke helt hvad koden gør men der står det er noget med VBSCRIPT hvilket du slet ikke har brug for til din side ?-)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:48 #36
Mine sider hedder .asp

Den side jeg sidder med lige nu er default.asp
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 17:49 #37
Hmm, så bør du måske bytte det om og kalde den .htm eller .html bare for at se om det vil virke..
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:49 #38
simplus >> det site han skal lave er i ASP så det er sikkert derfor:)

lasserks >> det er sikkert fordi du åbner den fra skrivebordet eller en almindelig mappe.. det skal op på en server eller være i localhost
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 17:49 #39
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 17:55 #40
okay.. det her skal man heller ikke kunne se i browseren..
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

det er noget server site..

men du skal ind i din browser indstillinger og gøre så explorer tjekker efter nye versioner af de sider du besøger hver gang..

husk at genstarte internet explorer igen bagefter..

du gør det ved at trykke funktioner->internet indstillinger-> indstillinger (det en knap) og sætter en prik det rigtige sted.

det er nok lidt anderledes i din browser, men du finder nok.

ps. en god ide at slette offline filer;)
tror ikke din browser køre med de opdateringer du laver nu, men dem den downloadede tidligere.
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 18:01 #41
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

Den kan jeg også se i kilden til det du linkede til kl. 17:21:32.

Jeg har gjort det du lige foreslog mht. til midlertidige filer osv. Det hjalp ikke spor...

Det er mystisk det her...
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 18:05 #42
Prøv at sætte den op på en offentlig side hvis du har mulighed for det
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:09 #43
lasserks >> ja men jeg har også gemt det som html;o)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 18:12 #44
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:16 #45
se selv kildekoden når den omdøbes.
http://www.kalp.dk/Tabel3.asp
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:16 #46
lasserks >> Det link der du viser.. det ser rigtig ud hos mig;o)
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 18:21 #47
Hmm der er ikke forskel på koderne, så jeg ved desværre ikke helt hvorfor den ikke virker når du uploader den. Den virker jo lokalt hos mig og qawi...
Avatar billede simplus Nybegynder
24. februar 2007 - 18:23 #48
Jeg må sige at det link lasserks kommer med heller ikke virker hos mig
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:34 #49
ja men så er problemet jo IE 7

Jeg kører IE 6...

men hvordan man løser det problem ved jeg så ikke:)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 18:35 #50
Tja... De her ser rigtige ud hos mig:

http://www.kalp.dk/Tabel1.htm
http://www.kalp.dk/Tabel.htm

Mens den her ser ud som min:

http://www.kalp.dk/Tabel3.asp

Det er da dødirriterende...
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 18:36 #51
har haft nogenlunde samme problem - løste det ved at fjerne doctypen på dokumtet og indsætte det her i dit stylesheet

body {
height:100%;
margin:0px;
padding:0px;
}
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:42 #52
lasserks >> tror sgu det er din browser der gør det ( IE 7 )

hyanens  >> hvordan skal han validere sin html uden doc type?
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 18:43 #53
ved det, men var den eneste måd jeg kunne få det til at virke på
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 18:43 #54
Fungerer det jeg linkede til i I6?
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:43 #55
hyanen >> det var bare et spørgsmål:) måske kendte du et trick;o)

men han kan jo prøve med forskellige doc types! kan være en løsning.
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:44 #56
lasseks >> yepper!!
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 18:45 #57
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:45 #58
og så vil jeg endda sige at det du linker til er mere præcist en mit eget!!
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 18:48 #59
lasseks >> prøv at skifte dit doc type.. og se om det hjælper.
http://htmlhelp.com/tools/validator/doctype.html
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 19:09 #60
Jeg kan simpelthen ikke få noget af det til at virke...
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 19:15 #61
I den nyeste firefox er der det samme problem....
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 19:24 #62
Det her virker hos mig

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>det virker?</title>
<style type="text/css">
html,body {height:100%;margin:0px;padding:0px;}
</style>
</head>
<body>
<table style="background:#00FF00;height:100%; width:722px;" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 19:29 #63
Prøv lige selv at gå ind og se...

www.matchboxlabel.dk

Og så fortæller du PRÆCIST hvad du gjorde :-)
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 19:36 #64
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> :-)?
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 19:41 #65
Gider du forklare det kort, hvis det altså kan lade sig gøre... Jeg er slet ikke så teknisk anlagt.
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 19:43 #66
Jeg satte doctypen til at være at være noget andet en den er som standard - doctypen fortæller browseren hvordan den skal læse og vise din side ( er ikke selv helt med på hvordan de fungere helt men sådan her har jeg opfattet det) og height i procent er så ikke understøttet af alle doctypes så vidt jeg kan se, af en eller anden underlig grund som jeg sikkert ikke vil vide :)
Avatar billede lasserks Nybegynder
24. februar 2007 - 19:46 #67
Ok... Det fungerer altså som jeg vil have det, så du må gerne lægge et svar.
Avatar billede hyanen Nybegynder
24. februar 2007 - 19:50 #68
svar :)
Avatar billede kalp Novice
24. februar 2007 - 21:04 #69
lasseks >> hvis det hjalp at ændre doc type til det nævnte så forstår jeg ikke din kommentar her.

Kommentar: lasserks

Du blev pænt bedt om at prøve med et andet doc type i kommentaren over.

Anyways.. ikke for at lukke sur gas ud:-)

fortsat god weekend;)