Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
30. januar 2007 - 22:58 Der er 4 kommentarer

MySQL og specialtegn

Hej,

Jeg har lidt problemer med at poste eller vise nogle specialtegn.. Det drejer sig om ' og " (ved ikke om der er flere)

upload_nyhed.php
--
<html>
<head>
<title>Upload Billeder til server</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<font size="1" face="Verdana">
<?
if($uploadedfile) {
  if(!copy($uploadedfile,"billeder/$uploadedfile_name")) {
echo "Der opstod en fejl, luk venligst vinduet og prøv igen.. :/";
  }
  else {
    echo "Nyheden er uploadet<br>";

    include("database.php");

    $escaped_overskrift = mysql_real_escape_string($form_overskrift);
    $escaped_tekst = mysql_real_escape_string($form_tekst);

    mysql_query("insert into nyhedsform (path, overskrift, tekst) values ('$uploadedfile_name', '$escaped_overskrift', '$escaped_tekst');") or die (mysql_error());

  }
?>
</font><font face="Verdana">
<p><font size="1"></font></p>
</font></body>
</html>

-----

Jeg kan sagtens poste det til databasen, men så når jeg skriver tegnene så kommer der en "backslash (\)" foran, og det er lidt træls! :)

På forhånd tak
Morten Pedersen
Avatar billede gentlebug Nybegynder
30. januar 2007 - 23:00 #1
$escaped_overskrift = mysql_real_escape_string($form_overskrift);
    $escaped_tekst = mysql_real_escape_string($form_tekst);
escaper dine special tegn, så de ikke laver rod i din mysql eller eventuelle injections.
når du udskriver dit output skal du bare smide en stripslashes på:
http://dk2.php.net/manual/en/function.stripslashes.php
Avatar billede jaw Nybegynder
31. januar 2007 - 01:48 #2
Når du henter dem ud bruger du stripslashes(); -> www.php.net/stripslashes
Avatar billede showsource Seniormester
31. januar 2007 - 08:07 #3
Kik hellere her, http://dk.php.net/manual/da/function.mysql-real-escape-string.php

Og kik på eksemplet "Eksempel 3. En "God Træning" forespørgsel"
Avatar billede morten_pedersen Nybegynder
31. januar 2007 - 22:17 #4
Tak for svarene, det virker for mig nu.. jeg ved ikke hvem der skal ha' point, da der står det samme i alle jeres links! :)