Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
19. februar 2007 - 19:13 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Opstart med Bootloader

Jeg har lige prøvet at installere Suse Linux 10.2 på min maskine.
Jeg har én masterdisk der kører Win XP og har monteret én disk mere (slave) hvor linux er installeret. Installationen gik godt indtil bootloaderen (Grub)skulle installeres; ligegyldigt hvilke indstillinger jeg gav den kom den med en fejl. Jeg skrev den desværre ikke ned, men det var noget med "Parsing a number". Til sidst sprang jeg det over for at starte linux uden dualboot. Men jeg kan ikke starte Linux op (disk 2 er sat som boot disk i bios). Den melder fejl på operativsystemet.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 19:36 #1
Du kan boote SuSe med cd1
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
19. februar 2007 - 22:50 #2
Jeg har Suse liggende på en DVD der indeholder alle CD'er. Og jeg kan ikke boote ind i Linux fra den.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 06:29 #3
Det er jeg temmelig sikker på at du kan -> boot op på din DVD skive -> installation -> Vælg sprog -> accepter licens aftale -> Fluebeni "Andre muligheder" -> boot installeret system
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
20. februar 2007 - 19:07 #4
Jeg har prøvet at boote fra DVD'en "boot installeret system" så sker der det samme som hvis jeg prøver at boote fra harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 19:57 #5
Og hvad er det for en fejl??
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
20. februar 2007 - 23:18 #6
Jeg må lige sige til en start at jeg er kommet en del videre siden mit sidste svar. Jeg kørte dvd'en igen og under et punkt for gendannelse var der også muligheden "boot installeret system". Den anden jeg havde brugt hed "start fra harddisk". Jeg opdagede nu at linux ikke var færdiginstalleret så det gjorde jeg. Jeg fik linux startet og alt (næsten) så godt ud, men 2 ting driller stadig. Jeg kan ikke komme på internettet, men kan godt se mit hjemmenet (3 pc'er). Jeg prøvede også at opsætte bootloaderen igen, men stadig uden held. Fejlen den kommer med hedder "Grub> setup-stage2 = /boot/grub/stage 2 (Hd0) (/dev/hdb,1)" og på næste line skriver den error 23: Error while parsing number" og til sidst "grub> quit". Den sidste parentes ændres efter hvilken af de 3 boot muligheder jeg vælger "boot from boot partition (/dev/hdb,1)" "boot from master boot record (Hd0)"boot from root partition (/dev/hdb,1)". Der også en mulighed for selv at vælge "custom boot partition". Nu virkede linux så fint derfor prøvede jeg så at starte uden om dvd'en med slave disken (hvor linux ligger) sat som boot disk i bios. Men så kommer der en melding om "fejl i operativsystemet".
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2007 - 08:08 #7
Vedr. boot se http://www.helgec.dk/grub.html
Du skal først finde din / partition som beskrevet i linket -. når det er sket skal du installere grub i MBR, kort fortalt, log ind som "root" fra konsollen laver du følgende kommandoer

grub  -> klik Enter

grub> ( -> klik Tabulator indtil du får alle dine partitioner listet, indsæt  den partition der indeholder din linux kernel, efter kommaet afslut parentesen -> klik Enter
grub> setup (hd0) -> klik Enter
grub> quit -> klik Enter

That`s all
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2007 - 08:10 #8
Vedr. internet, det kigger vi på når grub kører
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
21. februar 2007 - 23:18 #9
Tak for dit "foredrag" om opsætning af grub. Jeg gik straks igang med at arbejde. Desværre nåede jeg ikke ret langt, jeg kunne godt formattere en diskette, men jeg kunne ikke mounte den. Jeg fik denne fejlmeddelelse "can't find /dev/fd0/mountpoint/floppy in /etc/fstab or /etc/mtab". Jeg prøvede så den korte version som beskrevet i dit svar. Jeg loggede ind som root osv. Men da jeg brugte tabulatoren viste den kun 2 drev "fd0 og CD". Jeg er tæt på at starte helt forfra. Vil det evt. være en fordel at frakoble min windowsdisk hvis jeg genindstallerer Linux, og kan jeg så koble den på og lave dualboot? Vil det være en fordel at have linux disken som master? Der er en ting som jeg ikke helt har forstået; er bootloaderen (grob, lilo) kun nødvendig for dualboot eller er det den der booter linux systemet.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2007 - 23:35 #10
Nu er der jo ikke andre der hænger på her så vi får forhåbentlig ikke problemer med co-admin - ring til mig  26926825 jeg er ved tlf. til kl 24:00
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2007 - 07:57 #11
Hvis du læser mit indlæg 21/02-2007 08:08:56 så står der jo ikke et ord om nogen floppy. Du skal indtaste de få kommandoer der står skrevet
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
22. februar 2007 - 15:59 #12
Hvis jeg følger dit indlæg af 21/02-07 så er det at jeg kun får fd0 og cd listet op når jeg bruger tabulatoren!
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2007 - 11:15 #13
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
25. februar 2007 - 00:48 #14
Siden sidst har jeg så prøvet noget drastisk, da jeg stadig ikke kunne få oplistet hverken diske eller partitioner. Jeg satte linux disken som master og windows disken som slave. Så gik jeg ind i Linux til bootloaderen (gennem Yastmanager) og lod den foreslå en ny configuration. En genstart viste boot menuen på skærmen og linux startede fint da den blev valgt. Men da jeg prøvede det samme med windows skete der ikke noget; følgende kommer frem på skærmen:
rootnoverify (hd0,0)
chainloader (hd1,0)+1
efter det sker der ikke mere. Jeg kan stadig godt loade windows hvis jeg ændrer slaven til boot disk i bios.
Netværk + internet virker også nu!
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2007 - 10:33 #15
Hvis din Windows ligger på master disken og din Linux på slavedisken skal din /boot/grub/menu.lst se ud som nedenstående, og så skal det virke eller er der et andet problem

# Modified by YaST2. Last modification on tor dec 28 16:38:50 CET 2006
default 2
timeout 8
gfxmenu (hd1,0)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE 10.2
    root (hd1,0)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.2-34-default root=/dev/hdb4 vga=0x317 resume=/dev/hda3 splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd-2.6.18.2-34-default

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows 1###
title windows 1
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader (hd0,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: floppy###
title Diskette
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader (fd0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Fejlsikret -- openSUSE 10.2
    root (hd1,0)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.2-34-default root=/dev/hdb4 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
    initrd /boot/initrd-2.6.18.2-34-default
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
25. februar 2007 - 11:46 #16
Min linux ligger på masterdisken og min windows ligger på slavedisken.Min menu.lst under windows ser sådan ud:
rootnoverify (hd0,0)
chainloader (hd1,0)+1
Skal der installeres et eller andet på windows disken for at få det til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2007 - 11:49 #17
Jeg har aldrig hørt om "menu.lst" under Windows. Hvorfor jumper du ikke de 2 diske om og bruger menu.lst jeg lige har sendt
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
26. februar 2007 - 20:16 #18
Det var selvfølgelig en skrivefejl med menu.lst under windows, det skulle selvfølgelig have været linux. Men jeg prøvede at gøre som du skrev. Jeg satte windows disken som master og linux som slave og kopierede din menu.lst ind. Det virkede overhovedet ikke. Så vidt jeg ved er der ikke noget specielt ved min pc, men bootloaderen kan ikke virke. Nu gider jeg ikke mere, så må jeg undvære linux. Hvis du har lyst kan du godt få de 100 point, du har jo brugt meget tid selvom det ikke kan virke!
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 20:27 #19
Jeg fatter det ikke, den er kopieret direkte fra en af mine computere som kører upåklageligt, er du sikker på at du huskede at genskrive MBR
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
05. marts 2007 - 21:50 #20
Jeg havde egentligt totalt opgivet Linux, men så gik jeg alligevel igang i aften! Jeg har nu prøvet din opsætning nok engang, og nu virker det næsten! Jeg kan ikke boote på linux disken den melder "Invalid partition table". Men hvis jeg booter på dvd'en og derefter tager menupunktet "start fra harddisken" får jeg bootloader menuen hvorfra jeg kan starte både linux of windows. Med hensyn til MBR har jeg prøvet den funktion der ligger under bootloader opsætning "genskriv MBR". Men jeg får en melding om at der ikke er en kopi gemt.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2007 - 08:20 #21
Jeg har repareret adskillige MBR og jeg fatter ikke hvad der sker, som jeg læser dine kommentarer sidder du og roder med noget YAST lign. Jeg laver lidt telefonsupport http://www.helgec.dk/kaffe.html Tag nu og ring til mig du får supporten GRATIS det her det skal køre
Avatar billede tonnipedersen Nybegynder
09. marts 2007 - 16:27 #22
Linux virker stadig fint, jeg har lagt lidt i kaffekassen
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 17:45 #23
Rart at høre, du burde nu alligevel overveje 10,1