Avatar billede solen Nybegynder
13. februar 2007 - 21:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Oprette poster i en tabel via skrive tal i en anden tabels felt

Hej I kloge mennesker ;0)
Jeg sidder med en musik database.
Kan man få databasen til automatisk at oprette nye poster i en anden tabel (tracks) fra hovedtabelen (Recordings)?
I tabelen (Recordings) har jeg et felt der hedder Numbers of tracks hvor jeg skriver antallet af numrene ind på hver cd.
Kan man få den til det?
Jeg vil gerne være fri for at skulle oprette alle posterne på numrene manuelt.
Please vær' sød :0) jeg er ikke nogen nørd til det med script'er olign. - kan lige finde ud af nogle simple makroer.
Avatar billede terry Ekspert
14. februar 2007 - 08:38 #1
It is not possible to create a record in another table (tracks) when you insert a record in a table unless you create the record (Recordings)in a form.

In the forms AFTER INSERT event you can use something like this

DoCmd.RunSQL "INSERT into Tracks ........."
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
14. februar 2007 - 11:05 #2
Hvordan opdaterer du antallet af numre på en cd, hvis der tilføjes et nyt nummer?

Husk på at du altid kan sammentælle antallet af numre på en cd med en forespørgsel. Måske er det ikke nødvendigt at du gemmer antallet af numre i et felt i tabellen "recordings".
Avatar billede solen Nybegynder
14. februar 2007 - 16:28 #3
> Terry > ok vil det sige at: Jeg kan godt oprette nye poster via en formular?
Jeg har lavet en formular der hedder Recordings med et felt der hedder numbers of track, hvor jeg kan skrive antal af numre ind.
Kan du sige mig hvor jeg skal indsætte den streng - er det i egenskaberne for feltet numbers of track? eller i selve formularens egenskaber?
Avatar billede solen Nybegynder
14. februar 2007 - 16:31 #4
> Jesperfjoelner > jeg opdater ikke antallet, men skriver direkte ind hvor mange numre der er på cd'en og hvis det er en dobbelt/tredobbelt eller ligende lægger jeg talne sammen inden jeg skriver dem ind. Og det sidste har du ret i hvis den ikke kan lave nye poster i Tracks tabellen.
Avatar billede terry Ekspert
14. februar 2007 - 19:26 #5
In the forms properties there is a TAB named Event (English) One of the events is "After Insert" If you select this event you will see a small button appear to the right. Click this button and choose "Code Builder" from the list.

Now you are in code view. It is here you can add any code you need to create your tracks.

But maybe you should do thinks a little different!

Adding a number of records to the Tracks table only gives you an empty record, you still need to enter the data for each track. So you arent making things any easier by automatically creating them.

If you has a sub form for the tracks on the main form which is used for entering recordings then you just enter the track information and each record gets created.

This is the normal way to do things.
Avatar billede solen Nybegynder
14. februar 2007 - 23:11 #6
Hi Terry
Thanks - det ville være rart, hvis den kunne hente det automatisk. :0)
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2007 - 10:06 #7
... hvis den kunne hente det automatisk ?

hente?

Can you explain some more please?
Avatar billede solen Nybegynder
15. februar 2007 - 22:40 #8
> Terry - Hente det automatisk udefra stifinder i min mappestruktur.
Jeg har jo databasen over mit musik bibliotek der er opdelt i en mappestruktur, med A B C osv.
Hvis et script eller ligende kunne hente navne på mapperne ind i databasen og oprette de forskellige poster efter kunstnernavn og titler.
Det jeg mente - hvis det er til at forstå.
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2007 - 10:22 #9
Hi solen
Sorry, not quite sure what you mean. Are you saying that your current music database is just a load of folders in a directory on your  hard disk?
Avatar billede solen Nybegynder
16. februar 2007 - 12:21 #10
Hi Terry
No, I'm saying that my music database has been maked, as a normal databse.
But also that I have my music at the hard disk in a directory, where it is in folders after name on the artist and under them the titles.
Then I hoped that the database cut copy/get the names and so on into the base.
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2007 - 12:51 #11
Ah! Well it would be possibl but it isnt something which is built into Access. It would require some code to do this I would think
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
16. februar 2007 - 13:05 #12
solen > er du hjemme i hvordan man bruger vba-kode i Access? Det er muligt at lave noget kode, som looper gennem biblioteker og filer og samler navnene op og lægger det i poster i din database, men det skal laves helt manuelt, da det, som Terry siger, ikke er bygget ind i Access.
Avatar billede solen Nybegynder
17. februar 2007 - 18:04 #13
Tak thanks tak How are you nice:0)
Nej desværre jesperfjoelner bare jeg kunne lidt ville jeg være glad ss jeg er hardware mand og absolut ikke softwaremand eller for den sags skyld programører ggg
Vil det sige at når jeg opretter en ny mappe under en kunster vil "dette stykke kodeværk" kunne oprette det som en ny post i databasen? Og hvad hvis det nu kun er en ny titel og ikke en helt ny kunstner? Ville koden kunne finde ud af det?
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
18. februar 2007 - 01:17 #14
Ja alt kan laves også de funktioner du nævner, men det vil kræve en del arbejde at få det hele til at fungere. Der skal tages højde for en masse ting - hvad hvis navnet på en folder ændres og mange andre ting.
Avatar billede solen Nybegynder
18. februar 2007 - 01:49 #15
Takker for din kommentar jesperfjoelner og kunne jeg give flere point ud ville i to måtte dele dem jeg har :0)
Men ja "alt kan jo laves" - men indtil det sker knokler jeg videre i min lille database verden ggg og skuer forgæves efter VBA scripterne der er derinde pt. Jeg kan måske lære noget af dem, men det er absolut ikke sikkert. ggg
Endnu engang tak for jeres opmærksomhed
Til en orientering har de endnu ikke svaret på Microsoft egen side med deres kloge hoveder i Access. :0)
Takker og bukker herfra.
Avatar billede terry Ekspert
18. februar 2007 - 09:25 #16
Hvorfor vil du oprette nye mapper m.m.? Hvorfor kan du ikke have alle informationer i din database? Jeg kan ikke forstå at du har brug for at gemme informationen i mapper.

Du kan finde mange database templates hos Microsoft

http://office.microsoft.com/en-us/templates/CT101172481033.aspx

og her en til en music samling

http://office.microsoft.com/en-us/templates/TC010186291033.aspx?CategoryID=CT102144001033
Avatar billede terry Ekspert
18. februar 2007 - 09:48 #17
Avatar billede solen Nybegynder
18. februar 2007 - 17:11 #18
tak tak
Jeg har hentet den til music samlingen og rettet den lidt til ggg
Jeg har mp3'filerne, samt billederne til coverne liggende i mapper.
Dem kan jeg jo ikke ligge ind i databasen.
Men i besvarede mit spørgsmål og det er jeg glad for.
Ja, enddag jeg får lært VBA script og tilsvarende programerings sprog, vil jeg gå i kast med at finde ud af hvordan jeg laver et script der opretter databasen automatisk når jeg opretter mapperne på stifinder.
Avatar billede terry Ekspert
18. februar 2007 - 17:44 #19
It is normal to save pictures and mp3's on your hard drive, and only save the path/filenames in the database.

You can use th eother link I gave http://www.mvps.org/access/modules/mdl0013.htm
and these for browsing folders etc.
http://www.mvps.org/access/api/api0002.htm
http://www.mvps.org/access/api/api0001.htm

and you can use this link to actually open your mp3 files
http://www.mvps.org/access/api/api0018.htm