Avatar billede cmol Nybegynder
19. januar 2007 - 23:26 Der er 7 kommentarer

Mount hdb

Hej

Har lige smidt linux (ubuntu 6.10) på en maskine. Har partitioneret den 2. hard disk til ext3, og mangler nu bare at mounte den, så jeg på en eller anden måde accesse den.

Med venlig hilsen
Claus :-)
Avatar billede cmol Nybegynder
19. januar 2007 - 23:28 #1
Den ext3 partitionering jeg har lavet på hdb fylder hele disken og hedder hdb1 :-)
Avatar billede cmoz Praktikant
20. januar 2007 - 00:15 #2
jeg tror dette skulle kunne gøre det:

mkdir /mnt/mindisk2
mount /dev/hdb1 /mnt/mindisk2

hvis du vil have det til at automoute skal det addes i /etc/fstab

Se mere f.eks. her:
http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Add_a_new_hard_drive
Avatar billede strych9 Praktikant
20. januar 2007 - 05:21 #3
Det hører med til historien at hvis du mounter en disk manuelt så skal den også unmountes manuelt inden du lukker computeren ned. (kommando: umount /dev/hdb1)

Vil foreslå:
mkdir /mnt/mindisk2
mount -t ext3 /dev/hdb1 /mnt/mindisk2 -o rw,user
Avatar billede cmol Nybegynder
20. januar 2007 - 10:34 #4
strych9
Kan du ikke forklarer hvad det er din komando gør?
Er helt ny på linux :-)
Avatar billede cmoz Praktikant
20. januar 2007 - 12:01 #5
Du kan skrive "man mount" så får du alt det info hvad de switches/options gør for mount.

Eller se lign. online her:
http://www.die.net/doc/linux/man/man8/mount.8.html

-t = type og det ext3

-o rw,user betyder du mounter det read og writeable, og user, at en alm. bruger kan mounte det.
Avatar billede cmol Nybegynder
20. januar 2007 - 12:18 #6
Ok..
Tror jeg har forstået princippet, men når laver et dir som disken skal mountes i, er det kun root der har adgang til at pille ved det, så jeg kan godt mounte disken, men hvordan kommer jeg så til at bruge den som normal user?
Avatar billede strych9 Praktikant
20. januar 2007 - 17:15 #7
Du har vist oprettet /mnt/mindisk2 som root?
chmod 777 /mnt/mindisk2
For at ændre så alle har læse/skrive rettigheder til den folder.