Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 11:03 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

Generering af tilfældige tal ud fra en kendt stikprøve

Hvilken funktion skal jeg bruge, hvis jeg ønsker at udtrække tilfældige tal fra en kendt stikprøve?
Jeg har forsøgt med funktionen ”Randbetween” og ”slump”, men disse kan kun bruges når man ønsker tilfældige tal mellem et interval. Jeg har også brugt den funktion der hedder ”stikprøve” i dataanalyse. Men det er ikke denne funktion jeg er ude efter. Jeg er ude efter en funktion der kan skrives og kopiers direkte i regnearket.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 13:44 #1
Så vidt jeg ved kan det ikke gøres fra en funktion i regnearket. Du skal om i VBA (Visual Basic for Applications), hvor opgaven kan løses rimelig nemt.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 14:38 #2
Lav en kommandoknap fra værktøjslinjen "kontrolelementer". højreklik på knappen, og vælg vis "programkode". slet det der vises, og sæt følgende ind.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Randomize
    Dim myRange As Range
    Dim rTal As Integer
    Dim LuckyNumber As Integer
    Dim LuckyMan As String
    Sheets(1).Cells(1, 1).Select
    Set myRange = Selection.CurrentRegion
    rTal = myRange.Rows.Count
    LuckyNumber = Int((rTal - 1) * Rnd + 2)
    LuckyMan = Cells(LuckyNumber, 1)
    MsgBox "Vinderen af lodtrækningen er " & LuckyMan & "!", , "UDTRÆKNING"
End Sub

Luk Visual Basic Editor for at komme tilbage til Excel.
i værktøjslinjen kontrolelementer, klik på den lille trekant og lineal (øverst knap til venstre) for at komme ude af designmode. Luk værktøjslinjen kontrolelementer.

Klik på kommandoknappen. En tilfældig værdi fra din liste dukker op i en MessageBox!
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 14:40 #3
Der skal lige tilføjes, at for ovenstående kan virke må dine værdier stå i kolonne A, med den første værdi i A1. Der må ikke være tomme rækker inden for din værdi liste.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 15:06 #4
Hej Aidan

Tak for dit svar. Problemet er bare at jeg skal udføre denne opgave mange gange hvis jeg skal gøre det efter den metode du anbefaler.
Det jeg har behov for er at udføre Bootstrapping i Excel. Det betyder at jeg skal tage en værdi fra en stikprøve rigtig mange gange. Vi snakker for eksempel 10 000 gange. Jeg ved det kan lade sig gøre i den Engelske version af Excel ved hjælp af den formel der hedder ”Rand” hvor man så kan bare kan kopier formlen ned af i regnearket, alt efter hvor mange værdier du har brug for.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 15:21 #5
Alle engelske formler skulle virke i alle andre sprog. Har du prøvet den af?
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 15:28 #6
Hej Aidan, tak igen for tilbagemelding.

Ja desværre, jeg kan ikke få den formel på engelsk til at virke. Problemet er hvilken dansk formel der svare til ”rand”. Det er en lidt underlig problemstilling. Der må have været andre end mig der har siddet med samme problem.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 15:39 #7
Man kan jo også lave koden om, så det dumper værdierne på en ny ark, eller i en anden kolonne. Så kunne det spørg først hvor mange gange at det skal udfør proceduren (fx 10 000) i en formular, så det kunne tage høde for udskiftning af stikprøvemængde osv. Se her:

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim myInt as Integer
    myInt=InputBox("Hvor mange stikprøver skal du tage?", "Hvor mange?", 1)
    Dim counter as integer
    Do until counter = myInt + 1
    Randomize
    Dim myRange As Range
    Dim rTal As Integer
    Dim LuckyNumber As Integer
    Dim LuckyMan As String
    Sheets(1).Cells(1, 1).Select
    Set myRange = Selection.CurrentRegion
    rTal = myRange.Rows.Count
    LuckyNumber = Int((rTal - 1) * Rnd + 2)
    LuckyMan = Cells(LuckyNumber, 1)
    Cells(Counter, 5) = LuckyMan
    Next
End Sub

Det læser alle værdierne ind i kolonne E af den aktiv ark. Koden kan skrives om til at sætte det hvor du vil.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 15:43 #8
Forresten, når du "svarer" mig, skal du ikke klikke på radio button "Svar", men "Kommentar". "Svar" er beregnet til dem som tror at de har det rigtig svar på dit oprindelig spørgsmål!
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 15:46 #9
Det kunne jo også være at det kun er i VBA at de engelske betegnelser virker i alle sprog. Jeg er ikke helt sikkert. Har selv en engelsk Excel.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 15:49 #10
OK, Jeg er ny på siden :-)

Jeg vil forsøge det du anbefaler. Jeg takker og vender tilbage med resultatet.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:00 #11
Nu har jeg startet en dansk Excel op. SLUMP() er faktisk det sammen som RAND(). Du vil ikke kunne lave en formular som dumper dine værdier i en kolonne på denne måde, tror jeg. Jeg har forsøgt før, men blev træt af de evige fejl beskeder, og lavet det i VBA.
Avatar billede gibber Nybegynder
19. januar 2007 - 16:02 #12
SLUMP på dansk svarer til RAND på engelsk, så du burde kunne bruge denne formel.

du skal dog være opmærksom på at følgende opdatering er fortaget i din office:

http://support.microsoft.com/?kbid=834691

Mht. engelske formler kan disse oversættes til andre sprog via denne add-in:

http://www.soweb.be/cursussen/excel/MFtransl.xla
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:05 #13
Undskyld, jeg har lavet en fejl i ovenstående kode, da jeg skrev den om. Det skulle være:

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim myInt as Integer
    myInt=InputBox("Hvor mange stikprøver skal du tage?", "Hvor mange?", 1)
    Dim counter as integer
    For counter = 1 to myInt
    Randomize
    Dim myRange As Range
    Dim rTal As Integer
    Dim LuckyNumber As Integer
    Dim LuckyMan As String
    Sheets(1).Cells(1, 1).Select
    Set myRange = Selection.CurrentRegion
    rTal = myRange.Rows.Count
    LuckyNumber = Int((rTal - 1) * Rnd + 2)
    LuckyMan = Cells(LuckyNumber, 1)
    Cells(Counter, 5) = LuckyMan
    Next
End Sub
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 16:07 #14
Hej aidan

Der opstår en fejl når jeg indsætter de sidste sæt koder du skrev til mig. Fejlen lyder således ”Compile error, Next without for”
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:07 #15
Jeg har afprøvet det, og hvis dine værdier står i kolonne A, så virker det.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:08 #16
Jeg tror at vi har skrevet på nogenlunde samme tid. Se min revideret kode 16:05:54.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 16:16 #17
Hej Adian
Nu kan jeg få den første kode til at virke men ikke den anden. Hvordan kan jeg få data arrangeret så de ikke kun står i en kolonne, men for eksempel i rækkefølge i 5 kolonner? du skal nok få flere point. :-)
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 16:22 #18
Nu virker den sidste kode også. Smukt.:-) Men jeg skulle gerne have data arrangeret så de ikke kun figurer i en kolonne, da det gør det videre arbejde meget besværligt. Skal jeg bare taste accepter for at du får dine point?
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:30 #19
Point er ikke alt! Det er sjovt at hjælpe med at løse et problem!

Hvordan har du fået det første kode til at virke? Der er en grundlæggende fejl i det! DET ER VIGTIGT AT KODEN VIRKER EFTER MENING, ELLERS KAN DU ENDE MED FEJLAGTIG DATA! Sæt lige en kopi af koden, så jeg kan sikre mig at det ikke er fejlbelagt.

Hvordan vil du have din data til at stå? Hvilken kolonner vil du bruge, og hvilken række vil du start i? Skal du bruge en nye ark til det, eller skal det stå på samme ark? Det er hurtigt nok at skrive koden om til at tage højde for det.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 16:40 #20
Hej Aidan, Endnu en gang tak for tilbagemelding.

Jeg bruger kun den sidste kode du sendte til mig nu, så det problem skulle være løst nu. Jeg vil gerne have data således at de første 10 data eksempelvis går fra A1 til A10 og de næste går fra B1 til B10. osv… der ned af. Grunden til dette er at jeg eksempelvis skal bruge gennemsnittet af de 10 første værdier og så af de næste 10 værdier osv…
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:56 #21
Du skal være opmærksom på en ting: når en stikprøve vælges med det kode her, bliver det ikke fjernet fra listen. Der er risiko/chance for at det bliver valgt mere end een gang. Er det mening, eller skal den valgte stikprøve fjernes fra listen efter det er valgt?
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 16:57 #22
Jeg er nød til at gå i et par timer ...... Kommer igen ved 18:30 tiden.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 17:02 #23
Hej Adian.

Det at dataene kan vælges mere end en gang er lige præcist det der skal ske når man laver bootstrapping. Så det er helt perfekt det som din ”lille” kode laver. Men jeg vil gerne have data præsenteret anderledes. Eksempelvis som jeg skrev i den sidste kommentar.
Endvidere, hvad nu hvis mine data ligger anderledes i regnearket for eksempel hvis de ligger A1:O10. og jeg så vil bruge den kode du har sendt til mig?
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 18:56 #24
Arbejder med koden. Er nød til at få noget at spise. Kommer igen om en times tid. Vi skal nok få den knækket i aften.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 20:10 #25
Det lyder godt Aidan :-)
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 20:20 #26
Hej Aidan.

Jeg har løst vores lille problem på en anden måde. Jeg har defineret en række tal som sample og har derefter lavet følgende formel=INDEKS(sample;RÆKKER(sample)*SLUMP()+1;KOLONNER(sample)*SLUMP()+1)så virker det sgu. Men jeg er meget Interesseret i at se den kode du arbejder med. Det kan jo også bruges til andre ting
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 20:27 #27
Hej Aidan.

Det smarte ved din kode er jo også at man bare kan skrive hvor mange udtræk man vil have, hvor den formel jeg lige har lavet skal trækkes ned af i regnearket, hviklet godt kan være krævende
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 21:02 #28
Koden er næsten færdig. Der er en enkelt bug som jeg skal have gjort noget ved. Vender tilbage inden for ½ time.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 21:15 #29
Det lyder godt :-)
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 21:40 #30
Værsgod Marc!

Det tilføjer en ark foran den hvor du har dine prøver, og sætter det hele op i de første fem kolonner som du ønsker. OBS! Du skal have functionen med, ellers virker den ikke.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim myInt As Integer
    Dim myRange As Range
    Dim rTal As Integer
    Dim cTal As Integer
    Dim LuckyNumber As Integer
    Dim aLuckyNumber As Integer
    Dim LuckyMan As String
    Dim Counter As Integer
    Dim OutputRow As Integer
    Dim OutputCol As Integer
    Dim SpecSheet As Worksheet
    Dim OutputSheet As Worksheet

    Set SpecSheet = ActiveSheet

    myInt = InputBox("Hvor mange stikprøver skal du tage?", "Hvor mange?", 1)

    ThisWorkbook.Sheets.Add
    Set OutputSheet = ActiveSheet

    Application.ScreenUpdating = False

    SpecSheet.Activate
    SpecSheet.Cells(1, 1).Select
    Set myRange = Selection.CurrentRegion
    rTal = myRange.Rows.Count
    cTal = myRange.Columns.Count

    OutputSheet.Activate

    Application.ScreenUpdating = True

    For Counter = 1 To myInt
        Randomize
        LuckyNumber = Int((rTal - 1) * Rnd + 1)
        aLuckyNumber = Int((cTal - 1) * Rnd + 1)
        LuckyMan = SpecSheet.Cells(LuckyNumber, aLuckyNumber).Value
        OutputRow = RndUp(Counter / 5)
        OutputCol = Counter Mod 5
        If OutputCol = 0 Then OutputCol = 5
        OutputSheet.Cells(OutputRow, OutputCol) = LuckyMan
    Next

End Sub

Function RndUp(myNumber As Double)
    RndUp = Application.WorksheetFunction.RoundUp(myNumber, 0)
End Function
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 21:49 #31
Hej aidan. Tak for tilbagemelding.
Jeg har lige prøvet din kode af. Den hopper fint over til det næste regneark, men der kommer ingen tal i dette ark?
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 21:54 #32
Har du noget i celle A1 i din stikprøve ark?
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 21:58 #33
Jep nu kom der nogle tal, men de er kæmpe store? de er meget store. De passer ikke med de tal der ligger i stikprøven
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 22:01 #34
Vil du sende mig regnarken, så kan jeg bedre se hvad der går galt.
min mail adresse er aidan_farr£hotmail.com du skal skrive @ i stedet for £.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 22:03 #35
Jeg sender det nu. Tak for hjælpen
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 22:14 #36
Har ikke modtaget regnark endnu.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 22:19 #37
Har sendt det. Lad os håbe det kommer nu:-)
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 22:24 #38
Har lige prøvet at sende det fra min hotmail
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 22:31 #39
Hej aidan.
Har du modtaget regnearket
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 22:51 #40
har modtaget - arbejder
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 23:06 #41
Hej Marc
Har fundet problemet. Prøv at klikke på en af de tal som du har, som har mange decimaler. Så kig op i formellinjen, så vil du se at dit nummer har i virkelighed mange flere decimaler end dem vist i arken. Er de brøkdel der er regnet om til decimaler?

Mit program fungerer perfekt, men vi skal have en måde hvor vi kan begrænse antal af decimaler.
Hvor mange skal du bruge. Eller skal det være nøjagtigt som vist i arken - så må vi finde ude af hvorfor det vises som det vises, og angive den samme form for formatering i den nye ark.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 23:15 #42
Det kunne rettes op i programmet, så jeg tager de nøjagtige værdier som de står i arken. Her er den nye kode. Der er kun ændret et ord, men det gør det hel så det virker. (jeg var forresten ikke klar over, at du havde tom celler, eller minus tal)
Dette program virker ikke hvis du har en tom celle i celle A1 på stikprøve arken.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim myInt As Integer
    Dim myRange As Range
    Dim rTal As Integer
    Dim cTal As Integer
    Dim LuckyNumber As Integer
    Dim aLuckyNumber As Integer
    Dim LuckyMan As String
    Dim Counter As Integer
    Dim OutputRow As Integer
    Dim OutputCol As Integer
    Dim SpecSheet As Worksheet
    Dim OutputSheet As Worksheet

    Set SpecSheet = ActiveSheet

    myInt = InputBox("Hvor mange stikprøver skal du tage?", "Hvor mange?", 1)

    ThisWorkbook.Sheets.Add
    Set OutputSheet = ActiveSheet

    Application.ScreenUpdating = False

    SpecSheet.Activate
    SpecSheet.Cells(1, 1).Select
    Set myRange = Selection.CurrentRegion
    rTal = myRange.Rows.Count
    cTal = myRange.Columns.Count

    OutputSheet.Activate

    Application.ScreenUpdating = True

    For Counter = 1 To myInt
        Randomize
        LuckyNumber = Int((rTal - 1) * Rnd + 1)
        aLuckyNumber = Int((cTal - 1) * Rnd + 1)
        LuckyMan = SpecSheet.Cells(LuckyNumber, aLuckyNumber).Text
        OutputRow = RndUp(Counter / 5)
        OutputCol = Counter Mod 5
        If OutputCol = 0 Then OutputCol = 5
        OutputSheet.Cells(OutputRow, OutputCol) = LuckyMan
    Next

End Sub

Function RndUp(myNumber As Double)
    RndUp = Application.WorksheetFunction.RoundUp(myNumber, 0)
End Function
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 23:17 #43
Går snart i seng - er her igen i morgen fra ca. 10:00.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 23:18 #44
Hej aidan. Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du siger. Det jeg mener er at imellem de tal dit program vælger ud på baggrund af stikprøven er der nogle rigtige store tal imellem. eksempelvis 760.952.380.952.365 dette tal er ikke i stikprøven.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 23:20 #45
Ok du må sove godt. Mange tak for hjælpen idag :-) vi snakkes imorgen
Avatar billede marcf12 Nybegynder
19. januar 2007 - 23:25 #46
Hej Aidan.
Jeg har prøvet den sidste kode du har lavet, og det virker perfekt.Du har styr på din Programmering :-)
Vi må lige tales ved imorgen.
Avatar billede aidan Nybegynder
19. januar 2007 - 23:30 #47
Jeg har prøvet at tage 600 prøver med den nye kode, og det virker fint. Jeg tror at grunden til at det er gået galt er fordi Excel er en amerikansk program, hvor et punktum bruges for at betegne decimaler, i stedet for en komma, og omvendt for at bryde et langt tal op, så det gøres mere forståeligt. Jeg tror at det forvirre Excel når der er mere end een punktum i et tal. Jeg har tidligere haft (og har endnu) problemer med datoer af og til, hvor programmet vil helst forstå en dato som mm-dd-åå, i stedet for dd-mm-åå, og det kan give hovedbrud for at tæmme det!

Prøv den nye kode af. Det virker på min maskine, og den kører en engelsk Excel - dog med dansk tegnsætning. Vi snakkes i morgen. :-)
Avatar billede aidan Nybegynder
20. januar 2007 - 11:08 #48
Jeg må have været lidt træt i går, da jeg ikke så, at Excel laver også om på numrene med det sidste stykke kode. Nu har jeg lavet noget kode, hvor numrene bliver ikke direkte sat ind i det nye ark, men henviser til en celle fra det oprindelig ark. Du kan stadigvæk lave beregninger med dem, og fordi der laves en henvisning til de oprindelig celler, så er der ingen risiko for at de laves om.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim myInt As Integer
    Dim myRange As Range
    Dim rTal As Integer
    Dim cTal As Integer
    Dim LuckyNumber As Integer
    Dim aLuckyNumber As Integer
    'Dim LuckyMan As String
    Dim Counter As Integer
    Dim OutputRow As Integer
    Dim OutputCol As Integer
    Dim SpecSheet As Worksheet
    Dim OutputSheet As Worksheet

    Set SpecSheet = ActiveSheet

    myInt = InputBox("Hvor mange stikprøver skal du tage?", "Hvor mange?", 1)

    ThisWorkbook.Sheets.Add
    Set OutputSheet = ActiveSheet

    Application.ScreenUpdating = False

    SpecSheet.Activate
    SpecSheet.Range("A1: A5").Select
    Set myRange = Selection.CurrentRegion
    rTal = myRange.Rows.Count
    cTal = myRange.Columns.Count

    OutputSheet.Activate

    Application.ScreenUpdating = True

    For Counter = 1 To myInt
        Randomize
        LuckyNumber = Int((rTal - 1) * Rnd + 1)
        aLuckyNumber = Int((cTal - 1) * Rnd + 1)
        'LuckyMan = SpecSheet.Cells(LuckyNumber, aLuckyNumber).Text
        OutputRow = RndUp(Counter / 5)
        OutputCol = Counter Mod 5
        If OutputCol = 0 Then OutputCol = 5
        'OutputSheet.Cells(OutputRow, OutputCol) = LuckyMan
        SpecSheet.Cells(LuckyNumber, aLuckyNumber).Copy
        OutputSheet.Cells(OutputRow, OutputCol).Activate
        OutputSheet.Paste Link:=True
    Next

End Sub

Function RndUp(myNumber As Double)
    RndUp = Application.WorksheetFunction.RoundUp(myNumber, 0)
End Function

Nu er jeg ret sikkert på, at denne kode er skudsikkert!
Avatar billede aidan Nybegynder
20. januar 2007 - 11:10 #49
Det er noget langsommere end det andet kode, men til gengæld, så virker det!
Avatar billede marcf12 Nybegynder
20. januar 2007 - 11:26 #50
Hej aidan.

Der ser ud til at virke fint(flot :-)). Problemet er bare at jeg i et par af cellerne har en lille grøn trekant i Øverst venstre hjørne. Jeg har af erfaring haft problemer med at behandle data når der den lille trekant er oppe i venstre hjørne. Ved du hvorfor den er kommet? Når jeg trykker på trekanten, siger den at der en modstridende formel. Det skal lige sige at din kode virker fint og at tallene kommer fint frem. Jeg har bare prøvet at der er problemer med at behandle data når den lille grønne trekant er i cellens venstre hjørne
Avatar billede marcf12 Nybegynder
20. januar 2007 - 11:51 #51
Disse trekanter var der ikke ved den anden sidste kode du har lavet. Det er i output data at trekanterne viser sig.
Avatar billede aidan Nybegynder
20. januar 2007 - 12:03 #52
Det får jeg ikke, når jeg afprøver den. Hvad står der i formellinjen på disse "grønne trekanter"?
Avatar billede marcf12 Nybegynder
20. januar 2007 - 12:17 #53
Der står bare hvor den har tallet fra. Altså henvises der til hvilken celle i ark 1 hvor netop det tal står. Der er kun i nogle af cellerne at der er en grøn trekant. Koden gør jo faktisk det den skal, for jeg får jo de tal jeg skal bruge. Problemet er bare efterbehandling af disse tal. Der kan godt opstå nogle problemer når der er en grøn trekant i hjørnet.Hvis jeg klikker på det gule ikon der kommer frem, når jeg fører markøren hen til den celle hvor der eksempelvis er en grøn trekant, siger den at der er en modstridende formel?
Avatar billede aidan Nybegynder
20. januar 2007 - 12:24 #54
Det forstår jeg ikke. Har du forsøgt at viderbehandle tallene? Prøv at regne efter med en lommeregneren.
Hvilken version af Excel har du?
Avatar billede aidan Nybegynder
20. januar 2007 - 12:26 #55
Skal spise nu. :-) Kommer igen om en times tid.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
20. januar 2007 - 12:29 #56
Jeg prøver at viderbehandle tallene. Men opgaven ser jo ud til at være løst. Jeg takker rigtig mange gange for din hjælp. Den har være perfekt. Håber jeg kan hjælpe dig engang i fremtiden. Håber du får en god weekend.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
20. januar 2007 - 12:31 #57
Har du fået dine point??
Avatar billede aidan Nybegynder
20. januar 2007 - 13:08 #58
Ja tak, jeg har fået mine point! Hvis du får flere problemer, kan du altid poste et spørgsmål til!
Avatar billede marcf12 Nybegynder
20. januar 2007 - 15:51 #59
Det lyder godt aidan. Tak for hjælpen
Avatar billede aidan Nybegynder
22. januar 2007 - 00:03 #60
Hej Marc

Lige en lille rettelse, som muligvis ikke har noget indflydelse nu, men kunne have en indflydelse hvis du skulle bruge ovenstående kode i en anden sammenhæng. Den lille funktion skal se sådan her ud. Så er det helt skudsikkert!

Function RndUp(ByVal myNumber As Double)
    RndUp = Application.WorksheetFunction.RoundUp(myNumber, 0)
End Function
Avatar billede marcf12 Nybegynder
22. januar 2007 - 11:03 #61
Tak for det Aidan. Jeg prøver det af senere.