Avatar billede x-pander Nybegynder
22. februar 2007 - 12:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lagring af dato i database

Hej.

Jeg har prøvet at arbejde med datoer før i VB.NET og jeg ved af erfaring det er noget bøvl at få gemt og hentet rigtigt frem igen, så derfor spørger jeg her. Det drejer sig om et format der ligner dette: dd/mm-åå tt:mm

Det skal altså lægges ned i databasen og hives frem igen. Men hver gang jeg har prøvet det MED tid, så får jeg bare 00:00.

Kan en af jer fortælle mig:

1. Syntax for at for at beregne dato samt tid i det givne format.
2. Syntax til at gemme det i databasen.
3. Syntax til at hive det ud igen, INKL. tid!

Som sagt har jeg arbejdet med det før, men jeg vil gerne have et bud udefra, da jeg ikke kan bruge mit eget mere med de fejl der er i.

På forhånd tak.
Avatar billede kalp Novice
22. februar 2007 - 13:00 #1
Hvis vi antager din dato er gemt i en variabel "enDato".. så gør du sådan her.

Dim commandText As String = "UPDATE dinTabel SET date = @dato & "WHERE id = 10;"

Dim command As New SqlCommand(commandText, connection)
command.Parameters.Add("@dato", enDato)

når har jeg skrevet where id=10 bare for testens skyld..

men denne sætning sørger for at din dato bliver gemt korrekt!
command.Parameters.Add("@dato", enDato)
Avatar billede kalp Novice
22. februar 2007 - 13:02 #2
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. februar 2007 - 13:06 #3
Tak for svaret, jeg kigger lige på det.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. februar 2007 - 14:24 #4
Den varibel der "enDato", hvad fylder jeg den med? Altså førhen brugte jeg Now.date eller noget tæt på. Jeg kan virkelig ikke huske det mere. Er SÅ meget på den...
Avatar billede kalp Novice
22. februar 2007 - 14:34 #5
ja men du bruger bare din egen variabel..
hvis f.eks du har lavet følgende..

Dim enDato As New DateTime.Now

så vil det f.eks virke..
enDato var bare for at illustere at du smider din dato der.. uanset format og det er altså bare en variabel.
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. marts 2007 - 14:42 #6
Hej qawi.

Du må undskylde jeg ikke har svaret i lidt tid. Men jeg fandt ud af det hele. Også det med at strengværdier tilføjes med '' rundt om MEN en dato tilføjes med ## rundt om.

Og det var simpelthen den der DateTime.Now jeg skulle bruge. For jeg fik enten tid eller dato ned og ikke begge dele.

Så jeg takker for fremragende hjælp. Læg endeligt et svar :)
Avatar billede kalp Novice
08. marts 2007 - 14:52 #7
Det er helt i orden:) jeg har lagt et svar for længst:P
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. marts 2007 - 14:57 #8
Nåh ja for dælen. Ej men jeg er helt overkørt :P

Hehe, takker igen :)
Avatar billede kalp Novice
08. marts 2007 - 15:02 #9
Gør skam ikke noget:) haster jo ikke hehe:)