Avatar billede jacoberen Nybegynder
15. februar 2007 - 20:12 Der er 3 kommentarer

Større stømstyrke

Hej Exp.dk

Jeg har en transformator der giver 15VAC og max 6 amp. Det er ikke noget problem at få det lavet om til stabilt DC, men strømstyrken vil jeg jo gerne have hævet.
Er det muligt, evt. med noget darlington-transistor og nogle spole-værk?

Mvh Jacob
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 20:25 #1
nej det er umuligt, den eneste måde er med en større trafo. (hvis du kunne få mere end 6A ud af den havde du opfundet en evigheds maskine)
Avatar billede jacoberen Nybegynder
15. februar 2007 - 20:35 #2
Jamen i computer strømforsyninger, der sidder en lillebitte transformator, men dem kan man trække fx 12A ved 12V ud af.
Hvordan kan det la' sig gi' sa?
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 20:47 #3
det skyldes at detn fungerer ved et andet princip, nemlig switchmode, dvs de 230 volt fra stikkontakten, enrettes og udglattes, denne spænding nedtransformeres via trafoen, grunden til denne måde og ikke den alm måde, er at jo højere switch frekvensen er, jo mindre jernkerne behøves for samme mængde energi overførsel.