Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
27. januar 2007 - 15:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

billedhåndtering og database - hvad er bedst og hvordan?

Jeg har fået downloadet Visual Studio Web Develop 2005 expressedition og set lidt video, men mangler at vide hvordan man håndterer billede i forhold til database.

Jeg vil gerne have vist et billede i f.eks. et "gridview", som jeg henter fra databasen. Som jeg ser det er der 2 principper man kan håndtere det efter,
-men hvad er bedst og hvorfor?
-Hvordan gør jeg(både gemme og vise)?

1) Vælger datatypen "image" i databasen.
2) En relativ sti i databasen (som tekst), og have billedet liggende som billedfiler under image.

Projektet er valgt til VB, men C# er ikke udelukket.
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. januar 2007 - 17:02 #1
Der er skrevet en del om det herinde tidligere - se f.eks. her:
http://www.eksperten.dk/spm/722634
Mvh
Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
27. januar 2007 - 22:18 #2
Tak for svaret.
Det er en meget god diskusion, der svarer hvad der er bedst 1 eller 2. Spørgsmålet er nu hvordan gør man i praksis - hvis man vælger at lade billederne ligge i et katalog (løsning1)?.
Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
27. januar 2007 - 23:29 #3
jeg mente løsning2
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. januar 2007 - 18:35 #4
Hej igen.
Hvad går spørgsmålet på? (hvordan man skriver til databasen, eller hvad man skriver)
Mvh
Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
29. januar 2007 - 19:44 #5
Hej

I et databasefelt står teksten "images\billede01.jpg" (relativ sti), hvordan jeg så får billedet vist f.eks. i et gridview eller detailsview. Hvad skal jeg skrive hvis det f.eks. er VB?
Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
29. januar 2007 - 19:44 #6
Håber det blev tydligere.
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. januar 2007 - 04:24 #7
Ahh... Det nemmeste er, hvis du tilføjer en kolonne med et imageField til dit grid:

<columns>
  <asp:ImageField ...
</columns>

Et ImageField har diverse properties, hvor
DataImageUrlField
Er den du kan benytte til at databinde mod ulr'en (som du så har et eller andet sted i din datakilde).

Det kunne så ende med noget i denne stil:

<columns>
  <asp:ImageField HeaderText="billede" DataImageUrl="imageUrl" />
</columns>

Er du med på den?

Mvh
Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
30. januar 2007 - 09:36 #8
Det var da egentlig simpel. Tak for hjælpen og tålmodigheden.
Hvis du lægger et svar, vil jeg acceptere det.
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. januar 2007 - 19:43 #9
Ja - det er der ikke mange ben i :o)
Et svar kommer her.
Mvh
Avatar billede dotnetnewbee Nybegynder
31. januar 2007 - 06:53 #10
.