Avatar billede jeffee Nybegynder
22. februar 2007 - 08:53 Der er 1 kommentar

validering af XML fil

Davs eksperter

Jeg har lavet et program (i VB) der skriver en XML-fil til udveksling af nogle data med et andet program.
Det fungerer helt fint, men jeg vil meget gerne indbygge en validering af den lavede XML-fil.
Filen skal valideres ift. nogle xsd´er jeg har liggende
Hvordan gør man det??

Jeg vil selvfølgelig helst finde en metode der kan klare det fra mit VB program, men andre muligheder har også interesse.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2008 - 04:26 #1
Jeg ved det er et to år gammelt spørgsmål, men her er et eksempel på
validering i VBS (i VB6 kan du bruge New og ikke CreateObject men ellers er det ens):

Set xsd = CreateObject("MSXML2.XMLSchemaCache.6.0")
xsd.Add "", "z.xsd"
Set xml = CreateObject("MSXML2.FreeThreadedDOMDocument.6.0")
xml.Async = False
xml.validateOnParse = True
xml.schemas = xsd
xml.Load("z.xml")
If xml.parseError.errorCode = 0 Then
  WScript.Echo "OK"
Else
  WScript.Echo "Error"
End If
Set xml = Nothing
Set xsd = Nothing