Avatar billede cykel123 Nybegynder
29. januar 2007 - 00:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

center med css

Hej

Jeg er igang med at opbygge en side med css, som skal kunne præsenteres i forskellige skærmopløsninger

Min side skal indeholde 2 kolonner, med faste bredder angivet i pixels

De 2 kolloner skal centreres så de altid er ved midten af skærmen uafhængig af skærmopløsningen

Hvordan gøres dette ved brug af CSS og ikke som i HTML <center> kol1 kol2</center>

Understøtter både firefox og ie dette ?
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
29. januar 2007 - 00:28 #1
Kan du ikke bare lave

<div style="text-align:center;margin: 0 auto;">
  indhold her
</div>
Avatar billede cykel123 Nybegynder
29. januar 2007 - 00:29 #2
Tak. Vil det både virke med billeder og text
Avatar billede cykel123 Nybegynder
29. januar 2007 - 00:31 #3
Kol1 skal vise billed med pixel bredde på 650

og kol2 skal vise text med pixel bredde på 150
Avatar billede roenving Novice
29. januar 2007 - 00:47 #4
-- hvis margin:auto; skal virke skal der være en defineret bredde, og hvis den mest udbredte browser skal respektere det, skal der være en fuldt kvalificeret doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>

<title>Centrerede kolonner</title>

<style type="text/css">
html,body{margin:0;padding:0;}

#site{width:864px;background:red;margin:0 auto;}
#venstre{width:264px;float:left;height:600px;}
#indhold{width:600px;float:left;background:lightblue;height:600px;}
</style>

</head>
<body>
<div id="site">
  <div id="venstre">Venstre kolonne</div>
  <div id="indhold">Indholds-kolonne</div>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede cykel123 Nybegynder
29. januar 2007 - 12:39 #5
Tak det virker :-) Den røde baggrundsfarve bliver dog ik vist

Svar og du får dine points.

Jeg vil gerne lave en dynamisk style.css  (styles.php)

Skal jeg også tilføje doctype i stylesheet filen
Avatar billede roenving Novice
29. januar 2007 - 15:18 #6
-- der må endelig ikke være andet en stylerules i en css-fil (som gerne må hedde styles.php, husk dog at sætte en content-header, der fortæller serveren og browseren at den har content-type text/css !-)

-- find den konkrete kode i et php-spørgsmål, jeg har den ikke lige her ...

-- og stylerules er f.eks.

html,body{margin:0;padding:0;}

#site{width:864px;background:red;margin:0 auto;}

@ media print{
  *{display:none;}
  html, body, #site, .printable{display:block;}
}

-- els velbekomme '-)
Avatar billede cykel123 Nybegynder
29. januar 2007 - 18:39 #7
Tak :-)....det driller stadig med farverne i siden

Mit ønske er at have en farve ude i siderne, som eksperten.dk har (lyseblå farve)