Avatar billede weblance Nybegynder
20. februar 2007 - 21:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at lave et cron job

Hejsa

Jeg har en SME server stående som plejer at være forbundet til internettet via en fast IP. Nu har jeg lige fået lavet min internet forbindelse om og udbyderen har lavet en fejl ved at give mig en dynamisk ip i stedet for statisk. Dette giver mig en hel del problemer da jeg har flere domæner der vha. GratisDNS peger på mit domæne.

Dette kan løses ved at køre dette: https://ssl.gratisdns.dk/ddns.phtml?u=user&p=password&d=domain&h=host.domain

Spørgsmålet går så ud på: hvordan kan jeg lave dette som et cron job på serveren? Lilien ovenfor skal køres på flere foskellige domæner og afvikles hver time.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
20. februar 2007 - 22:09 #1
Avatar billede weblance Nybegynder
20. februar 2007 - 22:15 #2
er det alt havd der skal stå i filen?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
20. februar 2007 - 22:16 #3
Ja altså, crontab -e og så indsætte ovenstående linje, så triller wget hver time
Avatar billede langbein Nybegynder
22. februar 2007 - 14:30 #4
Jeg har dynamisk ip og jeg bruker dyndns uten et problem. Jeg fikser tingene nesten eksakt som mikkel_robin beskriver, bare ennå litt enklere.

De fleste Linux distroer har et sett med directories i tilknytning til cron job systemet. Et directory inneholder jobber som skal utføres hver time, et inneholder de som skal uføres hver dag, et annet hver uke, osv. Disse jobbene kalles opp automatisk fra crontab uten at man behøver å tenke på det.

Hvis man plasserer oppdateringsjobben for dyndns i det directory som utføres hver time eller det som utføres hvert døgn, så kjører det.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. februar 2007 - 14:33 #5
Kikket akkurat på min Linux server. Inne i mappen /etc/cron.daily så har jeg lagt inn en jobb "updatedyndns" (en fil med wget https.. jobben.)
Avatar billede weblance Nybegynder
19. august 2007 - 20:16 #6
lukker