Avatar billede lolgoff Nybegynder
27. maj 2001 - 10:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Oprettelsesscript sammen med db

Hej

Jeg leder efter et oprettelsesscript i PHP, hvor brugere tilmelder sig via nettet (på en hjemmeside).
Ved tilmelding skal informationerne lagres i en database. Først skal der f.eks. checkes om der eksisterer en med det valgte brugernavn, evt. valg af alternativt brugernavn, om passwordsene er identiske, om e-mailadressen er \"valid\", etc.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med denne her ?
Avatar billede well_r Nybegynder
27. maj 2001 - 10:34 #1
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
27. maj 2001 - 10:40 #2
her:

tabellen som sådan ud:
-----BRUGERE------
id || navn || email || bruger || password

<b>opret ny bruger</b><br>

<form action=\"index.php?side=com_index\" method=\"post\">
Dit navn:<br>
<input type=\"text\" name=\"navn\" class=\"textbox\"><br><br>
Din e-mail adresse:<br>
<input type=\"text\" name=\"email\" class=\"textbox\"><br><br>
Ønske brugernavn:<br>
<input type=\"Text\" name=\"brugernavn\" class=\"textbox\"><br><br>
Password:<br>
<input type=\"password\" name=\"password\" class=\"textbox\"><br><br>
Password igen:<br>
<input type=\"password\" name=\"password2\" class=\"textbox\"><br><br>
<input type=\"submit\" name=\"sub\" value=\"Opret mig\" class=\"button\">
</form>

//koden til at ligge det ind i db´en /php...........................

<?
if ($navn && $email && $brugernavn && $password && $password2) {

//lavet alt om til småt. Ellers reagere den på store og små bogstaver og det kan irritere brugeren
$navn_smaa = strtolower($navn);
$email_smaa = strtolower($email);
$brugernavn_smaa = strtolower($brugernavn);
$password_smaa = strtolower($password);

// tjekker om password er det samme begge steder
if ($password != $password2) {
echo \"passwordene er ikke det samme begge steder...\";
}else{

$q = mysql_query(\"select bruger from brugere where bruger = \'$brugernavn\'\");
$row = mysql_num_rows($q);

if($row == \"0\"){

mysql_query(\"insert into brugere (navn, email, bruger, password) values (\'$navn_smaa\', \'$email_smaa\', \'$brugernavn_smaa\', \'$password_smaa\')\");
echo \"du er nu oprettet som bruger\";
} else {
echo \"Brugernavnet er desværre optaget :-( <br>
prøv et andet...\";
exit;

}
Avatar billede lolgoff Nybegynder
27. maj 2001 - 10:42 #3
ja, noget i den stil, blot også med passwordgentagelse + angivelse af en mailadresse, som hvis den er tom, så er det OK, men hvis der står noget i den, så er det den, der skal anvendes (ellers autogenererer jeg selv en mailadresse) - kan det monstro lade sig gøre ?

ps. det script du har lavet der - er det noget du gider at sende til mig ?

min mailadresse er: schulz@lauritz.dk
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
27. maj 2001 - 10:43 #4
det er der da på mit script?
Avatar billede lolgoff Nybegynder
27. maj 2001 - 17:32 #5
sorry - jeg skimmede det kun - det var faktisk meget uhøfligt - jeg skulle ud af døren :-(

Mange tak for hjælpen.....

Mvh. Nikolaj Schulz
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
27. maj 2001 - 17:34 #6
ja, det var uhøfligt *S*.